Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Wygoda klientów – dlaczego wolimy oglądać niż czytać?

42

Często słyszy się, że „jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”. Choć brzmi to jak mocno przechodzony frazes, tak naprawdę można w ten sposób świetnie opisać podstawową zasadę współczesnego online marketingu w social mediach i nie tylko. Pytanie brzmi tylko, jak to wykorzystać dla dobra Twojej firmy?

Wciąż dominującą pozycję w internecie zajmuje Facebook, choć obok niego wyrasta wiele nowych przestrzeni. To tam internauci szukają wiedzy, rozrywki, a często również rekomendacji rozmaitych produktów lub usług. Trudno się zatem dziwić, że portale społecznościowe nieustannie przyciągają biznesy, które pragną trafić do odpowiednich grup odbiorców. Każdy przecież chce znaleźć swoich idealnych klientów, prawda?
Żeby jednak wszystko skończyło się prawdziwym happy endem, trzeba wcześniej wykonać sporo pracy i postawić na wartościowy content. Bez niego bowiem raczej trudno przekonać do siebie użytkowników.
Statystyki zaprezentowane w State of Social Media 2019 Report pokazują, że marketerzy nadal najchętniej wykorzystują Facebooka. 
Aż 93,7% przedsiębiorstw stosuje ten kanał do komunikacji z klientami lub do prezentowania informacji o swoich działaniach. Na drugim miejscu znalazł się Twitter (84,4%), na trzecim Instagram (80,9%). Tuż za podium uplasował się LinkedIn (70%) dający wielkie możliwości, a wciąż nieco niedoceniany w naszym kraju.
Niezależnie jednak od kanału, na którym prowadzisz komunikację marki, na pewno w ostatnich latach zauważyłeś znaczny wzrost liczby treści wideo.

POLECAMY

Przestaliśmy czytać

Konkurencja jest wielka, dlatego musisz znaleźć sposób na wyróżnienie się z tłumu marketerów. Aby wzbudzić zainteresowanie, możesz publikować treści na wielu kanałach i przy pomocy różnych form.

Pamiętaj

85% filmów na Facebooku i LinkedInie oglądanych jest bez dźwięku! Zawsze dodawaj napisy. 


Jeszcze kilka lat temu podstawowym typem contentu był tekst – jedno chwytliwe zdanie lub dłuższa wypowiedź. Pojawiały się błyskotliwe gry słów, ciekawe hasła reklamowe albo nawet bardziej rozbudowane teksty przedstawiające konkretne historie, z którymi użytkownicy mogli się identyfikować.

Obecnie 54% użytkowników preferuje formę wideo nad każdym innym contentem. Potwierdzają to ponad 2 miliardy użytkowników, którzy logują się miesięcznie na YouTubie. 

Te statystyki nie powinny zaskakiwać — od wielu lat obserwujemy stały wzrost liczby używanych form wideo marketingu. Również wolniejsze, lecz tak samo stabilne przenoszenie się telewizji do internetu oraz popularność serwisów streamingowych wskazują na to, że naszym ulubionym środkiem przekazu medialnego jest ruchomy obraz.
Nie sposób nie wspomnieć tu o podłożu fizjologicznym i psychologicznym. Najszybsza, najbardziej efektywna forma nauki to połączenie stymulacji wzrokowej oraz słuchowej. W porównaniu do tekstu pisanego, którego po przeczytaniu potrafimy przywołać około 10%, filmy pozostają w naszej pamięci dłużej i są zapamiętywane znacznie dokładniej, ponieważ jesteśmy w stanie odtworzyć ponad 90% ich treści.
To oczywiście też szybsza i wygodniejsza metoda zdobywania informacji — przeczytanie tego artykułu zajmie Ci około 7 minut, a obejrzenie wideo trwałoby krócej, jednocześnie skupiając więcej Twojej uwagi.
 

 


Dlaczego obraz sprawdza się lepiej?

Każdego dnia użytkownicy oglądają łącznie ponad miliard godzin różnych form wideo. Są to zarówno webinary, jak i reklamy, vlogi, livestreamy, video explainery oraz content, który ma służyć rozrywce. Ten ostatni jest szczególnie podatny na potencjalny viral. Badania przeprowadzone na Twitterze wykazały, że tweety, które zawierają krótkie filmy, są retweetowane aż sześć razy częściej niż grafiki. 
Zamiłowanie do filmików to nie tylko charakterystyczna cecha użytkowników Twittera. Przedsiębiorcy darzą wideo równie dużym zamiłowaniem, szczególnie gdy ma ono podłoże edukacyjne lub motywacyjne. LinkedIn to platforma, w której nadal dominują linki zewnętrzne oraz grafiki i choć reagowanie na publikacje jest naturalne i regularne, to ich udostępnianie pozostaje znikome. Nie dotyczy to jednak wpisów, w których został zaembedowany film – one są udostępniane ponad 20 razy częściej niż wszystkie inne treści łącznie. 

Może to wynikać z kilku aspektów. 

  1. Nie masz czasu na czytanie. Choć publikowane przez Twoją sieć materiały są wartościowe, to nie zawsze masz czas, aby się w nie wgłębić — szczególnie gdy są długim ciągiem tekstu. Od kilku lat poświęcamy coraz mniej czasu na czytanie. Ponad połowa użytkowników spędza na stronie jedynie 15 sekund, po czym ją opuszcza. Monotonne artykuły zostały jakiś czas temu zastąpione infografikami, a teraz infografiki zmieniają się w wideo, które możesz obejrzeć w drodze do pracy czy na spotkanie. 
  2. Chcesz udostępniać wartościowe treści. Kontynuując pierwszy argument — jeżeli nie masz czasu lub możliwości, aby przeczytać do końca artykuł, dlaczego masz go udostępnić? Wideo oferuje krótką i zwięzłą formę przekazania rzetelnych informacji, które zainteresują Ciebie oraz Twoją sieć. Skoro Ty masz czas na obejrzenie filmu w przerwie między konferencjami, to ktoś inny również, prawda?
  3. Osiągniesz lepsze zasięgi. Dopóki nie zaczniemy powszechnie implementować technologii śledzenia wzroku, dopóty algorytmy będą faworyzować wideo ponad każdy inny content. Aby ocenić jakość filmu, musimy poświęcić kilka do kilkunastu sekund w celu postawienia werdyktu, czy warto oglądać go dalej. Dzięki temu algorytmy nadal lepiej promują wideo, a więc również Twój profil – jeśli takowy udostępnisz. 
     
Video marketing może skrywać się pod wieloma formami:
  • vlogi,
  • reklamy,
  • webinary,
  • livestreams,
  • video explainers,
  • tutorials.

 
Sprzedawanie poprzez oglądanie

Wideo wykorzystuje wszystkie atuty obrazu i grafiki. Przyciąga uwagę i jest...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy