Jak zwiększyć efektywność marketingu przy jednoczesnym cięciu kosztów?

Temat numeru

Koniec marketingu miał nastąpić chwilę po końcu historii. Po kryzysie w 2008 r. tradycyjny marketing wyparł digital i wydawało się, że co chwila pojawiać się będą coraz nowocześniejsze narzędzia, które zapewnią nam hiperefektywność. I co? Żadnego końca historii, a tym bardziej końca marketingu nie było i nie będzie. Witamy w nowym, wspaniałym świecie.

Jeszcze niedawno mogliśmy usłyszeć o tym, jaka świetlana przyszłość nas czeka. Marketing stał się hiperefektywny i skuteczny. Wszystkie biznesy rosły, aż tu nagle na horyzoncie pojawiła się pandemia. Potem wojna w Ukrainie, teraz kryzys gospodarczy. Jak żyć? Spokojnie, po swojemu. Przed tym też nie było wcale aż tak dobrze, jak to przedstawiano, a teraz nie jest tak źle, jak niektórzy mówią. 

POLECAMY

To nie zaczęło się wczoraj

Cofnijmy się do 2008 r. Marketing był wtedy w dużej mierze niedostępny dla małych i średnich firm. Internet zaś był jeszcze przed fazą wielkich wzrostów wydatków na reklamy. Rządziły media tradycyjne. Zaczynał się globalny kryzys finansowy i marketing dostał po łapach. Budżety leciały na łeb, na szyję. Wiemy jednak, że to nie przez marketing wybuchł ten kryzys, ale to on szczególnie ucierpiał. 
A może inaczej? Może ucierpiały te kanały, które były nieskuteczne, a wszyscy budowali złudzenie, że takie są? I w tej scenerii pojawił się on – cały na biało – internet. W nim możesz zbadać każdą złotówkę i ocenić, czy jest wydana wystarczająco efektywnie. Nic Ci nie umknie. Twój marketing wreszcie będzie działał. Dzięki internetowi dostęp do marketingu stał się powszechny i koszty kampanii zmalały.
W tym nowym wspaniałym świecie digital zyskał na znaczeniu na tyle, że dziś stał się podstawowym medium do komunikacji marketingowej. Stał się też medium, w którym rządzą najwięksi gracze. Teoretycznie każdy może reklamować się w social mediach, ale ilość środków wydawanych na reklamy przez dużych graczy oraz jakość treści, które tworzą, sprawiają, że mniejszym jest o wiele trudniej się przebić...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy