Piąty element SEO – jak zachowania użytkowników wpływają na ranking serwisu w Google?

SEM/SEO

Termin ten, w kontekście SEO, obejmuje wszystkie zmienne, które wynikają wprost z zachowania użytkowników w wynikach organicznych wyszukiwania oraz w interakcji ze stroną internetową. Żeby lepiej zrozumieć, o czym mowa, przeanalizujmy poniższy przykład.

Co to są czynniki behawioralne i dlaczego są ważne?

Załóżmy, że użytkownik wpisuje do wyszukiwarki Google słowo „organy”.  W czasie ok. 0,47 sekundy na stronie wyników wyszukiwania pojawia się lista linków prowadzących do poszczególnych witryn. 

POLECAMY

Taka strona określana jest skrótem SERP od pierwszych liter jej nazwy w języku angielskim (Search Engine Result Page). 

Załóżmy, że nasz użytkownik, podobnie jak znakomita większość użytkowników wyszukiwarki Google, zainteresował się pierwszym wynikiem wyszukiwania.

Jeśli kliknie w odnośnik prowadzący do strony, będzie to pierwszy czynnik behawioralny, który będziemy omawiać w tym artykule.

Oczywiście jeśli użytkownik nie zainteresuje się żadnym linkiem wyświetlonym w SERP, to takie zachowanie również będzie zakwalifikowane jako czynnik behawioralny. 

Kolejnymi czynnikami behawioralnymi będą kolejne sygnały płynące od użytkownika po pierwszym kliknięciu w odnośnik znajdujący się w SERP. 

Zastanówmy się teraz, jakie użytkownik ma możliwości zachowania po otrzymaniu określonej strony z wynikami wyszukiwania.

Użytkownik może:

  1. Wrócić do wyników i wpisać do wyszukiwarki inną frazę, np.: „organy człowieka”.
  2. Nie kliknąć w żaden odnośnik prowadzący do strony, tylko kliknąć w link podpowiedzi znajdujący się na samym dole strony z wynikami wyszukiwania.
  3. Kliknąć w jeden odnośnik lub otworzyć kilka stron na raz – w nowych kartach lub oknach przeglądarki.
  4. Po kliknięciu w odnośnik pozostać na stronie i nie wrócić do wyników wyszukiwania.
  5. Po otwarciu kilku st...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy