Dołącz do czytelników
Brak wyników

Partner wydania - Płatności online a konwersja, czyli historia o uratowanym koszyku

Artykuł | 8 listopada 2018 | NR 40
99

Wyobraź sobie, że zbliżają się urodziny bliskiej Ci osoby. Szukasz produktu, przeglądasz oferty i znajdujesz go w końcu w dwóch sklepach. Porównujesz ceny, wybierasz jeden z nich, klikasz „kup” i dochodzisz do koszyka. Chcesz zapłacić, ale… nie ma Twojego banku. Irytujesz się i opuszczasz sklep, przecież żyjesz w XXI wieku i nie będziesz przepisywał danych!

Porzucone koszyki

Ta krótka historyjka to tylko przykładowy powód opuszczenia sklepu. Założę się jednak, że sam miałeś, Marketerze, takie doświadczenia. Skąd wiem?

Niestety niechlubna statystyka mówi aż o 69% porzuceń1 koszyków według Baymard Institute. Powodów jest wiele, ja jednak chciałbym skupić się dziś na tym finalnym – płatności. W marketingu chcemy automatyzować, konwertować, przyprowadzać ruch na stronę i finalnie sprzedawać, ale bardzo często zapominamy o tym najważniejszym etapie, czyli faktycznym domknięciu. Zaczynajmy zatem! 

E-handel

O tym, że rynek e-commerce to przyszłość, nie trzeba chyba nikogo przekonywać – dane mówią same za siebie. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-commerce Polska”2 w 2017 r. 
aż 54% polskich internautów kupowało online, a rynek ten nadal się rozwija. Rozwój rynku to duża szansa, ale i coraz bardziej świadomi klienci. Dziś liczba czynników, które ograniczają lub polepszają konwersję, rośnie analogicznie do zwiększającej się wielkości rynku. Zgodnie z raportem BI Intelligence porzucenia koszyków następują: 46,1% – w fazie płatności, 37,4% – na etapie zakupu, 35,7% – gdy klient zobaczy koszt wysyłki, 20% – w fazie uzupełniania danych3. Twarde liczby mówią jasno – brak sprawnych i szybkich płatności lub niepoprawne wdrożenia to w dalszym ciągu duży problem wielu e-przedsiębiorców. Z jednej strony brak operatora płatności, który usprawni proces oraz zagwarantuje bezpieczeństwo, wydaje się w obecnych czasach czymś abstrakcyjnym. Z drugiej – w dalszym ciągu jest wiele e-sklepów, które nie mają zintegrowanego systemu, co uniemożliwia implementację innych metod płatności niż podanie danych do przelewu. 

Jak dbać o koszyk?

Pierwszym celem w podniesieniu konwersji powinno być ograniczenie współczynnika porzucanych koszyków. Skoro już wiemy, że w momencie płatności na opuszczenie sklepu decyduje się największy odsetek użytkowników, spójrzmy, jak temu zaradzić – krok po kroku.

Optymalizuj, ograniczaj, domykaj

Choć oczywiście nie wszystkie porzucenia mają miejsce na ostatnim odcinku drogi zakupowej, którym jest płatność, to większość niejako łączy się z użytecznością. Podobnie jest z samą płatnością.

Operatorzy

Kim w ogóle są i jak działają operatorzy płatności? To podmioty działające najczęściej na licencji KNF. Udostępniają metody płatności, takie jak Pay-By-Link (szybkie przelewy), BLIK, bramki kartowe i inne.

Operatorzy gwarantują bezpieczeństwo transakcji zarówno dla sprzedawcy, jak i klienta, oraz automatyzację procesów, takich jak księgowanie środków.

 

Jednymi z najczęstszych powodów tracenia koszyków z powodu płatności są: brak preferowanej metody lub swojego banku, zbyt skomplikowany proces, zbytnio rozbudowane formularze oraz koszyki zakupowe i niedostępność banku.

  • Optymalizacja formularza - Spróbuj przeklikać swój formularz. Czy jest intuicyjny? Czy nie masz zbyt wielu pól? Badania wykazują, że zmniejszenie ich nawet o kilka może podnieść konwersję.
  • Ograniczenie liczby kroków - Jedną z większych przeszkód w domknięciu koszyka jest liczba pól i czynności, które klient musi wykonać. Im szybciej dostanie metodę płatności, tym lepiej. Wewnętrzne statystyki pokazują, że w niektórych branżach nawet 20% klientów nie decyduje się na zakup po przejściu na stronę swojego banku.
  • Rozwiązania natywne i dedykowane - Wtyczki i moduły pod platformę czy integracja już na etapie przejścia do koszyka pozwalają skrócić drogę użytkownika przynajmniej o kilka kroków.

 

Każdy z tych problemów jest jednak możliwy do rozwiązania. Odpowiedziami są chociażby integracje po API oraz przede wszystkim wspomniane natywne wdrożenia z możliwością zapamiętania metody płatności.

Musimy mieć na uwadze, że im mniej klików klient wykona, tym szybciej skonwertuje i tym lepsze będzie całe doświadczanie z zakupem czy zamówieniem.

Co i jak zatem integrować?

Słyszałeś zapewne o czymś takim jak BLIK. To unikalny system płatności mobilnych, który podbija Polskę. Powstał z porozumienia banków w 2013 r. i już dziś obejmuje ok. 90% pokrycie wśród użytkowników aplikacji bankowych w Polsce. Dlaczego o nim mowa? 

Pokazałem Ci już, że jednym z powodów opuszczania witryny w momencie dokonywania płatności jest konieczność wypełniania zbyt wielu pól i podawania prywatnych informacji, a także zaznaczania kolejnych zgód. W czasach RODO, cyberprzestępstw i afer z wyciekiem danych osobowych w tle, BLIK jest odpowiedzią na pytanie, jak przyjąć płatność szybko, a jednocześnie pozwolić użytkownikom pozostać względnie anonimowym.

Płatność w BLIK-u odbywa się za pomocą sześciocyfrowego kodu, który wygenerować może każdy, kto posiada aplikację mobilną swojego banku. Podczas zakupu klient generuje kod, wpisuje go w wyznaczonym miejscu, potwierdza zakup w aplikacji banku na swoim smartfonie, i gotowe! Płatność już trafiła do e-sklepu. 

Dlaczego skracać?

Dysonans pozakupowyX jest naturalnym zjawiskiem i w uproszczeniu oznacza dopadające nas wątpliwości po nabyciu produktu. Zaczynamy się zastanawiać, czy faktycznie go potrzebowaliśmy albo czy nie było lepszego wyboru. 

Wydłużając drogę użytkownika do zakupu, przyspieszamy ten moment, przenosząc go już do fazy decyzji. Klient chce kupić, ale my mu bezwiednie to utrudniamy i spowalniamy.

 

Przykładem takiej in...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy