Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Osiem sposobów na promocję i dystrybucję contentu – jak docierać do odbiorcy?

0 191

Content marketing to z definicji połączenie treści i promocji. Właśnie dlatego sam content, nawet wybitny, kreatywny i dopieszczony, nie jest w stanie zagwarantować marce sukcesu. Jak w kuchni każde dobre danie wymaga odpowiedniego serwowania, tak treść potrzebuje właściwej dystrybucji. Dopiero gdy podasz odbiorcy talerz z idealnie skomponowaną treściową potrawą, możesz ocenić, czy spełnia ona jego oczekiwania, a w efekcie czy zrealizuje Twój cel marketingowy.

Komu zaserwujesz swój content?

Zanim przejdziesz do sposobów na dystrybucję i promocję contentu, powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie: do jakich osób chcesz dotrzeć z treścią? Posłużmy się znów metaforą restauracji – goście lokalu serwującego kuchnię fusion znacząco różnią się od stałych bywalców budki z kebabem. Spędzają czas w innych miejscach, mają inne zwyczaje, sposób komunikacji i potrzeby. Twoim zadaniem jest poznanie ich, wejście w ich skórę. Zacznij od przeglądu internetu: blogów, serwisów, grup związanych z tematem, który chcesz przekazać. Zobacz, gdzie Twój potencjalny odbiorca jest aktywny i jakimi treściami chętnie się dzieli. Ta wiedza pozwoli Ci podjąć kolejne kroki, takie jak wybór własnych kanałów dystrybucji, odpowiednich serwisów zewnętrznych, influencerów, a nawet kompilacja lub zmiana stworzonych treści. Ale o tym za chwilę.

POLECAMY

Przystawka, danie główne i deser dystrybucji

Jak zauważyłeś, tytuł tego artykułu sugeruje, że poznasz 8 sposobów na dystrybucję i promocję contentu. Wszystkie te metody można sklasyfikować w trzech grupach. Pierwsza – nazwijmy ją „przystawką” – to wykorzystanie płatnych kanałów (paid media). Zaliczamy do niej płatną reklamę w mediach społecznościowych, publikacje sponsorowane u wydawców i influencerów, zewnętrzne mailingi itp. Daniem głównym będą kanały własne (owned media), takie jak strona internetowa, blog firmowy, własne kanały w social mediach czy newsletter do wewnętrznej bazy mailingowej. Przemyślana dystrybucja na własnym podwórku pozwala niekiedy zminimalizować koszty na promocję w paid media. Przykładem tego może być baza wiedzy WhitePress® z artykułami branżowymi. Odpowiednia strategia inbound marketingowa i pozycjonowanie treści w Google sprawiły, że blog firmy znalazł się na pierwszym miejscu w rankingu 100 najlepiej widocznych serwisów marketingowych, a artykuły notują pokaźny ruch organiczny.
 

Rys. 1. Podział mediów wykorzystywanych w dystrybucji contentu


Na deser tzw. earned media, czyli dystrybucja treści przez internautów, np. w formie bezpłatnych recenzji czy udostępnień treści. Dobrym przykładem wykorzystania potencjału tego kanału są stworzone przez WhitePress® „Zestawienie 100 kobiet w polskiej branży SEO” oraz „Ranking 100 najbardziej inspirujących osób w branży interaktywnej” bazujący na ego baicie, czyli nawiązaniu w treści do innych osób lub firm. 

Case studies kampanii przeczytasz tutaj:
https://bit.ly/2KxLWP9

Doświadczeni kelnerzy wiedzą, że każde danie serwuje się inaczej. Podobnie jest z contentem – w zależności od tego, z jaką treścią mamy do czynienia, musimy wybrać dla niej odpowiednie metody dystrybucji. Rozbudowane artykuły najlepiej umieścić na swojej stronie firmowej, e-booki na dedykowanym landing page’u, prezentacje na SlideShare, tutoriale na YouTube lub u influencerów, a codzienne rozrywkowe, luźne treści na Insta Stories. A teraz pora na sprawdzone sposoby dystrybucji, zarówno dla B2B, jak i B2C, a także przydatne narzędzia.

1. Savoir-vivre serwowania contentu na blogu

Publikacja treści na stronie internetowej w formie bazy wiedzy czy bloga to klasyka gatunku. Tę metodę stosuje wiele marek, ale nie wszystkie robią to dobrze. Jedną z podstawowych zasad jest optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych. Pamiętaj, że jeśli nie stosujesz dodatkowej płatnej promocji, Twoją największą szansą na dotarcie do potencjalnego odbiorcy jest Google. Już na poziomie tworzenia treści weź pod uwagę frazy kluczowe, po których czytelnik może trafić na artykuł. Stosuj je rozważnie w tytule, nagłówkach, treści i podpisach zdjęć. Wykorzystaj też maksymalnie moment, w którym odbiorca przebywa na Twojej stronie. Podsuń mu kolejne wartościowe materiały w formie zajawek, miniatur czy wewnętrznego linkowania w treści. Staraj się dbać o unikalność tekstów i nie publikować tego samego artykułu na własnej stronie oraz portalach zewnętrznych. Wujek Google to doceni. 
 

Rys. 2. Publikacja treści na stronie – wskazówki


2. Social media – obszerne menu degustacyjne

Media społecznościowe dają Ci ogromne możliwości promocji treści, niezależnie od tego, czy publikujesz teksty, zdjęcia, infografiki, czy wideo. W content marketingu istnieje niepisana zasada, by tyle samo czasu, ile poświęciło się na copywriting, spędzić na dystrybucji treści. Dlatego warto pamiętać, że post na tablicy Facebooka to niejedyna możliwość. Dobrym pomysłem będzie stworzenie dedykowanych kreacji do poszczególnych social mediów, planu publikacji, np. w Asanie, i pilnowanie, by ukazywały się one systematycznie w najlepszych porach (zaobserwuj, w jakie dni oraz o której godzinie posty mają największy zasięg). Dla ułatwienia możesz zaplanować wszystkie publikacje za jednym zamachem na Facebooku, Instagramie, Pintereście, LinkedInie i Twitterze, wykorzystując aplikację Buffer. 
 

Rys. 3. Tip – planowanie publikacji w social media

 

Rys. 4. Udostępnianie postów w grupie na Facebook


3. Seeding w portalach zewnętrznych – odznaczenie w przewodniku Michelin 

Pomyśl o topowych portalach tematycznych i kanałach influencerów z Twojej branży. Publikacja artykułu sponsorowanego, recenzji, posta czy wideo u wydawców i blogerów przynosi masę korzyści zasięgowych i wizerunkowych. Prestiż na miarę odznaczenia w przewodniku Michelin, pozyskanie linków do strony firmowej, sprzedaż dzięki poleceniom i zamieszczeniu kodów rabatowych, a także szansa dotarcia do precyzyjnej grupy docelowej to tylko niektóre zalety tego rozwiązania. Obawiasz się, że proces takiej dystrybucji jest czasochłonny i kosztowny? Po to właśnie powstała platforma WhitePress® – abyś mógł sprawnie opublikować swoje treści na stronach wybranych spośród 18500 dostępnych portali i blogów, korzystając z wygodnej wyszukiwarki i dysponując atrakcyjnymi cenami. W platformie znajdziesz mnóstwo informacji o każdym wydawcy (m.in. popularność na podstawie statystyk z Google Analytics i dzięki integracji z Semstrorm, a także ocena skuteczności na podstawie już opublikowanych artykułów). 
 

Rys. 5. Wyszukiwarka portali w WhitePress

 

Rys. 6. Korzyści z publikacji artykułów w serwisach wydawców


4. Zamówienia specjalne – w reakcji na monitoring

Metoda 3Z znana z czasów szkolnych śmiało mogłaby zostać zastosowana także w przypadku dystrybucji contentu. W tym wypadku oznaczałaby: Zaplanować, Zamieścić i Zapomnieć. Jednak jeśli tworzysz treści-evegreeny odpowiadające na potrzeby sw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy