Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zweryfikować skuteczność treści w Internecie?

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
126

Co to znaczy, że content marketing działa? Najprościej jest powiedzieć, że wspiera założone przez nas cele marketingowe i biznesowe. Możemy założyć, że dla większości firm działania marketingowe, nieważne, w jakim kanale oraz formie, powinny na koniec dnia przynieść „biznes”. 

W najprostszym ujęciu chcemy, żeby każda złotówka wydana na reklamę, w tym na produkcję treści, przyniosła nowych klientów, nowe zlecenia, a przede wszystkim pieniądze. 

W jaki sposób możemy mierzyć skuteczność treści?

Najważniejsza rzecz to systematyczność, bez tego ani rusz. Jednak żeby przeprowadzić skuteczną analizę jakości treści, musisz dokonać solidnej segregacji swojego contentu. Na samym początku wykonaj trzy proste kroki:

  1. Podziel swoje treści względem rodzaju i formy. 
  2. Oceń ich jakość w skali 1-10.
  3. Sprawdź, czy wszystkie linki zostały odpowiednio otagowane.

Checklista: Ogólne KPI dla jakości treści

  • Pozyskanie klientów: jak do nas trafiają?
  • Koszt pozyskania klienta: ile kosztowało nas wyprodukowanie treści, która przyczyniła się do sprowadzenia klienta?
  • Stosunek ruchu na stronie do liczby klientów: na stronę WWW pozyskujemy dużą liczbę odwiedzających, jedynie niewielka liczba jest zainteresowana zakupem produktów z naszej oferty. 
  • Zwrot z inwestycji: koszt produkcji treści w stosunku do zysków. 

 

Checklista: Przykładowe KPI
dla content marketingu: 

  • Subskrypcje newslettera.
  • Udostępnienia w social mediach. 
  • Komentarze pod postami oraz na blogu. 
  • Czas. jaki użytkownicy spędzają na stronie docelowej.
  • Konwersje sprzedażowe bezpośrednio z treści. 
  • Unikalna liczba użytkowników. 
  • Zasięg komunikatu. 

 

Wskazówka: Do prostego tagowania linków najlepiej używać darmowego narzędzia od Google – Campaign URL BuilderCampaign URL BuilderCampaign URL BuilderCampaign URL BuilderCampaign URL BuilderCampaign URL Builder. 
Zajrzyj na: //bit.ly/2dkhHL1 (//ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder)

Podział treści ze względu na rodzaj i formę najłatwiej przedstawić na kilku prostych przykładach:

  • artykuły na blogu, 
  • podcasty i nagrania audio, 
  • e-booki,
  • materiały wideo, 
  • posty w kanałach social media. 

Jak to zmierzyć?

  1. Określ swoje cele marketingowe. Jeśli masz kilka, uporządkuj je według priorytetów. 
  2. Wybierz kluczowe wskaźniki (KPI), których będziesz używać do pomiaru skuteczności.

Jeżeli masz już posegregowane treści, musimy wziąć się do oceny ich jakości. 
Ważne jest zrozumienie zakresu dostępności każdego rodzaju treści i sposobu, w jaki obiorcy go otrzymują. Warto wypisać wszystkie dostępne kanały treści oraz przydzielić każdy content do odpowiedniego kanału – to pozwoli przyjrzeć się bliżej skuteczności. 

Największą zaletą kanałów, takich jak Facebook, Twitter, YouTube czy Instagram, jest dostęp do czytelnych danych, klików, zasięgu oraz zaangażowania. Znajdź wszystkie swoje treści i sprawdź, które z nich mają najszerszy zasięg oraz największą liczbę udostępnień czy kliknięć w link. 

Tak przygotowana analiza pozwoli spojrzeć zupełnie inaczej na treści, które przygotowujesz. Już na pierwszy rzut oka możesz dostrzec, że pewne rodzaje treści zdecydowanie lepiej osiągają wyniki, na których Ci zależy.  

Ogromna ilość danych nie ułatwia analizy skuteczności treści w internecie. Decydując się na działania contentmarketingowe, warto wcześniej zaplanować konkretne cele, które muszą być realizowane, oraz zdecydować się, jakie wskaźniki będą świadczyły o końcowym sukcesie. 

Powodzenia! 

Wybrane narzędzia analityczne, z których sam korzystam, a Wam mogą pomóc w weryfikacji skuteczności treści:

  1. Google Analytics – bezpłatne narzędzie do statystyk WWW, dzięki któremu dowiesz się wszystkiego na temat ruchu na Twojej stronie internetowej i blogu. Wystarczy zarejestrować się, przejść przez kreator, zaakceptować regulamin, a wygenerowany kod śledzący odpowiedzialny za śledzenie ruchu umieścić na podstronach swojej witryny WWW lub bloga. Od tej pory możesz sprawdzać liczbę odwiedzin w danym dniu, źródła wejść na stronę, współczynnik odrzuceń. Odpowiednio zarządzając wiedzą o zaangażowaniu użytkowników, możesz także optymalizować swoją stronę WWW oraz podejmowane działania marketingowe.
  2. Prowly – narzędzie do obsługi kampanii public relations, odgrywające rolę biura prasowego, które można połączyć z mediami społecznościowymi. Polecane dla większych firm, które publikują dużo treści, ponieważ ułatwia kontakt z dziennikarzami i porządkuje publikacje. Narzędzie umożliwia także badanie skuteczności przekazywanych materiałów PR.
  3. Bit.ly – narzędzie do skracania linków, zlicza liczbę kliknięć w link. Za jego pomocą otrzymujemy informację na temat źródeł wejścia w link przez różne kanały dystrybucji (e-mail, Facebook, strona, blog itd.).
  4. Freshmail – narzędzie do automatycznego e-mailingu i rozsyłki newsletterów. Zawiera gotowe szablony, autorespondery, automatyczne testy A/B, umożliwia personalizację i wgląd w statystyki liczby otwarć, odrzuceń, liczby kliknięć w linki itd. Przydatne dla osób prowadzących blogi i tworzących newslettery. 
  5. Brand24 – narzędzie do monitoringu sieci i mediów społecznościowych. Pozwala na śledzenie pojawiających się w internecie wzmianek o marce, konkurencji lub dowolnie wybranych kombinacji słów (np. „test iPhone X”). 
  6. Unamo.com – internetowy kombajn, który pozwala...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy