Natywność – czyli co zrobić, żeby reklama znowu „działała”

Temat numeru

Żyjemy w czasach, w których reklama digitalowa stoi przez coraz większą liczbą wyzwań. Już od dawna „display” nie jest nowością, a reklama w wyszukiwarkach z roku na rok wyczerpuje swój potencjał. Użytkownicy są także coraz bardziej świadomymi konsumentami treści i nauczyli się unikać reklam w klasycznej ich odsłonie (mowa tu o zjawisku powszechnie znanym jako banner blindness). Badania pokazują, że aż 86% użytkowników nie dostrzega już reklam bannerowych. 

Czy to koniec zmartwień? Bynajmniej. Dołóżmy do całości rosnącą popularność programów blokujących treści reklamowe, tzw. AdBlocków (Polska w drugiej połowie 2017 r. po raz kolejny została międzynarodowym liderem w kwestii liczby użytkowników korzystających z tego typu programów1) i boty, „klikające” w reklamy2

POLECAMY

Ponury obraz dość trudnego środowiska, w którym przychodzi nam działać, dopełniają oczekiwania klientów, które z roku na rok, rzecz jasna, nie maleją. Dotyczą one zarówno kosztów, efektywności, jak i szybko dostrzegalnych rezultatów.

Ale oderwijmy się na moment od tych zmartwień. Warto bowiem zwrócić uwagę na rosnący potencjał rynkowy po stronie urządzeń mobilnych. Pojawia się coraz więcej powierzchni do monetyzacji dzięki serwisom i aplikacjom dostępnym na smartphone’ach i tabletach. W ciągu roku liczba odsłon generowanych przez użytkowników mobilnych w Polsce zwiększyła udział we wszystkich odsłonach z 35 do 43% i nadal rośnie3 (rys. 2). Drugim elementem, którego nie można pominąć, są cieszące się coraz większą popularnością działania content marketingowe (klienci indywidualni zaczynają interesować się tematem, natomiast duże marki już od jakiegoś czasu konsekwentnie zwiększają wydatki i szukają sposobów na szersze wykorzystanie potencjału drzemiącego w content marketingu).

Wniosek? Bez wątpienia potrzebujemy nowych rozwiązań i kierunków rozwoju, które sprostają współczesnym wyzwaniom rynku reklamy internetowej. Czy marketing natywny jest jednym z takich narzędzi? Czy jest skuteczny? Czym różni się od pozostałych formatów dostępnych na rynku? 

Natywność 

Ostatnio częściej słyszymy pojęcie „reklama natywna”, zarówno ze strony klientów, jak i wydawców, prawda? Coraz więcej marek przeznacza budżety na tego typu działania. „Natywność” jest też słowem-kluczem podczas konferencji, w kontekście zwyżkujących trendów na nadchodzące lata. 

Czym, tak na dobrą sprawę, jest reklama natywna? Oto szybkie przypomnienie i konkretna sytuacja zamiast formułek…

Wyobraźmy sobie następującą sytuację: przeglądamy internet w poszukiwaniu auta. Nic prostszego! Odwiedzamy kolejne motoryzacyjne witryny i zbieramy coraz to więcej interesujących nas informacji. Po jakimś czasie pojawia się ochota, żeby zobaczyć, co dobrego słychać u naszych skoczków narciarskich. Odwiedzamy serwis sportowy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy