Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo

30 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Czy warto inwestować w jakościowe treści na YouTube?

254

Pytania, które na pewno wielu z Was sobie zadaje (choć zupełnie nie rozumiem, jak to jest możliwe w 2019 r.), to na ile istotny jest YouTube w mixie działań online? Czy warto tworzyć własny kanał? Czy współpracować z twórcami na tej platformie? YouTube jest istotny w mixie, ponieważ to jedna z największych platform w polskiej sieci. Jeśli nie masz jeszcze kanału na tej stronie, to ja się pytam: co robiłeś przez ostatnie miesiące i lata? Warto (lub wręcz należy) współpracować z twórcami – jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij natychmiast, zanim wyprzedzi Cię konkurencja!

Bez żartów i z całą powagą: YouTube jest zdecydowanie najmniej docenianą przez marketerów platformą, pomimo ogromnych zasięgów i zaangażowania widzów w oglądaną treść. Siedzę w tym temacie od 10 lat i nieustannie przyglądam się, jak większość marketerów z bardzo różnych powodów ucieka od znaczniejszej aktywności na największej platformie wideo (i drugiej co do wielkości wyszukiwarce w Polsce i na świecie). Widzę również, jak wiele czasu i pieniędzy wydaje się na platformy, na których treści przemijają i już więcej do użytkowników nie wracają. YouTube to zupełnie inna kategoria platformy, choć ma w sobie bardzo wiele najlepszych elementów z popularnych sieci społecznościowych. YouTube to destynacja wideo – użytkownicy, którzy je tu konsumują, robią to z pełną premedytacją, a nie przypadkiem przeglądając zdjęcia i relacje znajomych. 

 

Wskazówka

Jeśli w ramach marketingu robisz cokolwiek z wideo – tworzysz je, reklamujesz za jego pomocą, edukujesz lub prowadzisz działania CSR – musisz być aktywny na YouTube! 


Po co Ci kanał na YouTube? 

Kanał na YouTube to połączenie strony www z siecią społecznościową. Jest to miejsce, w którym możesz pokazać swoją markę tak, jakbyś chciał, aby widzieli ją Twoi klienci, jednocześnie budując wokół wybranej tematyki społeczność, z którą możesz utrzymywać dialog. To przestrzeń do wymiany poglądów i opinii na temat treści, którą tworzysz. Jeśli myślisz, że Twoja treść nie nadaje się na YouTube, to najpewniej nie nadaje się także do innych mediów – w tym do TV. YouTube to świetne miejsce do badania wideo, aby szybko przetestować Twoją twórczość, zanim zdecydujesz się wydać miliony na jej promocję w mediach tradycyjnych. Wiem, jak wyglądają badania reklam w wielu firmach i chyba nie ma gorszego sposobu niż badania jakościowe na małym panelu oraz/lub badanie storyboardów przy widowni kilkudziesięciu osób.
 

Dodatkowo posiadanie kanału i publikowanie tam wszelkich treści ma sens, ponieważ:

  • jest ona łatwo dostępna i wyszukiwalna zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na samej platformie YouTube;
  • pomagamy marce w budowaniu SEO, a klientom i potencjalnym klientom podejmować decyzje zakupowe;
  • filmy nie znikają i będą stale dostępne i łatwo wyszukiwalne, dopóki nie zdecydujesz się ich usunąć (co również uważam za błąd, chyba że zaistniały wyjątkowe okoliczności);
  • możesz łatwo embedować treść na swojej stronie internetowej.

Kanał powinien spełniać przynajmniej jedną (a najlepiej trzy) podstawowe funkcje:

  1. Opowiadać historię Twojej marki poprzez reklamy – dokładnie tak, jak opowiadasz ją w innych mediach, w tym społecznościowych (tzw. hero content). Nie zliczę ile razy widziałem marki publikujące filmy w największych sieciach społecznościowych, ale nie na YouTube. Jest to dla mnie zupełnie niezrozumiałe.
  2. Budować społeczność wokół tematyki spójnej z wartościami oraz/lub atrybutami marki – tzw. hub content (np. treści kulinarne dla marki sprzętu kuchennego).
  3. Pomagać klientom we właściwym korzystaniu z marki oraz/lub produktu (tzw. help content) – np. filmy instruktażowe jak złożyć meble dla marki sprzedającej meble do indywidualnego montażu). 

Założenie kanału na YouTube jest proste i trwa chwilę. Pamiętaj, że jego nazwy nie da się zmienić po założeniu – można jedynie nadać alias, ale sama nazwa kanału pozostanie bez zmian. Przed rozpoczęciem działań na własnym kanale warto poświęcić czas na analizę otoczenia i konkurencji, aby odpowiednio przygotować kalendarz publikacji obejmujący tematykę i rodzaje treści. Zakładając kanał pomyśl w perspektywie średnio- i długoterminowej, czyli uwzględniając miesiące i lata, a nie dni i tygodnie. To analogiczne do zakładania fanpage’a w...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy