Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEM

24 grudnia 2018

NR 30 (Październik 2016)

Piąty element SEO – jak zachowania użytkowników wpływają na ranking serwisu w Google?

0 106

Termin ten, w kontekście SEO, obejmuje wszystkie zmienne, które wynikają wprost z zachowania użytkowników w wynikach organicznych wyszukiwania oraz w interakcji ze stroną internetową. Żeby lepiej zrozumieć, o czym mowa, przeanalizujmy poniższy przykład.

Co to są czynniki behawioralne i dlaczego są ważne?

Załóżmy, że użytkownik wpisuje do wyszukiwarki Google słowo „organy”.  W czasie ok. 0,47 sekundy na stronie wyników wyszukiwania pojawia się lista linków prowadzących do poszczególnych witryn. 

Taka strona określana jest skrótem SERP od pierwszych liter jej nazwy w języku angielskim (Search Engine Result Page). 

Załóżmy, że nasz użytkownik, podobnie jak znakomita większość użytkowników wyszukiwarki Google, zainteresował się pierwszym wynikiem wyszukiwania.

Jeśli kliknie w odnośnik prowadzący do strony, będzie to pierwszy czynnik behawioralny, który będziemy omawiać w tym artykule.

Oczywiście jeśli użytkownik nie zainteresuje się żadnym linkiem wyświetlonym w SERP, to takie zachowanie również będzie zakwalifikowane jako czynnik behawioralny. 

Kolejnymi czynnikami behawioralnymi będą kolejne sygnały płynące od użytkownika po pierwszym kliknięciu w odnośnik znajdujący się w SERP. 

Zastanówmy się teraz, jakie użytkownik ma możliwości zachowania po otrzymaniu określonej strony z wynikami wyszukiwania.

Użytkownik może:

  1. Wrócić do wyników i wpisać do wyszukiwarki inną frazę, np.: „organy człowieka”.
  2. Nie kliknąć w żaden odnośnik prowadzący do strony, tylko kliknąć w link podpowiedzi znajdujący się na samym dole strony z wynikami wyszukiwania.
  3. Kliknąć w jeden odnośnik lub otworzyć kilka stron na raz – w nowych kartach lub oknach przeglądarki.
  4. Po kliknięciu w odnośnik pozostać na stronie i nie wrócić do wyników wyszukiwania.
  5. Po otwarciu kilku stron naraz nie wrócić do wyników wyszukiwania.
  6. Wrócić do wyników wyszukiwania i kliknąć w inny odnośnik.
  7. Nie kliknąć w żaden odnośnik i wpisać do wyszukiwarki zupełnie inną lub zmodyfikowaną frazę. Np.: „organy państwa”.
  8. Wrócić do wyników wyszukiwania i kliknąć w link podpowiedzi znajdujący się na samym dole strony z wynikami wyszukiwania.

Należy pamiętać, że te zachowania użytkowania odbywają się w określonym czasie. Czas, w jakim użytkownicy wykonują określone czynności z tej listy, jest kolejnym czynnikiem behawioralnym.

Skoro wiemy już, co to są czynniki behawioralne, to kolejne pytanie brzmi: dlaczego w ogóle poświęcamy im uwagę? Czy są aż takie ważne? A jeśli tak, to dlaczego?

Przedstawiciele Google bardzo często komunikują rynkowi, że ich celem jest zapewnienie użytkownikom korzystającym z wyszukiwarki takich wyników wyszukiwania, które najlepiej odpowiadają ich oczekiwaniom. Aby osiągnąć ten cel, złożona infrastruktura techniczna Google musi brać pod uwagę głos ludu. Jest to oczywiście bardzo prosta dedukcja, ale jednocześnie bardzo logiczna i prawdopodobnie bezalternatywna. 

Z pewnością każdy na miejscu Google starałby się gromadzić tak dużo danych, jak tylko jest w stanie, aby lepiej zrozumieć interakcję klientów ze swoim produktem.

Jaka jest relacja czynników behawioralnych i bezpośrednich?

Istnieją oficjalne wytyczne dla Webmasterów, które określają preferencje wyszukiwarki Google do stron internetowych. Są to jedyne oficjalne czynniki, które na sto procent mają wpływ na ranking pojedynczej strony www. Z badań, testów oraz obserwacji wielu praktyków rynkowych zajmujących się optymalizacją oraz pozycjonowaniem witryn internetowych wynikają różne wnioski na temat czynników mających wpływ na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Wszystkie te czynniki można podzielić na dwa podstawowe obszary:

  1. Czynniki on-site.
  2. Czynniki off-site.

Rysunek 1. Wyniki wyszukiwania Google.pl na zapytanie „organy”

 

Rysunek 2. Przykład linków witryny kierujących do bardziej szczegółowych informacji

 

Czynniki on-site to wszystkie elementy, które mają wpływ na to, w jaki sposób robot indeksujący wyszukiwarki interpretuje daną stronę:

  1. Struktura serwisu.
  2. Jakość treści.
  3. Nawigacja.

Czynniki off-site to wszystkie elementy, które nie są bezpośrednio powiązane ze stroną:

  1. Linki prowadzące do strony z innych stron.
  2. Wzmianki na temat danej strony lub marki na innych stronach.

Czynniki on-site oraz off-site są czynnikami bezpośrednio wpływającymi na ranking danej strony. 

Czynniki behawioralne są czynnikami pośrednimi, służącymi do weryfikacji pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. 

Rysunek 3. Przykład wyszukiwań podobnych wygenerowanych przez algorytm Google

 

Współczynnik CTR jest pierwszym czynnikiem behawioralnym analizowanym przez Google. Wielkość tego współczynnika jest analizowana dla każdej strony względem pozycji, jaką zajmuje w organicznych wynikach wyszukiwania i porównywana z wartościami współczynnika dla innych stron znajdujących się na tej samej pozycji. 

 

W jaki sposób Google może śledzić sygnały płynące od użytkowników?

Google posiada bardzo wiele zarejestrowanych patentów, które pozwalają na swobodny monitoring strony wyników wyszukiwania (SERP), jak i na zachowania użytkowników na stronach, do których prowadzą linki ze strony wyszukiwania. W tym miejscu trzeba jednak bardzo wyraźnie zaznaczyć, że posiadanie zarejestrowanego patentu nie jest automatycznie potwierdzeniem, że opatentowane rozwiązania są stosowane przez posiadacza patentu. Niestety, nie mamy jednoznacznych informacji z obozu Google, które rozwiązania objęte poszczególnymi patentami są stosowane, a które jeszcze nie lub w ogóle nigdy stosowane nie będą.

W takiej sytuacji jedyne, co nam pozostaje, to wnikliwie analizowanie zachowania wyszukiwarki, zmian w pozycjach poszczególnych podstron i podejmowanie prób właściwej interpretacji. 

Posiadając odpowiednie możliwości, można pokusić się o przeprowadzenie różnych testów. Jeden z nich przeprowadził Rand Fishkin, założyciel serwisu moz.com. Poprosił on użytkowników, którzy śledzą jego profil na Twiterze, aby wpisali do wyszukiwarki Google frazę „best grilled steak” oraz wykonali następujące czynności:

Kliknęli w pierwszy odnośnik wyświetlony na stronie wyników wyszukiwania oraz natychmiast wrócili do strony z wynikami wyszukiwania.

Następnie kliknęli w 4. wynik i pozostali na tej stronie przez dłuższą chwilę.

Po 70 minutach oraz ok. 500 interakcjach strona znajdująca się na 4. miejscu znalazła się na 1 pozycji.

CTR

CTR to akronim od angielskiego zwrotu Click trough rate, co można przetłumaczyć jako współczynnik klikalności. Mierzy on, jaki procent odsłon strony wyników wyszukiwania zawierających odnośnik do danej strony skończyło się kliknięciem. Jeśli link do danej strony wyświetli się 2 razy, a tylko raz zostanie kliknięty, wówczas współczynnik klikalności wyniesie 50%.

Współczynnik CTR jest pierwszym czynnikiem behawioralnym analizowanym przez Google. Wielkość tego współczynnika jest analizowana dla każdej strony względem pozycji, jaką zajmuje w organicznych wynikach wyszukiwania i porównywana z wartościami współczynnika dla innych stron  znajdujących si...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy