Dołącz do czytelników
Brak wyników

Konsumenci są w mobilnych mediach społecznościowych. Bądź tam i Ty!

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
469

Jak podaje Tecmark, sprawdzamy telefon nawet 221 razy dziennie. Po co? Czytamy e-maile, szukamy informacji w internecie, a przede wszystkim komunikujemy się za pomocą mediów społecznościowych. Jeśli marka chce być tam, gdzie potencjalni klienci, musi pojawić się w mobilnych social media. Niekoniecznie z typową reklamą. Lepiej z przemyślaną kampanią, która zaangażuje i przełoży się na sprzedaż.

Planując mobilne działania, marki często postanawiają przygotować własną autorską aplikację, dedykowaną konkretnej aktywności promocyjnej. Czy to jednak najlepszy pomysł? Pamiętajmy, że mając swoją aplikację, musimy najpierw zachęcić odbiorców do tego, aby zainstalowali ją na swoich urządzeniach mobilnych, a później zadbać o to, by z niej korzystali. Żadna z tych czynności nie jest łatwa. Liczba dostępnych aplikacji w Google Play Store wynosiła pod koniec 2015 r. ok. 1 750 000, a w Apple App Store 1 500 000. 

POLECAMY

Użytkownicy smartfonów mają więc w czym wybierać. Wyzwanie wzrasta, gdy weźmie się pod uwagę zmienne zainteresowanie klientów. Wyniki badań przeprowadzonych przez Quettra pokazują, że po zaledwie trzech dniach ok. 77% użytkowników usuwa nowo zainstalowaną aplikację. Jak zatem utrzymać uwagę potencjalnego klienta? 

Twój klient jest w mediach społecznościowych

Według raportu „Digital in 2016” w Polsce jest prawie 26 milionów użytkowników internetu. 14 milionów (36% populacji) aktywnie używa mediów społecznościowych, z tego 10 mln mobilnych wersji tych platform. Średnio z sieci przez urządzenia mobilne korzystamy 1 godzinę i 17 minut dziennie. Wniosek wydaje się prosty: polscy internauci stawiają na mobilność, co oznacza, że także social media są dziś coraz częściej, jeśli nie głównie, mobilne.

Potwierdzają to badania. Raport „Wave8” pokazuje, że aż 40% polskich respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, iż w przyszłości raczej będą korzystać z internetu za pomocą urządzenia mobilnego niż komputera stacjonarnego.

Dodatkowo na listach najchętniej używanych aplikacji mobilnych królują platformy społecznościowe. Instagram czy Snapchat to serwisy dedykowane urządzeniom mobilnym, które pną się na szczyty popularności, stając się coraz bardziej angażującymi społecznościówkami w Polsce. Jeśli marki oczekują zaangażowania konsumentów, muszą znaleźć się w social mediach. I to tych mobilnych.

Mobilnie znaczy pomysłowo

Jak prowadzić mobilne kampanie reklamowe w social mediach? Przede wszystkim inteligentnie – tak, aby rzeczywiście angażowały, bo od tego są media społecznościowe. Wymagają interakcji. Nie jest sztuką wykupienie wyskakującego i irytującego banneru czy stworzenie sponsorowanego tweetu. Sztuką jest zainteresowanie potencjalnych klientów, wciągnięcie ich w dyskusję, zachęcenie do podjęcia działania – innym słowem nawiązanie relacji, która ma największą szansę zakończyć się sprzedażą.

Przygotowując się do uruchomienia kampanii reklamowej w mediach społecznościowych, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań: do kogo chcemy trafić, z jakich platform społecznościowych korzysta nasza grupa docelowa i jakiego efektu działań oczekujemy.

Odpowiedzi na te pytania pozwolą nie tylko wybrać odpowiednie narzędzie, ale też ustalić sposób mierzenia efektów kampanii.

Pierwszy i najważniejszy krok stanowi oczywiście zdefiniowanie grupy docelowej. To od niej zależy, z jakiego medium społecznościowego skorzystamy, gdyż – jak wiadomo – różne platformy social media mają różnych odbiorców. Pamiętajmy, aby nie ulegać pokusie przygotowania kampanii na wszystkie możliwe serwisy tylko dlatego, że są i że używamy ich w prywatnym życiu.

Najprostszy przykład – dzisiejsi nastolatkowie nie korzystają z Facebooka, bo tam są ich rodzice. Nie dajmy się zwieść popularnej opinii, że na Facebooku są wszyscy.

Rozpoznanie, burza mózgów, działanie

Drugi niezwykle istotny krok to zbadanie, z jakich aplikacji społecznościowych korzystają nasi potencjalni odbiorcy. Jeśli chcemy trafić z przekazem do singli, poszukajmy platform kojarzących pary, jeśli naszą grupą docelową są ludzie aktywni, sprawdźmy, jakie społecznościówki zrzeszają hobbystycznie uprawiających sport. Gdy zależy nam na największym zasięgu – postawmy na najpopularniejsze aplikacje, takie jak Twitter, Instagram, Facebook Messenger czy Snapchat, pamiętając przy tym o zróżnicowaniu wiekowym odbiorców tych platform.

Rysunek 1. Maszyna vendingowa na londyńskim przystanku

 

Rysunek 2. Gary Lineker – ambasador marki i bohater kampanii

 

Rysunek 3. Nietypowa promocja Walkers Crisps

 

Przed rozpoczęciem kampanii powinniśmy zadać sobie pytania dotyczące tego, co chcemy zmierzyć i jakiego efektu oczekujemy od kampanii. Do podstawowych miar efektywności zaliczamy (podobnie jak w desktopowych social media): zasięg (np. liczba fanów, followersów profili społecznościowych czy użytkowników aplikacji, CTR, PV) i zaangażowanie (np. liczba komentarzy, udostępnień, zgłoszonych prac konkursowych).

Uzbrojeni w taką wiedzę możemy zastanowić się nad pomysłem na kampanię. Tu ogranicza nas tylko wyobraźnia. Zróbmy zatem burzę mózgów, sprawdźmy, w którą stronę poszli ci, którzy już wykorzystali mobilne media społecznościowe w swoich działaniach promocyjnych, przygotujmy kreację, plan pracy i zaczynajmy. 

Jak to robią inni?

Case nr 1 – Twitter 

Telefon towarzyszy nam niemal non stop. Także podczas przemieszczania się komunikacją miejską, a szczególnie, kiedy chcemy zabić czas upływający do przyjazdu naszego autobusu. Należąca do PepsiCo marka Walkers Crisps do launchu nowych smaków swoich chipsów wykorzystała aplikację Twitter. W maszynach vendingowych zlokalizowanych na przystankach autobusowych londyńskiej Oxford Street umieściła interaktywne ekrany z wideo, w którym Gary Lineker, ambasador marki i legenda brytyjskiego footballu, zachęcał londyńczyków do wysłania twitta ze specjalnym hashtagiem. Wszystko po to, by od razu otrzymać paczkę jednego z sześciu nowych smaków Walkers Crisps. Trwająca 2 tygodnie akcja, w której rozdawano dziennie 260 paczek chipsów, zanotowała ponad 5,7 mln wyświetleń tweetów z konkursowym hashtagiem i prawdziwe zaangażowała konsumentów marki.

Rysunek 4. Pierwsza transmisja na żywo podczas podniebnej podróży

 

Rysunek 5. Turkish Airlines na wyciągnięcie ręki

 

Jak przygotować angażującą kampanię w social mediach?

  1. Ustal, do kogo kierujesz swój przekaz.
  2. Poznaj swoją grupę docelo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy