Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEM/SEO

1 września 2021

NR 59 (Sierpień 2021)

Najczęściej zadawane pytania w SEO

0 56

Wpisując powyższy temat do wyszukiwarki, otrzymuje się wyniki dotyczące FAQ – czyli najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie, które pojawiają się w wyszukiwaniach. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytania dotyczące samego SEO z punktu widzenia strategicznego i kwestii realizacji konkretnych zadań, zarówno w dziedzinie on-site SEO, jak i off-site SEO.

Na forach internetowych czy grupach w mediach społecznościowych dziennie pojawiają się setki pytań dotyczących optymalizacji serwisów internetowych. Na proste dylematy odpowiedź jest jedna i temat jest załatwiony. W przypadku bardziej skomplikowanych zagadnień zaczynają się pojawiać odpowiedzi, które same sobie przeczą. Poniżej przytaczam odpowiedzi na te najbardziej nurtujące pytania, na które często możesz uzyskać sprzeczne informacje. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Słowa kluczowe konkurencji w artykułach blogowych


Pytania o realizację działań SEO

Co mogę zrobić samemu?

Co Ty jako osoba chcąca pomóc swojemu serwisowi zaistnieć w wyszukiwarce możesz zrobić? Zawsze, bez względu na branżę, możesz wykonywać dwie rzeczy: pisać treści i pozyskiwać linki.
Znasz swój biznes najlepiej. Wiesz, o co pytają potencjalni klienci, z jakimi problemami przychodzą kupować Twoje produkty czy usługi. W przypadku produktów możesz tworzyć tzw. pytania i odpowiedzi, a tym samym rozwiewać ich wątpliwości. Jeżeli jednak chodzi o artykuły blogowe, to z pewnością nie masz problemu ze znalezieniem tematu, w którym wytłumaczysz np. „jak wybrać meble ogrodowe” czy „zalety fotowoltaiki”. Polecam również weryfikować, na jakie frazy pojawia się Twoja konkurencja, np. za pomocą narzędzia ahrefs.com.
Skąd możesz pozyskiwać linki? Możesz kupować artykuły sponsorowane na popularnych portalach dopasowanych do Twojej tematyki lub poprosić o linki swoich partnerów biznesowych czy dostawców. Sklep Philips linkuje bezpośrednio do sklepów, gdzie można kupić ich produkty. Przykład: https://www.philips.pl/c-m-so/domowy-sprzet-audio.

Ile mam czekać na wyniki?

W zależności od strategii, budżetu, konkurencji i wielkości Twojego serwisu na wyniki czeka się od jednego do nawet 12 miesięcy. Trzeba uzbroić się w cierpliwość w przypadku konkurencyjnych branż. Może się bowiem okazać, że nawet 12 miesięcy to za mało, jeżeli nie posiadasz dużego budżetu, a chcesz konkurować w ubezpieczeniach czy oponach – w praktyce może być to po prostu nieosiągalne.
 

Pamiętaj

Twoja konkurencja cały czas działa! SEO to nie jest wspinanie się po drabinie, tylko ściganie się z innymi. Jeżeli Twoja konkurencja osiąga prędkość 300 km/h, a Ty przyspieszyłeś ze 100 na 200 km/h, to – niestety – konkurencja nie tylko ciągle wygrywa, ale buduje nad Tobą coraz większą przewagę.


Oszacowanie dokładnego czasu jest praktycznie niemożliwe. Znając Twój budżet, agencja czy freelancer powinni być w stanie oszacować, jaki musi upłynąć czas do osiągnięcia pierwszych pozytywnych wyników. Ten okres często wynosi od 6 do 9 miesięcy.

Jaki budżet mam przeznaczyć na działania SEO?

Jak wspomniałem wyżej, oszacowanie idealnego budżetu jest bardzo trudne. Warto zweryfikować dwie–trzy agencje, przychodząc do nich z określonym celem i zapytać o budżet oraz czas potrzebne do jego osiągnięcia. Następnie kolejnym dwóm–trzem firmom podać, jakie chcesz przeznaczyć środki finansowe na działania SEO, i zapytać, ile zajmie realizacja celu. Dzięki temu porównasz czas realizacji i budżety, jakie proponują agencje na osiągnięcie Twojego celu biznesowego.
 

Tabela 1. Opracowanie własne na podstawie doświadczenia autora
Rodzaj biznesu Minimalny budżet miesięczny (netto)
Duży e-commerce
(powyżej 5k produktów)
5000 zł
Mały e-commerce (do 5k produktów) 3000 zł
Usługi B2B/B2C 3000 zł
Usługi lokalne (powyżej 2 miast) 2000 zł
Usługi lokalne (1–2 miasta) 1500 zł
Niszowa usługa lokalna 1000 zł

 

Pytania o treści w serwisie

Czy warto pisać bloga?

Warto! Każda branża posiada swoje zagwozdki, które warto rozwiązywać nie tylko na karcie produktowej, ale właśnie za pomocą artykułów blogowych. Aby rankować na frazy kluczowe związane z zapytaniami nie wystarczy dopisać tych pytań do stron kategorii czy stron produktów, ponieważ nie spełnimy intencji użytkownika. Należy szerszym artykułem odpowiedzieć na konkretne pytanie czy opisać jakiś temat.
W narzędziu AnswerThePublic możesz po wpisaniu dowolnej frazy, zobaczyć jakie frazy wpisują użytkownicy (rys. 2).
 

Rys. 2. Frazy pytające dotyczące mebli ogrodowych


Przykładowe frazy dla mebli ogrodowych, na temat których warto napisać artykuł:

  • Jak wybrać meble ogrodowe?
  • Kiedy kupować meble ogrodowe?
  • Gdzie przechowywać meble ogrodowe?
  • Jak zabezpieczyć meble ogrodowe na zimę?

Czy duplikacja treści przeszkadza?

Większa część osób w internecie twierdzi, że tak. Wszystko wskazuje jednak na to, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Problemem nie jest natomiast sama duplikacja treści, lecz adresów URL, które walczą ze sobą w wynikach wyszukiwania na to samo słowo kluczowe. Na Twojej stronie z pewnością wszędzie zduplikowany jest nagłówek i stopka. 
Cytat z dokumentacji Google na temat niegroźnego powielania treści:
„prezentowanie w sklepach internetowych produktów, do których prowadzą różne linki i które występują na różnych stronach”.
Najważniejsze jest to, by wskazać dokładnie Googlowe przez linkowanie wewnętrzne i odpowiednią optymalizację, że te produkty/usługi są zróżnicowane. Przykład wielokrotnych powieleń, gdy zmieniają się pojedyncze wartości, znajdziesz pod adresem:

Jak długa ma być moja treść?

Po pierwsze trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest treść w serwisie. To nagłówek, stopka, panel boczny, listing produkt, opis produktu i opis kategorii. To wszystkie elementy, które się w danym miejscu znajdują. Można to też zrobić, pomijając elementy stałe w serwisie. Weryfikuj zawsze TOP3 na dane słowo kluczowe – bo to do TOP3 chcesz się dostać. Pomoże Ci w tym narzędzie Surfer lub Semstorm. 
W przypadku produktów/usług, dla których konkurencja posiada opinie i przez to zwiększa liczbę znaków, Ty musisz mieć szerszy opis produktu lub podobnie jak ona opinie. W przypadku stron kategorii, jeżeli konkurencja ma dłuższy listing, np. 90 produktów, a Ty tylko 30, musisz napisać dłuższą treść, aby pokryć różnicę w liczbie słów.
Na rysunku 3 zilustrowano zależność między długością treści a pozycją w rankingu. Wykres pochodzi z serwisu backlinko.com.

Pytania o linki zewnętrzne
 

Rys. 3. Długość słowa kluczowego a pozycja w wynikach wyszukiwania

 

Czy mój link działa?

Jeżeli link jest dodany na stronę, to działa. Pytanie nie do końca jest zadane poprawnie. Powinno ono brzmieć: „Czy mój link ma wpływ na ranking?”. Ważne jest bowiem to, że link może mieć wpływ dodatni, ujemny (toksyczny) bądź zerowy (brak zmian).
Do zweryfikowania wartości linku musisz przeprowadzić jego test. Możesz o tym posłuchać, wchodząc na https://seofridays.com/015.
Żeby link działał – tzn. był uwzględniany przez Google – strona, na której się on znajduje, musi zostać zaindeksowana. Zaindeksowanie to zweryfikujesz, wpisując w Google: site:adres-url. Jeżeli nie zobaczysz wyniku, oznacza to, że link nie będzie działał, bo znajduje się na niezaindeksowanej stronie internetowej (rys. 4).
 

Ry...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy