Jak zwiększać przychód w online – sprowadzanie ruchu vs. optymalizacja konwersji, co lepsze?

Temat numeru

Każda witryna internetowa istnieje w określonym celu – jego realizację przez użytkownika określamy mianem konwersji. Z reguły ten główny cel to makrokonwersja, ale serwis może mieć jeszcze cele poboczne – tzw. mikrokonwersje.

W jaki sposób strony internetowe generują przychód?

Konwersja główna jest zawsze pośrednio lub bezpośrednio związana z pieniędzmi. O tym, w jaki sposób serwis zarabia dla jego właściciela, decyduje jego model biznesowy. 
 

POLECAMY

Możemy wyróżnić kilka typów serwisów internetowych ze względu na model biznesowy:
  • E-commerce.
  • Generowanie leadów (strony docelowe).
  • Serwisy kontentowe/informacyjne.
  • Strony firmowe (generowanie zapytań ofertowych/leadów).
  • Strony serwisowe (pomocy).
  • Strony usług abonamentowych (SaaS).

 

Najłatwiej przypisać wartość pieniężną w przypadku sklepu internetowego, w którym konwersją jest transakcja. Po złożeniu zamówienia dokładnie wiesz, jakie środki trafią na Twoje konto. Trudniej jest w przypadku pozostałych typów witryn.

W celu przypisania wartości pieniężnej do głównej konwersji w serwisie warto wypracować model monetyzacji. W uproszczonej formie może to wyglądać w sposób następujący. 

Weźmy stronę firmową, której głównym celem jest generowanie zapytań ofertowych – leadów. Dla dłuższego okresu analizujemy liczbę konwersji głównych. Jednocześnie sprawdzamy w naszym CRM, jaka część leadów ze źródła telefon i strona (najczęściej zapytania telefoniczne są de facto efektem znalezienia kontaktu do nas na stronie internetowej) zakończyła się faktycznym projektem i jaka jest jego wartość. Na podstawie sumy przychodów i liczby leadów liczymy, jaka jest średnia wartość jednego leada. 
 

Przykładowe wyliczenie modelu monetyzacji:
  • Okres analizy: 6 miesięcy.
  • Średniomiesięczna liczba użytkowników: 12 000.
  • Średniomiesięczna liczba konwersji (zapytań ofertowych): 132.
  • Współczynnik konwersji: 1,1%.
  • Konwersja leada na projekt: 54,5%.
  • Średniomiesięczna liczba projektów ze źródła telefon i strona: 72.
  • Średnia wartość projektu ze źródła telefon i strona: 8600 zł. 
  • Średniomiesięczne przychody ze źródła telefon i strona: 619 200 zł.
  • Wartość jednej konwersji: 4690,9 zł.

 

Analogiczne obliczenia można dokonać dla pozostałych typów stron internetowych. Wyjątkiem będą strony serwisowe, gdzie konwersja w praktyce nie oznacza dodatkowego przychodu, a oszczędność w kosztach i/lub zwiększenie zadowolenia klientów.

Weźmy dla przykładu producenta drukarek. Jak każdy sprzęt, wymagają one odpowiedniej konfiguracji w celu rozpoczęcia korzystania z nich. Czasami okazuje się, że dołączona instrukcja nie wystarcza i wówczas poszukujemy pomocy na stronie producenta. Odpowiedzi na nurtujące nas pytania możemy też oczekiwać, kontaktując się z infolinią. 

Myślę, iż nie muszę nikog...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy