Psychologia i perswazja w wideomarketingu

Temat numeru

Wideo stało się jednym z najpopularniejszych nośników komunikacji marketingowej (choć nie tylko) ostatniego czasu. „Zdalna rzeczywistość” spowodowała, że wszyscy zaczęliśmy mówić do kamerek, uczyć się z wideo, czerpać z niego rozrywkę, coraz więcej firm zaczęło prowadzić swoje kanały na YouTubie, a youtuber stał się całkiem popularnym zawodem. Wideomarketing rozprzestrzenił się również na inne obszary marketingu – wykorzystywany jest masowo nie tylko w social mediach, ale i PR, mailingach, employer brandingu, działaniach CSR, search (SEO) oraz w typowo performance’owych działaniach sprzedażowych.

Co jednak sprawia, że zarówno niektóre superprodukcje, jak i wiele amatorskich „filmików” tak wspaniale utrzymuje naszą uwagę? Dlaczego niektóre reklamy za wszelką cenę usiłujemy pominąć, zablokować, a inne marketingowe treści oglądamy długo, chętnie i przede wszystkim z wyboru? 
W grupie LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset) zarówno zrzeszamy twórców wideo (którzy odpowiadają za ok. 12% oglądalności polskiego YouTube’a), jak i realizujemy kampanie wideo – z udziałem influencerów lub bez (ok. 2600 rocznie). Nasze realizacje oparte są jednak nie tylko na analizie danych i zbiorze najlepszych praktyk. We wszystkich strategiach, kreacjach i kampaniach posiłkujemy się psychologią, wiedzą o zachowaniach konsumenckich, psychologią decyzji, nauką o komunikacji. W tym artykule chciałbym się z Wami tą wiedzą podzielić. 

POLECAMY

Schemat narracji – zapomnij o wszystkim, co ci się kojarzy z reklamą 

Zaryzykuję stwierdzenie, że wszyscy wychowaliśmy się, spędzając długie godziny przed telewizorem. Założę się nawet, że bez problemu jesteś w stanie zanucić kilka sound-bite’ów z reklam usłyszanych w dzieciństwie, powtórzyć kilka haseł, a niektóre spoty sprzed lat znasz praktycznie na pamięć. Teraz, kiedy masz do zlecenia lub stworzenia reklamę wideo w digitalu, masz do czego się odnosić! Cóż... jeśli chcesz realizować kampanie wideo: MUSISZ O TYM KOMPLETNIE ZAPOMNIEĆ! 
 

Jeśli brief na wideo zaczynasz od zastanawiania się, czy powinno trwać do 15, 
30 czy 60 sekund…, to zupełnie nie tędy droga! Internet to nie TV, nie kupujesz czasu antenowego. Twoje wideo może równie dobrze trwać 6 albo 78,5 sekundy, a dobry branded content potrafi utrzymać uwagę nawet przez kilkanaście...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy