Co marketer powinien wiedzieć o neuromarketingu?

Temat numeru

Dzięki monitorowaniu aktywności mózgu elektroencefalografem (EEG), badaniu reakcji skórno-galwanicznej, śledzeniu wzroku, neuromarketing pomaga zrozumieć, w jaki sposób podejmowane są podświadome decyzje. Pozostaje jednak dziedziną wywołującą sporo kontrowersji. Główne zarzuty to błędne interpretowanie badań, do których część marketerów podchodzi ze sceptycyzmem, czy braki w standardach metodologicznych. „Neuromarketing is just a hype” – to słowa, które często można było usłyszeć za granicą, a neuromerketerzy poprzez wykorzystywanie narzędzi jak wspomniany EEG, porównywani byli do szalonych naukowców rodem z filmów science fiction.

Pamiętam jednak dyskusję na konferencji marketingowej, która dotyczyła nieznanej w Polsce marki z branży retail i jej konkursu w social mediach. Było to jednocześnie badanie realizowane przez agencję neuromarketingu i marketingu behawioralnego, która działała w regionie adriatyckim. Miało ono na celu odpowiedzieć na pytanie, jakie aktywności będą angażowały konsumentów. 

W ramach projektu zrealizowano dwie kampanie. 

Pierwsza odbyła się z okazji „back to school”. W konkursie należało wysłać kreatywny rysunek lub zdjęcie dziecka, a wygraną był zapas szkolnych lunchy na cały miesiąc. 

 

POLECAMY

Rys. 1. Jakie inspiracajce marketer odnajdzie w neuromarketingu?


W drugiej kampanii zorganizowanej z okazji „pet’s week” wystarczyło zdjęcie domowego pupila, by wygrać dla niego jedzenie. Mimo tego samego mechanizmu (komentarz pod postem) i większej wartości nagród w pierwszej kampanii, więcej zgłoszeń zebrał drugi konkurs. Byłem przekonany, że wynikało to z chęci ochrony prywatności dziecka, jednak w drugim konkursie uczestnicy przesyłali zdjęcia zwierząt razem z dziećmi (a nie było to warunkiem uczestnictwa w konkursie), zatem prywatność nie była powodem. Okazało się, że regiony, w których operuje klient z branży retail to miejsca z silnie zakorzenioną tradycją gotowania w domu, a więc żaden z domowników nie uważał, aby atrakcyjną nagrodą było to, iż ktoś inny przygotuje posiłek dla jego dziecka. Podsumowanie brzmiało: „Wy, marketerzy, w pogoni za trendami, zakochani w ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy