Rola emocji w podejmowaniu decyzji
Projektując procesy i doświadczenia użytkownika warto mieć na uwadze, jakie wywołują one reakcje. Zdiagnozowanie elementów i obszarów procesu, które wzbudzają u użytkowników emocje (zarówno pozytywne jak i negatywne), pozwala dostosowywać go do celów, które ma spełniać. Potencjalnie może to prowadzić do budowania procesów z niewielką ilością nieznanych zmiennych wpływających na podejmowanie przez użytkowników decyzji.
POLECAMY
Jak można badać emocje?
Najpopularniejszym sposobem badania emocji są wciąż metody deklaratywne, czyli kwestionariusze i skale. Są to narzędzia wspomagające zdalne i indywidualne testy użyteczności. Trzeba jednak pamiętać, że kiedy pytamy użytkowników o ich emocje dostajemy informacje wyłącznie o stanach uświadomionych, a czasami nawet przekłamane wizje tego, co użytkownicy myślą, że powinni czuć.
Lepszą metodą są narzędzia pozwalające na mierzenie emocji niedeklaratywnie, czyli:
- GSR (reakcja skórno-galwaniczna), który najczęściej kojarzy się z wykrywaczem kłamstw. Jest to narzędzie mierzące zmianę w stopniu potliwości skóry, ściśle skorelowaną ze zmianą stanu emocjonalnego (rys. 1).
- EEG (elektroencefalograf), czyli narzędzie zbierające za pomocą elektrod sygnał elektryczny ze skóry głowy, który jest wywołany przez aktywność neuronalną mózgu. Metoda ta pozwala analizować aktywację w konkretnych obszarach mózgu podczas wykonywanych zadań (rys. 2).
- fMRI (funkcjonalny rezonans magnetyczny) – najdroższa i najbardziej skomplikowana metoda obrazująca aktywacje neuronalne na podstawie pomiaru prz...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!