Dołącz do czytelników
Brak wyników

Linki za content – w jaki sposób pozyskiwać wartościowe linki w zamian za angażujące treści?

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
142

Według definicji content marketing jest strategią, która polega na pozyskiwaniu klientów poprzez publikowanie przydatnych i atrakcyjnych treści skierowanych do sprecyzowanej grupy odbiorców. Jeżeli można wykorzystać marketing treści do pozyskiwania klientów, to odpowiednio dobrane działania można wykorzystywać także w innych celach, np. do pozyskiwania linków do strony.

Content marketing jako metoda dystrybucji treści zewnętrznych

Realizację działań content marketingowych można podzielić na dwa podstawowe rodzaje. Pierwszy to tworzenie treści na potrzeby własnych kanałów marketingowych, a drugi – tworzenie treści na potrzeby publikacji zewnętrznych. Oba mają swoje wady i zalety.

Nie ulega wątpliwości, że oczywistymi zaletami publikacji zewnętrznych są takie aspekty, jak:

  • budowanie prestiżu marki,
  • dotarcie do nowej grupy odbiorców,
  • tworzenie odnośników pozycjonujących stronę.

Jeśli natomiast spojrzeć na wady, można wymienić dwie znaczące:

  • brak wpływu na otoczenie artykułów (reklamy konkurencji i banery reklamowe strony, na której pojawia się treść),
  • brak budowy własnego medium w oparciu o treści już wykorzystane.

Stanowisko Google a wpisy content marketingowe

Stanowisko Google dotyczące pozyskiwania linków za pomocą wpisów gościnnych lub działań content marketingowych jest jednoznaczne. Wpisy gościnne i publikacje content marketingowe są zgodne z wytycznymi Google dla Webmasterów, jeśli stoi za nimi coś więcej niż chęć pozyskania linka pozycjonującego stronę.

Szczególną uwagę należy zwrócić na formę treści oraz linków w niej zamieszczonych. Jeżeli głównym celem treści nie jest pozyskanie odnośnika dofollow do strony, a inne wartości płynące z działań content marketingowych, np. budowanie widowni, dotarcie do nowej grupy docelowej, wzrost świadomości marki, natomiast link jest tylko efektem ubocznym całego procesu, to takie treści jako źródło pozyskiwania linków są jak najbardziej aprobowane.

W opozycji do tego stoi masowy „Guest Blogging”, którego głównym i jedynym celem jest pozyskanie odnośnika pozycjonującego stronę. Szczególną uwagę w takim wypadku należy zwrócić na tzw. exact match links – czyli linki zawierające w swoim anchorze słowa kluczowe.

Jakie elementy ułatwiają cały proces?

Sporym ułatwieniem w procesie pozyskiwania linków z content marketingu są:

  • wyrobiona marka, np. poprzez prowadzenie bloga eksperckiego,
  • dysponowanie unikalnymi danymi oraz wiedzą ekspercką,
  • posiadanie relacji z wydawcami oraz blogerami, którzy tworzą serwisy w branży powiązanej z autorem treści.

Rysunek 1. Liczba zdobytych linków do publikacji „Narzędzia content marketing – ebook” według narzędzia ahrefs.com

 

Możliwości działań, czyli w jaki sposób pozyskiwać odnośniki do strony w zamian za content?

1. Klasyczne działania e-PR

Aby w pełni wykorzystać potencjał, jaki niosą za sobą działania e-PR w kontekście pozyskiwania linków, należy spełnić określone warunki:

  • Odpowiednio konstruować informacje prasowe – w sposób, który umożliwia umieszczenie linku np. poprzez wypowiedź ekspercką z informacją o stronie autora lub o źródle, na podstawie którego treść została stworzona.
  • Zrozumieć i stosować zasady komunikacji z dziennikarzami – tutaj należy postarać się o konkretne informacje, jakimi treściami dziennikarze czy też redakcje będą zainteresowane.
  • Stworzyć własną bazę dziennikarzy – treści wysokiej jakości to jeden aspekt, warto jednak nawiązać i budować relacje, które ułatwiają cały proces publikacji.
  • Pozyskiwać partnerów medialnych – jest to bardzo dobry sposób, szczególnie w przypadku takich publikacji, jak wszelkiego rodzaju e-booki czy rozbudowane raporty z danymi pochodzącymi z ankiet lub innych danych powszechnie niedostępnych na rynku.
  • Zachować unikalność notek – zasada „jedno medium – jedna unikalna notka prasowa” obowiązuje zawsze, gdy jednym z efektów publikacji jest link dofollow. Działania te mają zapewnić indeksację treści w wyszukiwarce Google oraz maksymalizację wykorzystania potencjału linków dofollow.

Przykładowy schemat działania na podstawie e-booka Narzędzia content marketingu opracowanego przez WhitePress.

  • przygotowanie treści opisującej narzędzia związane z content marketingiem,
  • pozyskanie partnerów (mediów oraz wymienionych w ebooku narzędzi jako medium do dystrybucji treści),
  • przygotowanie infografiki w celu uatrakcyjnienia treści publikacji u partnerów,
  • przygotowanie unikalnych notek prasowych dla każdego z partnerów, który w publikacjach zamieszcza linki dofollow lub prośba o opracowanie treści samodzielnie przez partnera.

Efekty w postaci linków dofollow oraz nofollow do strony:

  • 26 domen linkujących (w tym 20 linków pozycjonujących – dofollow),
  • 38 pozyskanych linków.

2. Artykuły eksperckie oraz wpisy gościnne

Najbardziej klasyczny przykład publikacji zewnętrznych. Narzędziem, które ułatwia pr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy