Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton specjalny

3 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Post-pandemic commerce

257

Końcówka lata to czas, kiedy temperatura na dworze jest już sporo niższa, ale letnie gorące wyprzedaże wciąż trwają i kuszą promo-hunters przecenami po sezonie, okazjami przed kolejnym sezonem i dedykowanymi akcjami zakupowymi. Gdzie można ich spotkać (tych drugich oczywiście)? Do tej pory bez wahania powiedzielibyśmy – w galeriach handlowych, ale ten rok zmienił wiele. Niektóre trendy zakupowe przyspieszył, inne zahamował, a na jeszcze inne aspekty zakupów nas – konsumentów – szczególnie wyczulił. Co się konkretnie zmieniło?

1. E-commerce wrzucił szósty bieg

Już na początku kwarantanny, czyli pod koniec marca, 38% internautów zadeklarowało, że najpotrzebniejsze rzeczy, w tym zapasy produktów spożywczych, leków i środków czystości, zakupili w internecie. Ta liczba była dość sporym zaskoczeniem, tym bardziej że właśnie przywołana kategoria (zakupy codzienne) zwykle pozostawała w tyle za innymi, jeśli chodzi o digitalizację. Tymczasem okazało się, że zmuszeni do zmiany nawyków zakupowych Polacy są w stanie przystosować się do nowej sytuacji bardzo szybko – planować zakupy, zamawiać z dużym wyprzedzeniem i zrezygnować z wybierania owoców, warzyw i mięsa w realu. Dodatkowo pod koniec maja aż 72% internautów potwierdziło, że robi zakupy online. To wzrost o 15% w stosunku do maja 2019 r., 
czyli trzykrotnie szybszy niż jeszcze rok wcześniej (2019/2018). Co więcej, częstość kupowania pozostała taka sama, a odsetek osób wskazujących, że ich zakupy w sieci są co najmniej takie same lub nawet wartościowo większe niż w sferze offline zwiększył się. Oznacza to, że nowi e-konsumenci nie boją się wydawać większych sum. Wygląda na to, że przeskoczyli oni etap obaw, które przez długi czas towarzyszyły polskim internautom kupującym w sieci.

2. Konsumenci przeskoczyli kilka etapów digitalizacji

W ostatnich pięciu latach systematycznie spadała popularność zakupów opłacanych gotówką za pobraniem (uznawanych na początku za najbezpieczniejsze, bo wymuszające na e-sklepach szybsze dostawy), a rosła siła przelewów – najpierw tradycyjnych, później szybkich, a w końcu BLIKA. Konsumenci szybko przyzwyczajali się 
do nowych rozwiązań, ale tempo nigdy nie było takie jak teraz. Podobne zmiany dotyczyły wykorzystywanych form dostawy, gdzie w przeciągu pięciu lat odbiory w Paczkomatach stały się równie popularne, co przesyłki kurierskie. To, co jest zdumiewające, to fakt, że w tym roku – mimo ogromnej liczby osób nowych, które dopiero pandemia niejako zmusiła do zakupów w e-commerce – wciąż najpopularniejszymi metodami płatności są szybkie przelewy i BLIK, a dostawy – Paczkomaty. Wygląda na to, że nowi klienci od razu wykorzystali te nowoczesne rozwiązania. 

3. W wyścigu najpopularniejszych kategorii zakupowych nastąpiło spore zamieszanie

Od lat najpopularniejszymi kategoriami zakupowymi w e-commerce były elektronika, moda i uroda, które od czasu do czasu wymieniały się jedynie miejscami na podium. W tym roku czarnym koniem wyścigu okazała się kategoria spożywcza. Aż 14% internautów, a 35% już wcześniej kupujących w sieci, zaczęła nabywać produkty FMCG w internecie. Co więcej, marki z tej kategorii odrobiły przysłowiową lekcję i odsetek konsumentów oceniających swój poziom satysfakcji z zakupów oraz dostępności towarów spożywczych w internecie wzrósł z 41 do 71% w przeciągu raptem dwóch miesięcy. Kluczowe e-kategorie również zyskały na pandemii. Na wzrost zakupów w sieci w kontekście zagrożenia wirusem produktów modowych, elektroniki, produktów urodowych czy wyposażenia domu wskazuje między 1/5 a 1/4 internautów. Popularność zyskały też stosunkowo nowe e-usługi. 17% internautów zakupiło abonamenty filmowe, np. dostęp do platformy Netflix, a 12% różne szkolenia online. 

4. Wrażliwość cenowa wzrosła 

W ostatnich latach polscy konsumenci stopniowo przestawali zwracać uwagę na cenę w rozumieniu taniości produktów, a coraz większą wagę przywiązywali do okazyjnych promocji w ramach znanych i cenionych przez nich marek, co gwarantowało dobrą jakość w korzystnej cenie, czyli sprytny zakup. W tym roku największa liczba decyzji w e-commerce zapadła podczas porównywania cen oraz analizy informacji o promocjach. Dodatkowo 47% internautów deklaruje, że ich zakupy generalnie będą teraz bardziej rozważne. Z drugiej strony ¼ konsumentów twierdzi, że kiedy skończy się pandemia, zrealizują wszystkie zawieszone plany...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy