Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obraz znaczy więcej niż tysiąc słów, czyli jak skutecznie planować wizerunkowe akcje wideo?

Artykuł | 26 marca 2019 | NR 34
145

Wzrok jest najważniejszym z naszych zmysłów, aż 90% informacji docierających do mózgu to dane wizualne. Prognozuje się, że w 2017 r. wideo będzie stanowiło, aż 74% całkowitego ruchu internetowego. Wideo buduje zaufanie, a dodatkowo za jego pomocą możesz edukować, bawić i angażować. Jeśli jeszcze nie korzystasz z jego potencjału, to najwyższa pora to zmienić.

Aby budować świadomość marki i zainteresowanie nią, należy eksponować produkty i być widocznym jako brand. Tylko jak zrobić to efektywnie, kiedy konsumenci przeciążeni komunikatami reklamowymi są coraz mniej czuli na starania marketingowców? Ponad 40% Polaków korzysta z Adblocka. Standardowe formaty reklamowe nie dają już oczekiwanych rezultatów. Zupełnie odwrotnie jest z wideo, które obecnie jest dosłownie „pochłaniane” przez internautów. Krótkie filmy w mediach społecznościowych, współpraca z influencerami, a może dedykowany cykl wideo? Możliwości jest mnóstwo, dlatego warto się zastanowić, która z nich będzie odpowiednia dla Ciebie!

No dobrze, tylko od czego zacząć?

Zastanów się nad tym, jak rozległa ma być akcja i na jakich kanałach materiały filmowe  miałyby się pojawić. Wideo tworzone do internetu poza walorami estetycznymi i jakościowymi powinno mieć w sobie to „coś”, być zabawne, interesujące i przede wszystkim budzić emocje – tylko takie materiały będą angażujące. Równie ważne jak sam materiał jest miejsce jego dystrybucji. Zanim je wybierzesz, sprawdź dokładnie, czy właśnie tam znajdziesz potencjalnych konsumentów i osoby zainteresowane marką. Każda z platform czy kanałów społecznościowych rządzi się swoimi regułami, o czym nie możesz zapominać, przygotowując materiały do publikacji.

Publikacje wideo u wydawców medialnych – w social media, na portalach i wortalach

Istnieje mnóstwo możliwości zaistnienia na kanałach i serwisach wydawców medialnych. Najpopularniejszą formą jest product placement. Wybierając go, musisz pamiętać o tym, że środowisko występujące w danym materiale, powinno być jak najbliższe naturalnemu środowisku występowania naszego produktu. Nieudane, nachalne lokowanie produktu w najlepszym wypadku śmieszy konsumentów, w najgorszym powoduje ich niechęć i złość w stosunku do marki. Ciekawą formą współpracy jest udział marek w istniejących już formatach wideo. Jeśli się na to zdecydujesz, zawsze wybieraj takie cykle, w których wydawca jest w stanie nie tylko pokazać Twój produkt, ale również przedstawić jego zastosowania. Poza formatami dostępnymi na portalach mamy też bardzo popularne dziś social video, czyli krótkie formaty, które z założenia mają być szybkie, proste i angażujące. Idealny przykład formatu socialowego wydawcy, gdzie występowanie produktów jest wręcz naturalne, stanowi „Haps” – kulinarny wideoporadnik typu „quick and easy”, pokazujący, jak łatwo i szybko przygotować ciekawe potrawy. Inną możliwością współpracy z wydawcami jest współtworzenie materiałów okolicznościowych, powstałych m.in. z okazji nietypowych świąt. Dzięki udziałowi w filmach budzących pozytywne emocje konsumenci zapamiętają markę na dłużej. Myśląc o budowaniu swojego wizerunku na portalach czy wortalach, warto pomyśleć o długofalowym udziale w danym formacie lub stworzeniu własnego cyklu, na którym marka będzie pojawiała się regularnie.

Akcje kontentowe we współpracy z influencerami

Twórcy internetowi, promując markę, uatrakcyjniają produkt. W wiarygodny i ciekawy sposób wciągają użytkowników w świat marki – budując ciekawą i angażującą historię wokół produktu. Dodatkowo docierają ze swoim przekazem do szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu z łatwością kreują świadomość marki i utrwalają jej pozytywny wizerunek. Nie w liczbach jednak tkwi moc influencera, a w uczuciach. Widzowie zwykle cenią twórcę, traktują jak kolegę, o którym wiedzą niemal wszystko. Razem z nim cieszą się jego sukcesami oraz martwią porażkami. Wszystko to sprawia, że w ich oczach influencer to osoba „z krwi i kości”, godna zaufania i wiarygodna. Jak pokazują badania, aż 49% użytkowników twierdzi, że może polegać na opinii influencera.

Współpracując z twórcami, marketerzy zatem płacą nie tylko za zasięgi czy wyświetlenia, ale również za sympatie i zainteresowanie obserwujących.

Tylko dobrze zaplanowana współpraca z youtuberem może być owocna

Planując akcję, określ dokładnie, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić. Ustal cel, wielkość oraz długość akcji. Kiedy uporasz się z założeniami i targetowaniem, pora na zabawę, czyli wybór właściwego twórcy. Pamiętaj, że cyferki to nie wszystko. To, że influencer ma milion subskrypcji, nie oznacza, że sprawdzi się lepiej niż ktoś z mniejszą publiką, ale również z wąską specjalizacją, która pokrywa się z branżą Twojej marki. Pamiętaj, aby przed podjęciem współpracy przyjrzeć się danym demograficznym wszystkich kanałów, które będzie obejmowała współpraca.

Śledź zainteresowania i upodobania twórców, z którymi chcesz współpracować. Jeśli któryś z nich okaże się fanem Twoich produktów, wygrałeś los na loterii – możesz być pewien, że jego film będzie pełen pasji i zaangażowania. Nic i nikt nie będzie lepszą reklamą produktu niż jego miłośnik.

Bardzo ważne jest, abyś oddał influencerowi kreatywną kontrolę. On sam zbudował swoją grupę odbiorców i sam wie najlepiej, jak się z nią komunikować. Określ jedynie, jaki rodzaj materiału Cię interesuje – do najpopularniejszych form promocji należą klasyczne testy produktów, ich recenzje czy product placementy, pokazujące zastosowania produktu.

Najważniejsze, aby rodzaj contentu był dopasowany do twórcy. Każda nienaturalność czy zbyt sztywny scenariusz natychmiast zostanie wyłapany. W tym miejscu dodatkowo należy zaplanować dokładnie, na czym cała współpraca ma się opierać. Warto doprecyzować, gdzie stworzone przez twórcę materiały będą publikowane poza jego kanałem. Przy okazji współpracy warto również przygotować dodatkowe zdjęcia czy krótkie filmy, które będziesz mógł wykorzystać na kanałach marki.

Checklista. Zanim opublikujesz materiał wideo na kanale marki:

  1. Upewnij się, że jest angażuj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy