Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Jak wylansować projekt wideo online od A do Z?

110

Aż 70% z 28,5 mln internautów w Polsce aktywnie korzystało z YouTube’a  w lutym tego roku (Gemius/PBI). Jednak gdy przeanalizujemy widoczność marek w mediach społecznościowych, wszystkie znajdziemy na Facebooku (czasem na Instagramie), a jedynie kilka prowadzi aktywnie własny kanał na YouTube. Najwyższy czas podbić „nowe” terytorium i wykorzystać atuty platformy, która jest drugą największą wyszukiwarką na świecie oraz medium, za pośrednictwem którego konsumenci najczęściej sprawdzają opinie o produktach i usługach. Aby to zrobić, warto zainwestować w długoterminowe działanie porównywalne do… budowania własnej telewizji. Jak stworzyć udany firmowy kanał na YouTube i budować brand poprzez wideo?

Krok 1. Odrób zadanie domowe 

Jeśli wiesz, czemu może służyć kanał Twojej marki na YouTube – chcesz zwielokrotnić sprzedaż, zbudować love brand albo zwiększyć świadomość marki wśród młodych osób – to super. Teraz na chwilę zrób krok w tył, włącz YouTube’a i sprawdź, co już się na tej platformie sprawdza. 
 

Zamiast intuicyjnie, lepiej podejdź do tego profesjonalnie:

  1. Podglądaj innych – zrób research i pooglądaj filmy na kanałach o zbliżonej tematyce. Nie ograniczaj się do rodzimych marek – zobacz, co sprawdza się globalnie. Analizuj nie tylko to, co publikują, ale też jak to robią (jak tworzą miniatury, jakie wybierają tagi i w jaki sposób planują publikacje). 
  2. Pogłębiaj wiedzę – czytaj, słuchaj i oglądaj! YouTube Creators to oficjalny kanał stworzony przez YouTube, aby wspierać użytkowników platformy w kreowaniu coraz lepszych treści. Inspiracje znajdziesz też w mediach branżowych i na stronach sieci partnerskich YouTube’a. 
  3. Nie kopiuj – gdy poznasz trendy, zaadaptuj je na swoje potrzeby. Czerp ze sprawdzonych mechanizmów, ale wykorzystuj je w autentyczny dla marki sposób.


Krok 2. Świadomie dobierz rodzaj i format treści 

Zła informacja brzmi: jeśli masz pomysł na to, co publikować na YouTube – prawdopodobnie ktoś już zrobił coś podobnego. Dobra natomiast jest taka: na YouTube praktycznie każdy temat się obroni. Z jedną zmienną – w zależności od tego, jak będziemy o nim opowiadać i w jaki sposób zamierzamy publikować treści. 
Zastanów się:

  1. CO chcesz mówić – w zależności od tego, jakie treści publikujesz, możesz liczyć na odmienne wyniki. Na YouTube funkcjonuje sześć głównych kategorii: rozrywka, lifestyle i vlogi, beauty/fashion, edukacja/nauka, gaming/technologie oraz hobby/nisze tematyczne (istnieje oczywiście jeszcze muzyka, ale traktujemy ją jako totalnie odmienny świat). Dzięki raportowi LifeTube 6 kategorii, 11 tysięcy różnic, w którym opublikowaliśmy analizę jedenastu tysięcy wideo na YouTube wiemy, że różnią się one pod względem kluczowych wskaźników. Jeśli tworzymy treści rozrywkowe, możemy liczyć na bardzo dobry engagement rate i wysoką średnią liczbę wyświetleń. Filmy popularnonaukowe cechuje wizerunek premium ich twórców, a gamerów długi czas utrzymania uwagi widza i bardzo zaangażowana społeczność. Tworząc kanał marki, opieraj się na trzech filarach: edukuj, baw i inspiruj (nigdy tylko na jednym!). Pamiętaj, żeby nie traktować kanału marki jak powierzchni reklamowej – publikuj wartościowy content, który widz będzie oglądał z wyboru.
  2. JAK chcesz mówić – na YouTube nie trzeba być kreatywnym. Zdziwieni? Można sięgnąć po sprawdzone formaty, czyli gotowe rozwiązania. Niektóre z najpopularniejszych to: vlogi, DIY, filmy krótkometrażowe, how-to, haule zakupowe, react to, unboxingi, testy czy Q&A. Formaty to sprawdzone pomysły na scenariusze, do których odbiorcy YouTube’a są przyzwyczajeni i które chętnie oglądają. To nie znaczy, że są one nudne w swojej powtarzalności. Warto na przykład sięgnąć po format, który sprawdza się w jakiejś kategorii, ale jeszcze nikt nie zaadaptował go do naszej.
  3. ILE możesz mówić – zapamiętaj lubiane przez youtuberów powiedzenie: „Najpierw musisz mieć pomysł na sto odcinków, a dopiero potem zacząć je kręcić”. Sprawdź, czy temat i format nie wyczerpie się miesiąc po starcie kanału. Nie musisz mieć stu gotowych scenariuszy, ale musisz być pewien, że pomysł uniesie więcej niż kilka odcinków. 
     

Wskazówka

Jeśli wiesz już, co chcesz publikować i jak to robić, pamiętaj jeszcze o trzech przykazaniach: 

  1. Publikuj regularnie (lubią to zarówno algorytmy, jak i przede wszystkim widzowie).
  2. Bądź autentyczny – nie udawaj.
  3. Rób dobry content – twórz wartościową treść, z której będą chcieli czerpać odbiorcy kanału. Nie twórz reklam produktów, lecz testy, DIY lub inspirujące filmy krótkometrażowe.


Krok 3. Zasięgi dopalaj wiedzą 

Słyszysz „optymalizacja kanału” i myślisz o dopalaniu zasięgów budżetem? Zmień podejście i zacznij od wykorzystania narzędzi, które pomogą w organicznym zwiększeniu widoczności Twojego projektu wideo. 
 

Rys. 1. Cross z AdBusterem na kanale Kuchni Lidla

 

Rys. 2. Ekran końcowy na kanale 7 metrów pod ziemią

 

Rys. 3. Miniatura na kanale House Of Makeup by Małgorzata Smelcerz

 

Oto kilka elementów, o których musisz pamiętać:

  1. Miniatury – produkcja samego filmu to nie wszystko. Potrzebujesz miniatur, które będą wizytówką każdego z nich. Zrób zdjęcia, będąc na planie, albo wykonaj pasującą grafikę. Pamiętaj o tym, że miniatury powinny być spójne i za pomocą swojego stylu jasno komunikować konkretne formaty. Co działa? Znajdź złoty środek pomiędzy clickbaitem (słodki zwierzak albo zmysłowa kobieca twarz), a odwołaniem do treści filmu. Miniatura ze zdjęciem prowadzącego kanału lub jego gościem zadziała lepiej niż fotografia pejzażu albo pokoju. Na końcu zrób test każdej miniatury – zobacz ją w małym formacie, najlepiej na telefonie (większość osób zobaczy ją przecież na urządzeniu mobilnym, a nie na ekranie komputera) i sprawdź, czy nadal jest czytelna. 
  2. Tytuły – dobierz tytuł, który stanowi frazę potencjalnie wyszukiwaną przez przyszłych odbiorców wideo w internecie. YouTube jest jedyną platformą społecznościową, która zapewnia tak skuteczne pozycjonowanie w serwisie Google – w wynikach wyszukiwania filmy z YouTube’a pojawiają się już na pierwszej stronie. Tytuł powinien łączyć frazy kluczowe (o czym jest film), branding i porządkować content (np. informować, który odcinek z serii właśnie oglądamy, a dzięki temu zachęcić do zobaczenia kolejnych). Możemy ułatwić sobie zadanie, sięgając po zewnętrzne narzędzia – np. Google Trends, który umożliwia sprawdzenie, jakie frazy aktualnie najczęściej wyszukują internauci. 
  3. Opis filmu – możesz użyć do 5 tys. znaków – wykorzystaj je maksymalnie! W dwóch pierwszych zdaniach umieść słowa kluczowe (tak, znowu SEO!), podlinkuj pozostałe firmowe kanały w mediach społecznościowych albo wybrane filmy na kanale. Wiesz, że na YouTube można wyszukiwać treści, wpisując w wyszukiwarkę emoji? Dobierz właściwe emotikony i uzupełnij swój opis pod względem SEO.
  4. Tagi – słowa-klucze, które pomagają algorytmom YouT...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy