Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe

11 sierpnia 2020

NR 53 (Sierpień 2020)

Precyzyjne targetowanie na Facebooku w oparciu o dane – 5 sposobów z wykorzystaniem niestandardowych grup odbiorców

139

System Facebook Ads oferuje cały kalejdoskop możliwości ustawień grup odbiorców, do których chcemy, żeby trafiła nasza reklama. Ale sama konfiguracja może być odrobinę kłopotliwa – zwłaszcza dla kogoś, kto na co dzień nie porusza się w systemie reklamowym Facebooka. W artykule pokażę przykłady grup, które wykorzystuję w codziennej pracy w Social Tigers.

Nie ma jednej metody, dzięki której na wszystkich kontach reklamowych osiągniecie świetne wyniki. Pamiętajcie, że targetowanie jest równie ważne, co inne składowe kampanii – np. kreacja lub budżet. To, czy wybór konkretnej grupy docelowej przekłada się na wyniki, zależy od wielu czynników, dlatego już na wstępie chciałabym zaznaczyć, że różne rozwiązania sprawdzą się dla różnych podmiotów. Tym samym pragnę zachęcić Was do testowania i szukania jak najlepszej strategii dla swojego e-commerce'u. 
Bardzo ważna praktyczna informacja, od której powinniśmy zacząć – nie mieszajcie grup docelowych o różnych źródłach w jednym zestawie reklam, chyba że macie ku temu racjonalny powód (np. chęć zwiększenia targetu). To znaczy, wrzucając w targetowanie osoby, które były na naszej stronie, nie dodawajcie do tego samego zestawu reklam zainteresowań lub LLA, ponieważ wtedy nie będziecie w stanie zweryfikować, która grupa docelowa przynosi efekty.

POLECAMY

1. Interakcje ze stroną na Facebooku/kontem na Instagramie

Tworząc tę grupę docelową, jesteśmy w stanie dotrzeć do każdego, kto wykazał aktywność wobec naszej strony na Facebooku w ciągu ostatnich 365 dni. Ta grupa aktualizuje się sama! Możemy w niej zawrzeć każdego użytkownika, który podjął działania wobec fanpage’a lub podzielić ją na mniejsze części, takie jak:

  • wszystkie osoby, które odwiedziły Twoją stronę,
  • osoby, które aktywnie zareagowały na Twoją reklamę (wszystkie reakcje, przesunięcia karuzeli, udostępnienia, komentarze i kliknięcia linku),
  • osoby, które kliknęły dowolny przycisk CTA (np. Dowiedz się więcej), 
  • osoby, które wysłały wiadomość do strony,
  • osoby, które zapisały reklamę lub post.
     
Rys. 1. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Strona na Facebooku


Dla mniejszych stron sugeruję skorzystanie z opcji Każdy, kto podjął działanie wobec strony. Jeżeli Wasze inicjatywy contentowe są spójne, regularne i co najważniejsze – dostosowane do Waszej grupy docelowej – to duża część osób z tego niestandardowego targetu to użytkownicy znający Waszą markę, czujący jej klimat i zainteresowani podobną tematyką. To spory potencjał na konwersję. W jednym ze sklepów, które prowadzę, ta właśnie grupa generuje szczególnie dobre wyniki (koszt zakupu, CTR i wskaźnik ROAS). 
 

Rys. 2. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Strona na Facebooku (każdy, kto podjął działania wobec strony)

 

Wskazówka

Podczas nazywania grupy odbiorców postaraj się zawrzeć w nazwie jej źródło i np. zakres dni, z którego wykorzystujesz dane. Uruchamiając kampanię, będziesz od razu wiedział, którą grupę wrzucić do danego zestawu reklam. 


2. Film

Czy wiedziałeś, że możesz zbudować grupę docelową z osób, które obejrzały konkretny film z Twojej strony na Facebooku, konta na Instagramie, transmisji live lub reklamy? To bardzo przydatne narzędzie dla nowych sklepów lub podczas poszerzania góry lejka sprzedażowego o nowe segmenty odbiorców. 
W jednym ze sklepów z branży beauty, który prowadzę, wypuściłam kampanię na obejrzenie filmu z animacją tłumaczącą działanie produktu i jego zalety. Ustawiłam szerokie targetowanie – kobiety zainteresowane pielęgnacją (kilka milionów osób w Polsce) i ustawiłam optymalizację na wyświetlenie całkowite materiału. Następnie z tych użytkowniczek, które obejrzały film, zbudowałam grupę docelową oraz skierowałam do nich reklamę w kampanii na konwersje. 
 

Rys. 3. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Film


W tym oknie musimy wybrać rodzaj aktywności dotyczącej naszych filmów. Ja zaczęłabym od osób, które obejrzały 95% filmu, ponieważ to właśni ci użytkownicy wykazali największe zainteresowanie produktem.
 

 Rys. 4. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Osoby, które obejrzały 95% filmu


Klikamy Wybierz film i zaznaczamy materiał, którego wyświetlenia chcemy zawrzeć. 
 

Rys. 5. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Wybierz film


Klikamy potwierdź i czekamy na wypełnienie.

3. Osoby, które odwiedziły stronę

Remarketing
 

Rys. 6. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Witryna


Przy poprawnie ustawionych konwersjach możemy stworzyć grupy docelowe z użytkowników, którzy wywołali konkretne zdarzenie na naszej stronie.
 

Rys. 7. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Witryna – Zdarzenia z witryny


Oznacza to, że jesteśmy w stanie skierować reklamę do osób, które np.:

  • weszły na stronę,
  • oglądały produkty,
  • dodały produkt do koszyka,
  • zakupiły.

Jeżeli Twój sklep lub sam piksel Facebooka jest nowy, to doradzam, by w remarketingu ustawić wszystkie osoby, które weszły na stronę, a wykluczyć tylko te, które dokonały zakupu. Dzięki temu grupa odbiorców będzie szersza, a im więcej danych ma piksel, tym lepiej będzie radziła sobie reklama. 
Z czasem, kiedy ruch na stronie będzie większy, polecam ustawiać zestawy reklamowe – np. tylko na tych, którzy dodali produkt do koszyka lub przeszli do płatności, ale finalnie nie sfinalizowali transakcji. Z doświadczenia wiem, że takie kampanie przynoszą wyjątkowo dobre rezultaty. Remarketing jest bardzo ważny, ponieważ dzięki niemu domykamy lejek sprzedażowy i dany klient nam po prostu nie ucieka. Na kampaniach remarketingowych powinniście widzieć najwyższe wskaźniki ROAS i najniższe koszty zakupu.
 

 Rys. 8. Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców – Witryna – Zdarzenia z witryny i wykluczenia


W copy reklam remarketingowch możesz zawrzeć komunikaty bazujące na regule tymczasowości i zachęcające do szybkiego zakupu; 

  • Nie przegap!
  • Ktoś inny ma na oku ten produkt!
  • Kup, zanim wyczerpią się zapasy!

Ja w takich zestawach reklam remarketingowych lubię dodawać kody rabatowe. Umieszczam je w nagłówkach – dzięki nim użytkownik już zainteresowany produktem dostaje kolejny bodziec zachęcający go do dokonania zakupu. Co ważne, nie dzieje się to od razu, a reklama kierowana jest np. do osób, które nie sfinalizowały zakupu dłużej niż 3 dni. Jeśli będziesz szafować rabatami 
od razu po opuszczeniu koszyka przez klienta, z czasem możesz do tego przyzwyczaić użytkowników i mieć problem ze sprzedażą po standardowych cenach.

Osoby, które zakupiły produkt

Lejek sprzedażowy nie kończy się na jednym zakupie! Budowanie więzi z klientem po konwersji jest bardzo ważne. Praktycznie w każdym przypadku dostajemy mail z potwierdzeniem zakupu i wysyłki. Często są to po prostu suche informacje i na nich kończy się nasza relacja z marką – aż do czasu kolejnego zakupu. Ale jak do niego doprowadzić? 
Nie od dzisiaj wiadomo, że taniej jest przekonać do zakupu obecnego klienta niż nowego. Warto znaleźć informację, po jakim czasie nasz produkt się zużywa, wymaga wymiany lub statystyczny konsument ma po prostu ochotę na kolejne zamówienie. Spróbuj kierować reklamy do osób, które dokonały zakupu w tym oknie czasowym. 
Dla przykładu – wspomniany już wcześniej klient z branży beauty sprzedaje produkt, który wymaga regularnego użycia i wymieniania wkładów co ok. 2-3 miesiące. Tworząc grupę docelową z osób, które go kupiły, a wykluczając te, które dokonały zakupu w czasie krótszym niż ostatnie 60/90 dni (bo one jeszcze mają wkład), jesteśmy w stanie przypomnieć się użytkownikom, którym niedługo skończą się wspomniane wcześniej wkłady. W copy takiej reklamy możemy zawrzeć bardzo subtelny komunikat o uzupełnianiu produktu, dzięki czemu nasz klient będzie miał poczucie, że rzeczywiście musi go dokupić! Przestrzegam Was – nie piszcie wprost, że należy dany produ...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy