Optymalizacja strategii e-commerce w Meta: algorytmy, cele, targetowanie i formaty

Temat numeru

W dobie cyfryzacji, stale rosnącego globalnie rynku sprzedaży internetowej oraz rozwoju sztucznej inteligencji, działania marketingowe w mediach społecznościowych (a w szczególności działania reklamowe) stały się nieodłącznym elementem strategii marketingowych wielu firm. W tym artykule skupię się przede wszystkim na ekosystemie Meta, natomiast wiele przytoczonych tutaj zasad jest aplikowalna do innych kanałów.

Podejście strategiczne i ścieżka klienta 

Aby prowadzić skuteczne działania marketingowe dla e-commerce w social mediach, istotne jest jasne określenie roli, jaką wybrane kanały odgrywają w naszej strategii, i celów, które mają realizować. 
Od lat wyznaję zasadę (i jednocześnie podkreślam ją w wielu publikacjach i podczas różnych wystąpień), że najważniejsza jest przemyślana i dobrze ułożona strategia, a dopiero w drugiej kolejności przełożenie jej na część „narzędziową” (np. Menedżer reklam Meta, panel reklamowy Google Ads, LinkedIn czy innego kanału), a więc konfigurację kampanii w wybranym ekosystemie. Za sukcesem działań reklamowych rzadko kiedy stoi wyłącznie odpowiednia konfiguracja od strony technicznej. 
Zrozumienie naszej grupy docelowej, w tym jej motywacji, potrzeb, wyzwań oraz ewentualnych „blokerów” czy wątpliwości w procesie zakupowym, jest kluczowe. Jest to tak samo istotne, jak precyzyjne ustalenie celów i sposobów mierzenia efektywności.
Wiedza na temat preferencji i zachowań grupy docelowej (lub też poszczególnych segmentów) jest fundamentalna. Ostatecznie wpływa nie tylko na sposób targetowania (np. na podstawie zainteresowań, danych demograficznych czy zachowań), ale również na tworzenie treści reklam, ich przekazu czy sekwencyjności komunikatów. 
Nie można także pomijać znaczenia dokładnego określenia wszystkich punktów styku z klientem w digitalu i poza nim (ścieżka klienta – customer journey), a także określenia funkcji i zadań poszczególnych kanałów cyfrowych. Na przykład, w jednej fazie ścieżki zakupowej skuteczne mogą okazać się narzędzia, takie jak Facebook i Instagram, podczas gdy w innej – reklama w Google. 
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na kilka faktów. Reklama w Meta bardzo często porównywana jest do reklamy w Google, szczególnie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania. Gdybym za każdym razem, gdy słyszę pytanie: „Czy lepszy jest Google czy Meta?”, otrzymywał złotówkę – 
byłbym bogaty. 
Tymczasem te ekosystemy są bardzo różne i odpowiadają za „obsadzenie” innych etapów ścieżki zakupowej lub lejka marketingowo-sprzedażowego. 
W najprostszym ujęciu, kampanie płatne w mediach społecznościowych oparte są na docieraniu do osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane danym produktem czy usługą. Mogą również stymulować budowanie potrzeby u klienta. Tymczasem Google i reklamy w wynikach wyszukiwania (oparte na wyszukiwaniu przez odbiorcę słów kluczowych) odpowiadają na potrzebę, którą klient już ma (ponieważ ten aktywnie poszukuje rozwiązania swojego problemu – produktu lub usługi).
Z tego względu np. ekosystem Meta bardzo często wykorzystywany jes...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy