Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pierwsze kroki do zbudowania wartościowego bloga firmowego

Artykuł | 22 marca 2019 | NR 32
134

W czasach, gdy content marketing stał się jednym z najważniejszych środków do komunikacji z odbiorcą, budowania pozycji marki i zainteresowania jej ofertą, blog firmowy to jeden z najskuteczniejszych kanałów dotarcia. Ilość zastosowań przekracza ramy krótkiego tekstu, dlatego skupimy się na kilku podstawowych kwestiach, które pomogą Ci blogować z korzyściami dla marki.

Statystyki amerykańskie dają do myślenia – wg badań wykorzystanie bloga firmowego w działaniach marketingowych powoduje wzrost liczby leadów o 67% w stosunku do marek, które nie uwzględniają blogowania w swojej strategii. Co więcej, aż 45% marketerów w Stanach Zjednoczonych uważa prowadzenie bloga za najistotniejszy punkt swojej strategii contentowej. W czasach gdy 80% z nas lekceważy tradycyjne formy reklamowe, blog wydaje się najlepszym lekarstwem na ślepotę banerową. W tekście znajdziesz inne przekonujące statystyki, które potwierdzą, że blog to dobra inwestycja. Od czego zacząć?

Hosting i domena

Początki są dosyć proste – zaczynamy od opłacenia hostingu i wykupienia domeny. Darmowe hostingi mają właściwie jedną zaletę – są darmowe. Mają też limity transferu danych, dlatego po konsultacji z osobą, która ma docelowo odpowiadać za działanie naszej strony, warto jednak wybrać jeden z serwerów, za który zapłacimy do 300 zł rocznie. Możemy również posłużyć się jedną z popularnych platform, takich jak Wordpress. W obu przypadkach niezbędne będzie dodatkowe wykupienie domeny – sprawdź, czy łatwo zapamiętywalny adres dla Twojego bloga nie jest już zajęty i wybierz domenę – taka inwestycja może kosztować nas już od ok. 50 zł w skali roku.

Analityka

Po wyborze systemu powinieneś zainstalować na stronie Google Analytics – podstawowa wiedza i umiejętność wyciągania prostych wniosków z raportów narzędzia to obowiązkowy punkt w pracach nad blogiem i optymalizacji reklamy. Po założeniu konta i instalacji (intuicyjnej dla większości popularnych CMS-ów) będziesz musiał uzupełnić stronę o wygenerowany dla Ciebie kod śledzenia, który znajdziesz w karcie Administracja (kolumna – usługa). W wyniku wpięcia Analyticsa na naszą stronę możemy korzystać z olbrzymiego zasobu danych, obejmującego m.in. informacje o źródle ruchu na stronie, lokalizacji poszczególnych odbiorców, typu sprzętu, z jakiego korzystają, a także szczegółowy raport o ich zachowaniu w systemie – ile czasu spędzili na poszczególnych stronach, jaki był wskaźnik odrzuceń i ile stron przejrzeli.

Rys. 1. Yoast SEO – niezbędnik początkującego optymalizatora

Audyt SEO

Niezależnie od tego, czy dopiero startujesz z firmowym blogiem, czy zapełniasz go treścią od dłuższego czasu, jednym z zasadniczych celów, jakie powinieneś przed nim stawiać, jest wzmocnienie pozycji Twojej marki w wyszukiwarce. Podstawową analizę SEO możesz przygotować we własnym zakresie, a przy wrzucaniu nowych postów warto posiłkować się wskazówkami, które oferuje większość popularnych CMS-ów – np. Wordpress (a precyzyjniej – wtyczka Yoast SEO), z którego korzysta 70% polskich użytkowników systemów zarządzania treśacią. Jeśli już prowadzisz bloga, do analizy przyda Ci się też jedno z narzędzi, takich jak Seoptimer, które pomoże i zasugeruje zmiany krok po kroku pod kątem wyszukiwarek, takie jak skrócenie lub wydłużenie Title Tag czy Meta Description Tag, uzupełnienie bloga o mapę strony i całą listę wskazówek, które szerzej opisano w naszych materiałach pomocniczych.

Tworzenie słów i fraz kluczowych

Skorzystaj z któregoś z licznych (i darmowych) narzędzi do tworzenia fraz kluczowych – np. z Keyword Plannera w ramach AdWords.  W zależności od specyfiki branży, w której działa Twoja firma, warto zadbać o uzupełnienie fraz kluczowych o frazy niszowe, a także o frazy long tail – zwłaszcza jeśli Twoja firma nie działa w naprawdę niszowej branży. Czym jest wspomniany „długi ogon” (long tail)? To odpowiedź nasyconego rynku na ruch generowany w wyniku wpisywania długich, konkretnych fraz w wyszukiwarkę. Według raportów aż 70% osób trafia na konkretną stronę poprzez wpisanie frazy, zawierającej od 3 do 6 słów – stąd pozycjonowanie na ogólne frazy, takie jak „content marketing” czy „odzież zimowa” warto uzupełnić o „content marketing zastosowanie long tail” lub „odzież zimowa  motywy kwiatowe warszawa” – to działa!

Content, czyli wsad merytoryczny

Następny aspekt, gdy już poznasz podstawy dostosowywania treści w taki sposób, by docierały do Twojej grupy docelowej poprzez wyszukiwarki, to serce blogowania, czyli angażująca treść. Dobrze, jeśli mamy w firmie osobę, która podejmie się napisania merytorycznych i trafiających do odbiorcy tekstów, najlepiej regularnie i kilka razy w tygodniu. Proste? Nie do końca. Łatwość w przyswajaniu nowej wiedzy, sprawne pióro i zrozumienie potrzeb konsumenta nie zawsze są przymiotami osób niezajmujących się zawodowo marketingiem. Z pomocą przychodzą zewnętrzni copywriterzy, których warto pozyskać, pamiętając, że tani copywriter może być bardzo drogą inwestycją dla firmy. Wyszukuj specjalistów i twórz bazę sprawdzonych podwykonawców – regularne dostarczanie treści to jedno z podstawowych przykazań dla korzystających z blogów.

Różnicowanie form

Nawet armia najzdolniejszych copywriterów nie zwalnia nas od orientowania się, czego tak naprawdę potrzebujemy w promocji firmy. Wideo czy tekst? Krótkie czy długie? Stare czy nowe? Dane pokazują, że wpisy opatrzone zdjęciami i innymi materiałami graficznymi oglądamy niemal 2 razy chętniej niż te, które są pozbawione wizualnych dodatków. Treści wideo to obecnie klucz do pozyskania klienta – przewiduje się, że 75% całego internetowego ruchu w 2017 r. będą generowały właśnie filmy. A jeśli chodzi o liczbę znaków we wpisie? Owszem, odbiorcy ery clickbaitu m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy