W jaki sposób strony internetowe generują przychód?
Konwersja główna jest zawsze pośrednio lub bezpośrednio związana z pieniędzmi. O tym, w jaki sposób serwis zarabia dla jego właściciela, decyduje jego model biznesowy.
POLECAMY
Możemy wyróżnić kilka typów serwisów internetowych ze względu na model biznesowy:
|
Najłatwiej przypisać wartość pieniężną w przypadku sklepu internetowego, w którym konwersją jest transakcja. Po złożeniu zamówienia dokładnie wiesz, jakie środki trafią na Twoje konto. Trudniej jest w przypadku pozostałych typów witryn.
W celu przypisania wartości pieniężnej do głównej konwersji w serwisie warto wypracować model monetyzacji. W uproszczonej formie może to wyglądać w sposób następujący.
Weźmy stronę firmową, której głównym celem jest generowanie zapytań ofertowych – leadów. Dla dłuższego okresu analizujemy liczbę konwersji głównych. Jednocześnie sprawdzamy w naszym CRM, jaka część leadów ze źródła telefon i strona (najczęściej zapytania telefoniczne są de facto efektem znalezienia kontaktu do nas na stronie internetowej) zakończyła się faktycznym projektem i jaka jest jego wartość. Na podstawie sumy przychodów i liczby leadów liczymy, jaka jest średnia wartość jednego leada.
Przykładowe wyliczenie modelu monetyzacji:
|
Analogiczne obliczenia można dokonać dla pozostałych typów stron internetowych. Wyjątkiem będą strony serwisowe, gdzie konwersja w praktyce nie oznacza dodatkowego przychodu, a oszczędność w kosztach i/lub zwiększenie zadowolenia klientów.
Weźmy dla przykładu producenta drukarek. Jak każdy sprzęt, wymagają one odpowiedniej konfiguracji w celu rozpoczęcia korzystania z nich. Czasami okazuje się, że dołączona instrukcja nie wystarcza i wówczas poszukujemy pomocy na stronie producenta. Odpowiedzi na nurtujące nas pytania możemy też oczekiwać, kontaktując się z infolinią.
Myślę, iż nie muszę niko...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!