Private Blog Network – powracający trend SEO zwany niegdyś zapleczem

SEM/SEO

Pozyskiwanie linków stanowi podstawę działań SEO w Google i prawdopodobnie nigdy się to nie zmieni. Google, opierając się na linkach, buduje reputację domeny, a następnie na podstawie reputacji ocenia dany serwis na konkretne słowa kluczowe. Okazuje się, że słowo „content is king” nie jest prawdziwe, a powinno brzmieć „content is king with links” albo „content isn’t king without links”. Coraz wyższy próg wejścia do TOP-ów powodują właśnie linki zewnętrzne. Jak zatem najbardziej wyróżnić się w tym aspekcie od konkurencji? Budując własną sieć blogów, czyli w skrócie PBN (Private Blog Network).

Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat zainteresowanie budową i korzystaniem z zaplecza SEO było zmienne. Często branża SEO wraca do tematu zaplecza po aktualizacjach związanych z linkami zewnętrznymi, takimi jak „Spam update”. W ostatnim czasie jednak o zapleczach mówi się coraz głośniej w branży. Widać to na poniższym wykresie prezentującym trend wyszukiwania fraz związanych z zapleczem pod SEO.
Poza powyższym w badaniu przeprowadzonym przez firmę Linkhouse.co pod koniec 2018 r. na 418 osobach działających w branży (w większości w Polsce) okazało się, że 51% ankietowanych pozyskuje linki właśnie 
z PBN-ów do stron własnych oraz stron klientów. Co może wydawać się dość zaskakujące, gdy połączymy to z wykresem wyszukiwania informacji na temat zaplecza w Google (rys. 1).
 

POLECAMY

Rys. 1. Wyszukiwanie „zaplecza SEO” na przestrzeni 10 ostatnich lat.
Źródło: trends.google.com


Daje to 5. miejsce wśród TOP-owych taktyk pozyskiwania linków i tylko 18% nie korzysta z zaplecza wcale – na żadnym etapie ich budowania.

Co to są private blog networks?

Prywatne sieci blogów to zbiór serwisów należących do konkretnego właściciela – firmy lub agencji SEO. Najczęściej w kontekście PBN-ów mówi się o zbiorze serwisu o charakterze blogowym (stąd nazwa blog), ale nie wyklucza się budowy serwisów ps...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy