Dołącz do czytelników
Brak wyników

Projektowanie e-mailingów i newsletterów A.D. 2016 – trendy oraz tips & tricks

Artykuł | 21 grudnia 2018 | NR 27
141

Przeglądając pobieżnie informacje z branży, można odnieść wrażenie, że średnio raz na pół roku ktoś oficjalnie ogłasza śmierć e-mail marketingu. Pierwszym jego zabójcą miały być portale społecznościowe, a ostatnio WhatsApp – komunikator służący do przesyłania krótkich wiadomości tekstowych. Walka jest dość wyrównana, ale nic nie wskazuje na to, żeby e-mail marketing miał zejść z placu boju.

Wręcz przeciwnie – dzielnie się trzyma i…. pięknieje.

Wciąż zdarza się, że potencjał wiadomości e-mail, choć to najstarszy i wciąż najpopularniejszy kanał komunikacji online marketingowej, bywa niedoceniany. Jak jednak udowadniają statystyki z 2015 r. – to naprawdę duży błąd. Według raportu DMA National Client E-mail Report, każda złotówka wydana na działania e-mail marketingowe przynosi średnio 38 PLN zysku, a 54% marketerów uważa e-mail marketing za podstawę swoich działań biznesowych. Po fascynacji kanałami social media, które miały go całkowicie wyprzeć, okazuje się, że e-mail jest narzędziem na tyle elastycznym, że z łatwością dostosowuje się do nowych sytuacji. Coraz więcej marketerów łączy kampanie reklamowe na portalach społecznościowych lub innych kanałach z e-mail marketingiem (tzw. kampanie wielokanałowe) oraz stara się dostosowywać wygląd wiadomości do ciągle zmieniających się oczekiwań użytkowników.

Niniejszy artykuł zawiera krótkie podsumowanie trendów e-mailmarketingowych z 2015 r. oraz przewidywania dotyczące tego, co może okazać się najpopularniejsze w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Jeden krok wstecz: co przyniósł rok 2015?

Jeśli na bieżąco śledzisz trendy online marketingowe, nie zaskoczę Cię informacją, że rok 2015 w tej branży upłynął pod znakiem mobile’a. Odbiorcy stają się coraz bardziej mobilni – trudno jest utrzymać ich przed monitorem komputera na dłużej. Tak jak szybko zmienia się tempo naszego życia, tak e-mail marketing musi nadążać za odbiorcą. Zmieniają się również warunki, w jakich odczytujemy wiadomości – skrzynka odbiorcza przestała być zamkniętym światem, do którego mamy dostęp tylko w domowym zaciszu lub kawiarence internetowej. Towarzyszy nam już wszędzie – w smartfonie, gdy sprawdzamy rozkład autobusów, na tablecie przy oglądaniu ulubionego serialu czy na SmartWatchu podczas porannego joggingu. Marketerzy zaczynają rozumieć, że ich wiadomości towarzyszą odbiorcom 24/7.

Ponad 60% użytkowników odczytuje e-maile na smartfonach. Marketerzy znają te statystyki i wiedzą, jak ważny jest responsywny design wiadomości. 

W ubiegłym roku największy nacisk położyli więc na to, by ich mailingi coraz lepiej wyświetlały się na wszelkiego rodzaju urządzeniach mobilnych.

W 2015 r. zauważyć można było również wyraźny trend do łączenia e-mail marketingu z pozostałymi kanałami – głównie za pomocą wtyczek API i specjalnych integracji łączących platformy e-mail marketingowe z systemami CRM i portalami społecznościowymi w celu synchronizacji danych. 

E-mail udowodnił tym samym, że choć uważa się go za dość „dojrzałe wiekiem” narzędzie, to jest naprawdę elastyczny i potrafi bez problemu dopasować się do ciągle zmieniających się praw rządzących w sieci. Dostosowując się do obowiązującej mody, przestał bazować na idei klasycznej wiadomości tekstowej wyświetlanej na desktopie i zaczął korzystać z mobilnych rozwiązań designerskich, przyciągających wzrok i uwagę odbiorcy. Dobrze dobrana grafika stała się podstawą skutecznych wiadomości.

… i dwa do przodu, czyli co warto uwzględnić w roku 2016?

Newslettery przyszłości to newslettery 2.0 – responsywne i dynamiczne. Dlatego planując tegorocznie działania e-mail marketingowe, warto wziąć pod uwagę wszystkie aspekty związane z szeroko rozumianą mobilnością. Składa się na nią nie tylko odpowiedni wygląd wiadomości, lecz także szereg innych czynników, które przykują uwagę odbiorcy. Nieustannie rośnie liczba bodźców bombardujących nas praktycznie z każdej strony – szczególnie w sieci, gdzie wszystko potrafi zmienić się o 180 stopni w ciągu kilku dni. Postaraj się więc nie przesadzić z liczbą informacji, które chcesz przekazać – warto postawić na prostotę i minimalizm, które biją obecnie rekordy skuteczności. Pamiętaj również, że nie wszystko, co może wydawać Ci się estetyczne, jest funkcjonalne. 

Jak wygląda przepis na atrakcyjną wiadomość A.D. 2016? 

1. Personalizacja to klucz do sukcesu

… i podstawa Twoich działań. Warto o niej pamiętać podczas projektowania wiadomości. Według psychologów powtarzanie imienia rozmówcy w trakcie rozmowy zwiększa skoncentrowanie odbiorcy i jego zaangażowanie w konwersację. Podobnie sytuacja ma się w przypadku e-maila – już samo imię odbiorcy w tytule przykuwa uwagę i zwiększa prawdopodobieństwo otworzenia wiadomości.

Taki zabieg, w połączeniu z dbałością o dopasowanie formy czasownika do płci odbiorcy (oczywiście, jeśli piszesz w języku polskim), pomoże subskrybentowi poczuć się wyjątkowo. Niech użytkownik wie, że Ci na nim zależy. Obecnie znaczna większość platform e-mailmarketingowych dostępnych na rynku pozwala łatwo zastosować personalizację. 

2. Treść dynamiczna 

Pamiętaj, że prawdziwa personalizacja wiadomości to coś więcej, niż tylko dodanie imienia użytkownika w temacie wiadomości.

Dzięki zaawansowanym narzędziom, do których mamy obecnie dostęp, jesteśmy w stanie stwierdzić, gdzie mieszkają nasi subskrybenci, ile mają lat lub czym się interesują. Z pewnością wykonywałeś już proste testy i ankiety – najwyższa pora wykorzystać zebrane dane. Korzystając z graficznej podstawy, którą już masz, warto zamienić pojedyncze elementy wiadomości i dostosować ją np. do miejsca pobytu odbiorcy.

Coraz większą popularność zdobywają hiperpersonalizacja wiadomości i real time marketing – co prawda jest to zagadnienie związane najściślej z branżą e-commerce, warto jednak zainspirować się tymi działaniami i spróbować przełożyć je na swój grunt.

Chcesz zatrzymać przy sobie klienta na dłużej? Zastosuj cross-selling, czyli tzw. sprzedaż krzyżową. Zaproponuj odbiorcy produkty podobne do tych, które nabył w Twoim sklepie. Przykładowo, jeśli klient był zainteresowany rakietą tenisową, może potrzebuje też piłek lub butów na kort? Zaprojektuj swoją wiadomość tak, by proponowane produkty nie umknęły uwadze czytelnika – spróbuj przełamać schemat i zamiast dodawać informacje o tych produktach na końcu wiadomości, umieść je w centrum. Dzięki zastosowaniu takiego zabiegu wzrosną szanse na to, że subskrybent szybko zauważy proponowane produkty i dokona zakupu. 

3. Treści wideo 

Obraz potrafi powiedzieć więcej niż 1000 słów – a wyobraź sobie, co w takim razie potrafi przekazać 30-sekundowy filmik? Dobrze dobrane wideo potrafi zastąpić złożoną treść i czas poświęcony na konstruowaniu skomplikowanych zdań wielokrotnie złożonych.

Film potrafi przyciągnąć uwagę i zaintrygować. Odbiorca może poczuć się zaskoczony – nie ma pojęcia co dla niego przygotowałeś.

Ponadto taki zabieg może okazać się bardzo pomocny. Zamiast zamieszczać skomplikowaną instrukcję obsługi Twojego produktu, pokaż subskrybentowi jego działanie w praktyce. Umieszczone w wiadomości wideo angażuje i konwertuje znacznie lepiej niż nudny e-mail przeładowany treścią. 

Rysunek 4. Przykłady newsletterów Apple i Chanel ilustrujące zastosowanie filozofii minimalizmu. Zamias...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy