Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

15 marca 2022

NR 62 (Luty 2022)

Krajobraz Social Media 2022 - trendy w kreowaniu treści tekstgrafika- wideo

0 262

Media społecznościowe dynamicznie się zmieniają napędzane technologią, gospodarką, polityką czy finalnie wpływem społecznym. Rok 2021 zdecydowanie przyniósł nam sporo zmian w zakresie interfejsów najpopularniejszych social mediów, nowych funkcji czy zmian w algorytmie wyświetlanych treści. A jakie trendy czekają na nas w 2022 r.?

Na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak w ogóle są trendy, o czym często w dyskursie na przełomie roku się zapomina, wrzucając do jednego worka wszystkie pojęcia z nimi związane bez wyraźnego zaznaczenia. Trendy opisują zmiany czy zjawiska, które kształtują się na przestrzeni miesięcy bądź nawet lat (w dłuższej perspektywie czasu) w skali globalnej. Im większy obszar, w którym trend jest zauważalny, tym jest on silniejszy. A jeszcze prościej, trend to kierunek. Kierunek rozwoju istniejący w danym momencie w konkretnej dziedzinie. Możemy wyróżniać trendy demograficzne, rynkowe, marketingowe, konsumenckie, kulturowe, technologiczne czy finalnie mikro-, makro- i megatrendy. W obrębie trendów często występują również takie pojęcia, jak: 

POLECAMY

  • hajp (hype) – podekscytowanie danym zjawiskiem. Wiąże się z szumem wokół zapowiedzi nowego produktu czy wydarzenia. Dość często powiązany z intensywną akcją, promocją; 
  • fad (mania, rage, whim, craze) – chwilowa, efemeryczna moda; dziwactwo; 
  • moda (fashion) – zmienia się dość często, w zależności od sezonu czy innego odnośnika czasu. 

Ich czas przeżywalności dość mocno różni się od siebie, tak jak i wpływ na sprzedaż oraz działania marketingowe (rys. 1). Często mówiąc o trendach marketingowych mówimy o chwilowych modach bądź fadach, które wynikają z megatrendów bądź trendów konsumenckich. Często są to również innowacje bądź odpowiedzi danego medium na trendy konsumenckie bądź kulturowe. Dla uproszenia wszystkie w niżej wymienionym artykule nazywać będziemy trendami, a Ty możesz „zabawić się” w poszukiwacza konkretnych zjawisk i opisać je odpowiednio w zgodzie z powyższą nomenklaturą. 
 

Rys. 1. Przeżywalność trendów oraz wpływ na sprzedaż i działania marketingowe.
Źródło: opracowanie własne


Pamiętaj również, aby nie rzucać się „bezmyślnie” na wszystkie trendy. Kluczem ich doboru, a i przede wszystkim Twoich działań, powinny być: 

  • spójność z Twoimi celami marketingowymi i biznesowymi; 
  • budżet; 
  • zakładany wzrost z inwestycji po wykorzystaniu danego trendu; 
  • dopasowanie do grupy docelowej i stopień zrozumienia oraz wykorzystania przez grupę docelową; 
  • natywność (dopasowanie do kanału, w którym prowadzisz działania). 

Jeszcze 10 lat temu mieliśmy erę Facebooka i Instagrama, które były innowatorami w social mediach. Cały content opieraliśmy na słowie pisanym i statystycznych, prostych zdjęciach, by finalnie wejść w erę wideo oraz idealnie dopracowanego contentu graficznego i wyretuszowanych zdjęć. A teraz ponownie, po dekadzie, obserwujemy spore zmiany. 
Powyższe „zastąpiliśmy” szybko konsumowalnymi i krótkimi materiałami wideo, treściami efemerycznymi, a finalnie weszliśmy do „ery TikToka”. Proste treści, autentyczne i naturalistyczne, często wręcz „niechlujne”, dostępne tu i teraz, na każdy temat. Do tego widzimy renesans memów, nie tylko w formie statycznej, ale też wideo, miksowanie kalek kulturowych i memiczności oraz recykling treści oparty na ożywianiu „starych mód” (rys. 2) czy samych archiwalnych materiałów połączone z trendami powiązanymi z normalizacją, inkluzywnością i ekologią. 
 

Rys. 2. Design lat 90.


Niezaprzeczalnie rok 2022 to również czas eksploracji metawersu. Niezależnie od tego, czy nasza marka wejdzie do tego świata, wykorzysta AR, VR, NFT, awatary, gry czy jeszcze inne aspekty, metawers będzie miał ogromny wpływ na komunikację marek również na mikropoziomie tworzonego contentu. Sprawdź: https://adobe.ly/3AsiW17 
Całość podlewamy zaś miksem społeczności i powrotu do łączenia się ludzi w internetowe plemiona. Niezależnie od tego, czy będą to fora internetowe, społeczności na Discordzie czy grupy dyskusyjne na 
Facebooku, ludzie ponownie łączą się w silne społeczności lokalne, oparte na wartościach, zainteresowaniach, zachowaniach czy przynależności do konkretnego pokolenia. Żyjemy w erze twórców treści (jeszcze nigdy nie tworzyliśmy jako internauci tak wielu treści jak na TikToku) i contentu napędzanego społecznościami. Pandemia wywołała w nas nostalgię za erą autentyczności na MySpace, aktywności na Last.fm czy estetyki Tumbl – bez względu na to, czy używaliśmy bądź w ogóle znamy te media społecznościowe. Marka zamiast tworzyć treści czy własne społeczności, może skoncentrować się na treściach tworzonych przez twórców bądź stać się częścią wcześniej założonego internetowego plemiona. Zbliżanie się marki do społeczności przez twórców treści powinno być obowiązkowe w strategiach mediów społecznościowych na 2022 r. Ale ważne jest, aby zrobić to w sposób, który odpowiada na potrzeby tych społeczności i przynosi im wartość dodaną. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w komunikacji? (rys. 3). 
 

Rys. 3. Przykład grupy dyskusyjnej marki założonej w formie oddolnej inicjatywy


Więcej natywności i zabawy oraz edukacja przez treści rozrywkowe! 

Wyniki badań (Kantar) wskazują, że konsumenci są bardziej otwarci na reklamy w kanałach, takich jak TikTok, Pinterest czy Snapchat, niż w innych mediach społecznościowych. Dlaczego? Po pierwsze media te nie są jeszcze tak „wysycone” markami jak Facebook czy Instagram. Po drugie – i co najważniejsze – powyższe sieci społecznościowe zachęcają reklamodawców do idealnie dopasowanych do platformy, natywnych reklam. Slogan TikToka to „Don’t make ads. Make TikToks”. CTA Pinteresta dla reklamodawców to „Stop interrupting, start inspiriing”. Snapchat powtarza: „Become a part of Snapchatters’ everyday conversations”. Same hasła tych marek powinny być już dla Was wskazówką, jak tworzyć treści w dzisiejszych czasach. 
Zmęczeni pandemią, przebodźcowani, żyjący w świecie VUCA konsumenci oczekują treści prostych, zabawnych, humorystycznych, wykorzystujących popkulturowe nawiązania (rys. 4), chociażby w RTM-owej postaci. I dzieje się tak niezależnie od pokolenia. Okazuje się z resztą, że pokolenie Z (16–24 lata) ma więcej wspólnego z pokoleniem Silver Tsunami (Google 55–60+ lat), niż z ludźmi starszymi od siebie o zaledwie parę lat. Jest to również niezależne od formatu. Świetnymi przykładami są tutaj działania takich marek, jak Pizza Giuseppe na Facebooku (rys. 5), x-kom na Twitterze (rys. 6), Ziaja na TikToku (rys. 7) czy pracuj.pl na Instagramie (rys. 8). 
 

Rys. 4. Przykład nawiązania do popkultury. Źródło: @ingpolska

 

Rys. 5. Pizza Giuseppe na Facebooku

 

Rys. 6. X-kom na Twitterze

 

Rys. 7. Ziaja na TikToku

 

Rys. 8. Pracuj.pl na Instagramie


Bardzo mocno powiązany jest z tym wskazany już w połowie 2021 r. przez Facebooka trend na edutainment. Nadal oczekujemy treści edukacyjnych, poruszających ważne społecznie, zdrowotnie czy gospodarczo tematy, jednakże podanych w lekkiej odsłonie z domieszką humoru. Oczekujemy edukacji przez zabawę! 

Inkluzywność, brand purpose, normalizacja, naturalne piękno

Zmiany klimatyczne, normalizacja pewnych tematów w dyskursie społecznym, pandemia czy finalnie bardzo silne przekonania i wartości pokolenia Z wpływają na postrzeganie marek przez konsumentów. 

  1. Mamy dość sztuczności w mediach społecznościowych, wyretus...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy