Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i sprzedaż

17 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Narzędzia do tworzenia lejka sprzedażowego online

76

Tyle się mówi o tym, że trzeba posiadać lejek sprzedażowy, ale kiedy przychodzi co do czego, to nie do końca wiadomo, jak się za to zabrać. Oto poradnik pokazujący, jakimi narzędziami tworzyć lejek, jak go automatyzować i jak mierzyć.

Analiza

Aby przygotować dobry lejek sprzedażowy, potrzebujesz przede wszystkim danych. Możesz je pozbierać z oczywistych źródeł, takich jak Google Analytics + UTM z Twojej strony internetowej, statystyki Twoich kanałów komunikacji (np. Facebook Insights) czy statystyki Twoich narzędzi do newslettera lub kont reklamowych.
Może nas wesprzeć również Facebook Analytics, który sam przygotuje lejek z kanałów Facebooka (fanpage, Instagram, aplikacje oraz dane z piksela).
 

Rys. 1. Jeśli potrzebujemy danych, możemy znaleźć je również w Facebook Audience Insights


Jak wygląda lejek sprzedażowy?

Twój lejek sprzedażowy będzie potrzebował 4 poziomów:
 

Rys. 2. Schemat lejka sprzedażowego


A – budowanie zasięgu to ten moment, w którym informujesz ludzi o swoim istnieniu i o tym, czym się zajmujesz; tutaj przydają się reklamy, Twoja strona internetowa oraz social media,
B – to tutaj segmentujesz klientów, określasz ich zainteresowania, odróżniasz się od konkurencji i przedstawiasz swoją ofertę; możesz wykorzystywać reklamy, landing pages, bloga i social media, a także webinary,
C – wpływasz na odbiorców swoimi działaniami, aby podjęli decyzję zakupową; tutaj przydadzą się reklamy, mailingi oraz CRM,
D – akcja, czyli zakup, ale także wszystkie działania posprzedażowe, które podtrzymują lojalność, dają możliwość upsellingu itp.; tu też przydadzą się mailingi i reklamy.

Budowa lejka sprzedażowego

W końcu przychodzi moment, kiedy trzeba wiedzę przenieść na „papier”. Na szczęście w sieci znajduje się wiele generatorów lejków sprzedażowych. Polecam Funnelytics – to w nim konstruowałam lejki sprzedażowe dla mojej książki Uwiedź klienta – marketing w social mediach. Ogromną zaletą tego rozwiązania, oprócz prostoty, jest fakt, że można do niego podpiąć źródła danych i analizować efekty w czasie rzeczywistym.
 

Rys. 3. Przykładowy lejek sprzedażowy zbudowany przy pomocy Funnelytics


Podobnie działa Funnel Flows. Jeśli wolicie korzystać z narzędzia, które będzie służyło nie tylko do tworzenia lejków, ale potrafiło skonstruować np. mapy myśli, sprawdźcie Sketch Board.

Generowanie rozpoznawalności marki – zasięg

Dwa główne źródła zasięgu to Google oraz social media. Pierwsze z nich wymaga SEO, czyli działań zwiększających widoczność strony przez wyświetlanie jej wyżej w wynikach wyszukiwania przy danych zapytaniach. Narzędzi ułatwiających wdrożenie rozwiązań SEO jest sporo, ale ja podsunę tylko dwa. Pierwszym jest SEO Quake – dodatek do przeglądarki, który dostarcza ciekawych danych audytujących SEO. Drugim rozwiązaniem, które bardzo lubię, szczególnie w kontekście tworzenia postów na bloga, jest Answer the public – narzędzie podpowiadające nam, o co ludzie pytają wyszukiwarkę.
 

Rys. 4. Przykład zapytań na literę „z”, które związane są z mediami
społecznościowymi


Jeśli chodzi o media społecznościowe, to tutaj narzędzi też jest bardzo dużo (od Buffera przez Postfity po Hootsuita, od Canvy przez Pixlr po Befunky), ale znów wspomnę tylko (wydaje mi się) te nietypowe. OptinMonster, to co prawda narzędzie do generowania leadów ze stron internetowych (popupy, landing pages), ale możesz je połączyć z ManyChat, czyli rozwiązaniem do tworzenia botów na Messengera. Drugim narzędziem jest Feedly, które umożliwia gromadzenie w jednym miejscu treści z różnych źródeł.

Zbieranie leadów – zaangażowanie

Różne biznesy wdrażają różne modele sprzedażowe, ale dziś wiele przedsiębiorstw gromadzi leady przez Facebooka. Możemy wykorzystywać np. reklamy lead ads, ale także skorzystać z reklam w formie botów. FunnelDash to całkiem przyjazne narzędzie, które nie tylko pomoże nam zbierać leady w konwersacjach na Messengerze, ale posiada też swój własny CRM, który umożliwi nam oceniać potencjalnych klientów oraz pielęgnować ich – i właśnie na tej podstawie wyświetlać reklamy. Całość spina bardzo przyjazny interfejs.
Oczywiście leady można generować przez dowolny formularz na landing page lub przy pomocy okienek popup (jeśli zbieramy np. adresy e-mail). Warto wykorzystać Sumo, czyli narzędzie, które pomoże nam zbierać maile, wyświetli wyskakujące okna, a także wyśle wiadomości. Korzystam z niego na swoim blogu czaplicka.eu i jestem bardzo zadowolona.
Innym pomysłem na zbieranie leadów jest tworzenie ankiet. W takim przypadku korzystam z Typeform. Jest to narzędzie bardzo wygodne i proste w użyciu. Możemy od razu segmentować kontakty i podłączyć się do newslettera, np. do Mailchimpa (który również ma możliwość tworzenia landing pages oraz marketing automation).
Leady znajdziesz także przy pomocy monitoringu internetu (Brand24, Sentione, Unamo).
Aby generować leady B2B (business to business) ze swojej strony internetowej, będziesz potrzebował narzędzia takiego jak Snitcher, które pozwala na identyfikowanie firm wchodzących na naszą witrynę i dodawanie ich do CRM. Innym rozwiązaniem jest zaczepianie ludzi przy pomocy okienka czatu, np. Messengera czy Intercomu.

 

 Rys. 5. Spersonalizowana strona landing page narzędzia Intercom. Dzięki UTM zostałam zidentyfikowana jako osoba przychodząca ze Snitchera i przedstawiono mi ofertę wskazującą na korzyści połączenia tych dwóch rozwiązań


Landing page – zaangażowanie

Na tym etapie lejka tworzymy stronę, na której lądują ludzie i mogą zobaczyć naszą ofertę. Aby stworzyć wiele landing pages z całym systemem sprzedażowym (p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy