Współpraca agencji agencji reklamowych z biznesem doczekała się już legendarnej niesławy. Podejście jednej strony najczęściej budzi frustrację drugiej. Jak tego uniknąć, jak sprawdzić, czy dana agencja będzie dobrym partnerem i jak zaplanować współpracę krok po kroku, żeby inwestycja się zwróciła?
Przygotowanie Twojej firmy do pracy z agencją
Jeśli to pierwsza współpraca Twojej firmy z agencją reklamową – warto się do niej rzetelnie przygotować. Najprawdopodobniej zespół marketingu (lub zespół, który ma przejąć obowiązki związane ze współpracą z zewnętrznym partnerem) nie wie, jak wygląda proces krok po kroku, jaki stopień zaangażowania pracowników firmy będzie potrzebny.
POLECAMY
Przygotowanie agencji do pracy z Twoją firmą
Jeśli szukasz agencji – zwróć uwagę na to, w jaki sposób Twój przyszły partner ma zamiar przygotować się do świadczenia Ci usług. Nawet najlepsza i najbardziej doświadczona kadra agencji rozpoczynając pracę z nowym klientem, musi się wdrożyć. Wchodząc w nowe środowisko pracy, nową sytuację biznesową, nowy układ osobowy, zasoby obu firm – musi dostosować styl pracy oraz przyjęty proces.
Na początkowym etapie współpracy należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- jakie osoby po stronie agencji będą pracowały na stałe przy projekcie (jeśli to możliwe, zadbać o zakontraktowanie ich godzin)?
- jakie osoby po stronie Twojego biznesu powinny koordynować współpracę?
- jakich informacji będzie potrzebowała agencja, żeby rozpocząć pracę ?
- czy agencja pyta o kwestie biznesowe i operacyjne Twojej firmy? (jeśli nie, to poważny znak ostrzegawczy – jeśli Twoja organizacja i jej pracownicy dopiero przecierają szlaki w marketingu, agencja, która nie potrafi ocenić Waszych możliwości operacyjnych może zaproponować Wam rozwiązanie zupełnie oderwane od rzeczywistości)?
- w jaki sposób agencja konsultuje kolejne kroki w projekcie – kto jest osobą kontaktową?
- kto będzie leadem we współpracy po stronie agencji, a kto po stronie Twojego biznesu?
- komu przyznać ostateczną decyzyjność w poszczególnych obszarach projektu ?
Jeśli agencja nie potrafi odpowiedzieć na te pytania – powinna zapalić Ci się czerwona lampka:
- W jaki sposób agencja będzie się przygotowywała do pracy z Twoją firmą?
- Czy Twój przyszły partner uwzględnił czas niezbędny na zrozumienie Twojego produktu?
- Czy agencja uwzględniła czas, aby zrozumieć procesu wewnętrzne Twojej firmy? W szczególności działu marketingu, sprzedaży, dystrybucji oraz relacji poszczególnych działów z zarządem?
- Czy agencja dokłada wszelkich starań, aby proponowana strategia marketingowa, komunikacyjna wspierała cele biznesowe Twojej firmy? Potrafi to uzasadnić?
- Czy agencja pracując nad strategią marketingową Twojej firmy zakłada wspólną pracę warsztatową z przedstawicielami kluczowych działów? Żaden dokument strategiczny nie jest użyteczny, jeśli powstaje w odosobnieniu i jest produktem w całości wykonanym przez agencj...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!