Krótkie wideo, duże efekty. Jak zmienia się komunikacja wideo w reklamie? Od brandingu do zaangażowania

Wideo

Może to zaskakujące, ale branded content wideo nie jest ani trochę świeżym tematem, bo pierwsze przykłady, w kinach, podobno pojawiły się już ok. 1930 r. i promowały paliwa Shell. Jednak to ostatnie 10–15 lat przyniosło prawdziwą rewolucję sposobu, w jaki myślimy, tworzymy i konsumujemy reklamowe treści wideo. Co ją spowodowało? Oczywiście dostępność smartfonów. Ale czy tylko to?

Jedna aplikacja, duże zmiany

Zanim o TikToku, bo pewnie to ta aplikacja pierwsza przychodzi na myśl, najpierw trochę o YouTubie. Jego powstanie w 2005 r. zrewolucjonizowało praktycznie wszystko, co do tamtej pory wiedzieliśmy o internecie. Każdy użytkownik stał się nagle potencjalnym twórcą wideo, a to nie tylko było zmianą na miarę przejścia z Web 1.0 do Web 2.0, ale też otworzyło możliwości brandowania tych treści na niespotykaną dotąd skalę.
Marki dość szybko dostrzegły potencjał YouTube’a, wykorzystując go do tworzenia długich reklam wideo, a z czasem też sponsorowanych filmów, które mogły trafiać do dynamicznie rosnących grup odbiorców. W połączeniu z coraz większą popularnością influencerów, YouTube stał się kluczowym narzędziem w strategiach marketingowych.

POLECAMY

Rys. 1. Pierwsze wideo opublikowane na YouTubie w 2005 r. to wycieczka do Zoo w San Diego

W roku 2007, czyli zaledwie dwa lata po pierwszym filmie na YouTubie, wyszedł pierwszy iPhone i nastała era smartfonów, które jeszcze bardziej ułatwiły tworzenie treści wideo. Niedługo potem, bo w 2013 r., pojawia się pierwsza aplikacja do krótkich form wideo (do 6 s), która przebojem zdobyła serca młodych odbiorców. To era Vine, która trwała tylko (a może aż) 3 lata do informacji o zamknięciu prac nad jej rozwojem z końcem 2016 r. Za to odpowie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy