Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

13 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Narzędzia semowca – jak identyfikować keywords, monitorować widoczność i weryfikować jakość linków przychodzących?

0 45

Myli się ten, kto sądzi, że prowadzenie kampanii Google Ads ogranicza się tylko i wyłącznie do jednego narzędzia. W praktyce, rozpoczynając od przygotowania działań, na ich analizie kończąc, istnieje szereg aplikacji, których zadaniem jest ułatwienie nam osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Część z nich zapewne znasz, a  część – mam nadzieję – pomoże Ci w efektywniejszym wykorzystaniu możliwości ekosystemu Google.

Korzystanie z zewnętrznych aplikacji nie jest konieczne. Możesz albo opierać się na własnej wiedzy, albo zlecać część zadań specjalistom. Możesz również skupić się na podstawowej analityce, lejki sprzedażowe i optymalizację konwersji pozostawiając większym od siebie. W dłuższej perspektywie dojdziesz jednak do momentu, w którym osiągane rezultaty przestaną być satysfakcjonujące, zaczniesz więc poszukiwać nowej drogi, innej strategii prowadzącej do wypracowania celu. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą zewnętrzne aplikacje.

1. Google Analytics

Długo zastanawiałem się, czy rozpoczynać od narzędzia, które teoretycznie powinien znać każdy przedsiębiorca. Opisywanie oczywistości mijałoby się z celem, gdyby nie fakt, że wdrożenie Google Analytics a jego efektywne wykorzystanie to dwie różne historie. Wychodzę z założenia, że kampania Google Ads to dopiero początek drogi potencjalnego klienta do zakupu, swoisty znak informacyjny, stwierdzający dobitnie, że to właśnie u nas odbiorca znajdzie poszukiwany produkt bądź usługę. To, co dzieje się później, a także to, jakie kroki podejmie nasz klient, ma jednak istotny wpływ na dalszą optymalizację. Nie mamy tutaj miejsca i czasu, aby opisywać wszystkie możliwości, pozwól jednak, że wskażę Ci pewien kierunek. 

Prowadząc działania reklamowe w sektorze e-commerce, przedsiębiorca bardzo często korzysta z wielu dostępnych kanałów marketingowych, takich jak kampanie Google Ads, Facebook Ads, porównywarki cen. Ich skuteczność wielokrotnie oceniana jest na podstawie wygenerowanych przez nie przychodów, nawet jeśli kwoty te przypisywane są do ostatniego elementu w całym lejku sprzedażowym. Bardzo często prowadzi to do błędnych wniosków. W poniższym przykładzie możesz zauważyć, że dla większości zaprezentowanych konwersji kampania Google Ads była jedynie pierwszym punktem styku klienta z naszą marką. W wielu przypadkach potrzebował on co najmniej kilkukrotnego zapoznania się z ofertą! Brak analizy najważniejszych ścieżek konwersji doprowadziłby zapewne do rezygnacji z kampanii Google Ads. W praktyce możemy jednak sądzić, że brak pierwszego kroku w całym procesie doprowadziłby do braku finalnej transakcji. 
 

Rys. 1. Analiza najważniejszych ścieżek konwersji pozwala ocenić nam cały proces decyzyjny klienta. Czasem nasza kampania może odgrywać ważniejszą rolę niż sądzimy


Drugim przykładem wykorzystania podstawowych możliwości Google Analytics jest wyznaczenie celów dla naszej domeny, mikrokonwersji, które mają za zadanie pomóc nam w ocenie efektywności naszych działań. Mamy zatem stronę restauracji, która w kilku miejscach posiada formularze do rezerwacji stolika. Jednym z nich jest stopka, miejsce niepozorne i rzadko odwiedzane. Jak zatem ustalić, czy jest niezbędna? Cele w Google Analytics pozwalają zmierzyć liczbę rezerwacji dokonanych poprzez stopkę oraz określić źródło, jakie do niej doprowadziło. W prosty sposób zbadasz zatem, które formularze warto pozostawić, które natomiast można byłoby zastąpić, chociażby opiniami klientów, by wzmocnić nasz przekaz.
 

Rys. 2. Wykorzystując cele w Google Analytics, w prosty sposób określisz przydatność poszczególnych elementów Twojej witryny


2. Answer The Public

Pozwól, że w tym miejscu cofniemy się do samych podstaw, a więc elementu, który mimo upływu lat i rozwoju możliwości kampanii dynamicznych nadal sprawia problem wielu przedsiębiorcom. Mam tutaj na myśli selekcję słów kluczowych dla naszej kampanii. Nie muszę Cię chyba przekonywać, że użytkownicy rzadko wyszukują naszą ofertę w sposób zgodny z naszymi oczekiwaniami. Ich zapytania są często chaotyczne, nieprecyzyjne, wielowyrazowe. Podstawowe narzędzie służące do oceny potencjału słów kluczowych, a więc Keyword Planner, zdecydowanie nie wyczerpuje możliwości. Przed rozpoczęciem większości kampanii aktywnie korzystam zatem z serwisu Answer The Public, który pozwala mi na poszukiwanie zapytań z tak zwanego „długiego ogona” dla określonych przeze mnie podstawowych fraz. 
W jaki sposób efektywnie używać powyższego narzędzia? W przykładzie wykorzystałem hasło „kanapa do salonu”. System wygenerował zatem wszelkie możliwe zapytania dotyczące dokładnie tej frazy. Zostały one zaprezentowane zarówno w formie wizualizacji, jak i listy słów ułożonych w kolejności alfabetycznej. Dzięki temu wiem już, że klienci poszukują między innymi takich haseł, jak „kanapa do salonu z możliwością spania”, „kanapa do salonu z palet” czy też „kanapy do salonu z wysokim oparciem”. W tym miejscu zostawię Ci małą wskazówkę. Wykorzystaj to narzędzie nie tylko do poszukiwania słów kluczowych dla Twojej kampanii, ale także do zbudowania potężnej listy słów wykluczających. Jeśli nie posiadasz w swojej ofercie kanapy z palet, lista ta podpowie Ci, na jakie zapytania możesz natrafić w trakcie kampanii. Wykluczenie ich już na samym początku pozwoli zaoszczędzić niemałe budżety, szczególnie w sytuacji, gdy kampanię prowadzisz samodzielnie i nie masz czasu, by codziennie sprawdzać raport wyszukiwanych haseł. 
 

Rys. 3. Answer The Public wykona za Ciebie ogromną część pracy związaną z poszukiwaniem wyszukiwanych słów kluczowych


3. Keywords Toaster

Zanim przejdziemy do opisu kolejnego przydatnego narzędzia, muszę zaznaczyć, że chociaż ile kampanii, tyle sposobów ich prowadzenia, ja zazwyczaj testuję słowa kluczowe w większości dostępnych obecnie dopasowań. To natomiast oznacza, że wprowadzanie ich ręcznie, wraz z wyborem wspominanego dopasowania, byłoby dość czasochłonne i męczące. Możemy zapisać nasze frazy w odpowiedniej formie, to jednak także wymaga od nas przede wszystkim dużej dozy cierpliwości. Regularnie korzystam zatem z narzędzia, które pozwala mi na wpisanie całej listy proponowanych przeze mnie słów kluczowych, wybór interesujących mnie dopasowań i… gotowe. Otrzymuję pełen zestaw fraz we wszystkich oczekiwanych formach. Narzędzie to jest maksymalnie proste w obsłudze, a w szczególnych przypadkach potrafi oszczędzić sporo czasu.
 

Rys. 4. Keyword Toaster to jeden z kilku efektywnych sposobów na przygotowanie listy słów kluczowych we wszystkich dostępnych dopasowaniach


4. Bannersnack

Prowadząc kampanie reklamowe z użyciem Google Display Network, za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy