Dołącz do czytelników
Brak wyników

Przegląd najważniejszych formatów contentmarketingowych krok po kroku

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
171

Content marketing na stałe wszedł do strategii promocji. Trudno dziś znaleźć markę, która w realizowanych kampaniach wizerunkowych czy sprzedażowych nie wykorzystywałaby potencjału treści. A tych do wyboru jest naprawdę dużo, toteż warto krok po kroku przyjrzeć się im bliżej, aby dowiedzieć się, który najbardziej odpowiada potrzebom marki, spełnia oczekiwania odbiorców i wpisuje się w najnowsze trendy.

Świadomość znaczenia content marketingu, jako elementu strategii promocji, z roku na rok wzrasta. Z badania „B2C content marketing 2018” przeprowadzonego przez Content Marketing Institute1 wynika, że 86% firm realizuje kampanie zarządzania treścią. W Polsce panuje podobna tendencja, co potwierdza raport IAB Polska „Content marketing 2017”2. Aż 80% marek w działaniach promocyjnych wykorzystuje strategie zarządzania treścią na podstawie różnych formatów contentu.

Z przeprowadzonych przez CMI badań wynika, że firmy – bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – stosują content marketing do budowania środowiska konsumenckiego („B2B content marketing 2017” Content Marketing Institute)3. Za pomocą treści realizowane są cele biznesowe z zakresu kreowania wizerunku i sprzedaży. Ponadto treści wykorzystywane są przy działaniach związanych z pozycjonowaniem i zwiększaniem ruchu na stronie. 

Co trzeba wziąć pod uwagę, dobierając format contentu:

  • Cel do zrealizowania.
  • Rodzaj działalności.
  • Tematykę.
  • Grupę docelową.
  • Kanały komunikacji.
  • Branżę i konkurencję.

 

Top 9 formatów content marketingu

Od momentu, gdy content marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi promocji, powstało wiele formatów treści. Niektóre opierają się wyłącznie na tekście i nie wymagają wielu nakładów kosztów przy realizacji, inne to materiały graficzne i animowane, przy których tworzeniu uczestniczy wielu specjalistów. Przyjrzyjmy się więc kolejno poszczególnym rodzajom, zaczynając od podstawowych, a kończąc na tych, które obecnie wyznaczają obowiązkowe trendy w content marketingu.

1. Artykuł

Najprostszy, a zarazem najczęściej wykorzystywany format content marketingu. Decydując się na ten rodzaj treści, nie tylko dostarczasz odbiorcom informacji, ale też wspomagasz pozycjonowanie. Musisz jednak pamiętać, że artykuły pisane są przede wszystkim dla użytkowników, a nie pod algorytm Google’a. Nie znajdziesz czytelników, wyłącznie nasycając tekst dużą liczbą fraz kluczowych. Musisz zadbać o wartość merytoryczną i stronę wizualną materiału, na którą składają się budowa tekstu (tytuł sugerujący zawartość tekstu, lead, akapity, nagłówki śródtekstowe, wypunktowania) i elementy dodatkowe (zdjęcia, tabele, wykresy, grafiki itp.). Wbrew pozorom artykuł może być atrakcyjny dla odbiorców, a w zależności od tematu możesz sięgnąć po jedną z wielu jego form (poradnik, analiza ekspercka, recenzja, lista, news, ranking).

2. Infografika

Doskonały przykład visual contentu, będący połączeniem tekstu i grafiki. Charakterystycznym jej elementem są dane statystyczne – choć nie w każdym rodzaju infografiki muszą one wystąpić. Infografika sprawdza się w analizach, zestawieniach, podsumowaniach, jest idealna do prezentacji ciekawostek, a jej stosowanie deklaruje 59% marketerów („B2C content marketing 2018” Content Marketing Institute)4. Za jej pomocą możesz z łatwością, w czytelny i zrozumiały sposób, przedstawić zagadnienia trudno i z pozoru mało interesujące. Aby jednak infografika była atrakcyjna dla odbiorcy, muszą zostać utrzymane proporcje między tekstem a grafiką. Jeśli zamieścisz w niej zbyt dużo treści, stanie się nieczytelna i nie spełni swojej funkcji, dlatego wybieraj tylko te informacje, które są sednem zagadnienia. Atrakcyjność infografiki możesz zwiększyć, animując niektóre jej elementy w formie tzw. gifografiki.

3. Newsletter

Mimo że na przestrzeni ostatnich lat często podawano w wątpliwość skuteczność tego formatu, wciąż jest on stosunkowo często wykorzystywany. Dla 86% marketerów to jeden z najlepszych sposobów dystrybucji materiałów („B2C content marketing 2018”5). Niewątpliwie wpływ na to ma fakt, że newsletter pozwala bezpośrednio dotrzeć z komunikatem do odbiorcy. Jednak kluczowym czynnikiem jego efektywności jest obecnie personalizacja, która polega na dostosowywaniu wysyłanej wiadomości do indywidualnych preferencji odbiorców. Od tego, jakie informacje i w jakim momencie dostarczysz odbiorcom, zależeć będzie, ilu z nich otworzy wiadomość i ilu na nią zareaguje, klikając w call to action. 

Czy wiesz, że?

50% specjalistów na świecie (raport „The State of Email Marketing by Industry”X), a tylko 13% („Email marketing w liczbach 2017”X) w Polsce zajmujących się e-mail marketingiem stosuje personalizację i segmentację adresów w bazie danych przy wysyłce newsletterów.

4. E-book

Swoją popularność zawdzięcza modzie na poradniki. Dlatego właśnie w tej formie najczęściej występuje. W zależności od tego, czego będzie dotyczyć i do kogo będzie kierowany, może stanowić również instrukcję, przewodnik, a nawet publikację o charakterze eksperckim. Ponieważ e-book udostępniany jest bezpłatnie za pośrednictwem newslettera, możesz go wykorzystać do pozyskiwania leadów i budowania bazy adresów e-mailingowych. Jego przygotowanie wymaga angażowania większej liczby specjalistów odpowiedzialnych za stronę merytoryczną i wizualną. Mimo to wykorzystuje go aż 65% marketerów na świecie („B2B content marketing 2017” Content Marketing Institute), natomiast w Polsce 38% (raport Whitepress „Content marketing w Polsce 2016”6). 

Dla efektu synergii kluczowa staje się dywersyfikacja treści, czyli stosowanie jak największej liczby formatów contentu i kanałów komunikacji.

5. Case study

Na ten stosunkowo trudny i wymagający wiele pracy format content marketingu decyduje się na świecie 58% marketerów (dane z 2015 r. z Content Marketing Institute7), a w Polsce 31% (raport Whitepress „Content marketing w Polsce 2016”8). Jest to dokument ekspercki, zawierający analizę zdarzenia ze wskazaniem efektywności zastosowanych metod i rozwiązań. Toteż publikując tego rodzaju materiał, umocnisz wizerunek marki jako specjalisty w swojej dziedzinie. Case study możesz ująć w formie artykułu, infografiki, wideo lub e-booka.

6. White paper

Profesjonalne i merytoryczne materiały budują autorytet wiarygodnej i kompetentnej marki. Ponieważ raporty zawierają szereg danych i dostarczają określone rozwiązania, dla odbiorców są wartościowym źródłem in...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy