Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo

30 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Czy warto inwestować w jakościowe treści na YouTube?

275

Pytania, które na pewno wielu z Was sobie zadaje (choć zupełnie nie rozumiem, jak to jest możliwe w 2019 r.), to na ile istotny jest YouTube w mixie działań online? Czy warto tworzyć własny kanał? Czy współpracować z twórcami na tej platformie? YouTube jest istotny w mixie, ponieważ to jedna z największych platform w polskiej sieci. Jeśli nie masz jeszcze kanału na tej stronie, to ja się pytam: co robiłeś przez ostatnie miesiące i lata? Warto (lub wręcz należy) współpracować z twórcami – jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij natychmiast, zanim wyprzedzi Cię konkurencja!

Bez żartów i z całą powagą: YouTube jest zdecydowanie najmniej docenianą przez marketerów platformą, pomimo ogromnych zasięgów i zaangażowania widzów w oglądaną treść. Siedzę w tym temacie od 10 lat i nieustannie przyglądam się, jak większość marketerów z bardzo różnych powodów ucieka od znaczniejszej aktywności na największej platformie wideo (i drugiej co do wielkości wyszukiwarce w Polsce i na świecie). Widzę również, jak wiele czasu i pieniędzy wydaje się na platformy, na których treści przemijają i już więcej do użytkowników nie wracają. YouTube to zupełnie inna kategoria platformy, choć ma w sobie bardzo wiele najlepszych elementów z popularnych sieci społecznościowych. YouTube to destynacja wideo – użytkownicy, którzy je tu konsumują, robią to z pełną premedytacją, a nie przypadkiem przeglądając zdjęcia i relacje znajomych. 

POLECAMY

 

Wskazówka

Jeśli w ramach marketingu robisz cokolwiek z wideo – tworzysz je, reklamujesz za jego pomocą, edukujesz lub prowadzisz działania CSR – musisz być aktywny na YouTube! 


Po co Ci kanał na YouTube? 

Kanał na YouTube to połączenie strony www z siecią społecznościową. Jest to miejsce, w którym możesz pokazać swoją markę tak, jakbyś chciał, aby widzieli ją Twoi klienci, jednocześnie budując wokół wybranej tematyki społeczność, z którą możesz utrzymywać dialog. To przestrzeń do wymiany poglądów i opinii na temat treści, którą tworzysz. Jeśli myślisz, że Twoja treść nie nadaje się na YouTube, to najpewniej nie nadaje się także do innych mediów – w tym do TV. YouTube to świetne miejsce do badania wideo, aby szybko przetestować Twoją twórczość, zanim zdecydujesz się wydać miliony na jej promocję w mediach tradycyjnych. Wiem, jak wyglądają badania reklam w wielu firmach i chyba nie ma gorszego sposobu niż badania jakościowe na małym panelu oraz/lub badanie storyboardów przy widowni kilkudziesięciu osób.
 

Dodatkowo posiadanie kanału i publikowanie tam wszelkich treści ma sens, ponieważ:

  • jest ona łatwo dostępna i wyszukiwalna zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na samej platformie YouTube;
  • pomagamy marce w budowaniu SEO, a klientom i potencjalnym klientom podejmować decyzje zakupowe;
  • filmy nie znikają i będą stale dostępne i łatwo wyszukiwalne, dopóki nie zdecydujesz się ich usunąć (co również uważam za błąd, chyba że zaistniały wyjątkowe okoliczności);
  • możesz łatwo embedować treść na swojej stronie internetowej.

Kanał powinien spełniać przynajmniej jedną (a najlepiej trzy) podstawowe funkcje:

  1. Opowiadać historię Twojej marki poprzez reklamy – dokładnie tak, jak opowiadasz ją w innych mediach, w tym społecznościowych (tzw. hero content). Nie zliczę ile razy widziałem marki publikujące filmy w największych sieciach społecznościowych, ale nie na YouTube. Jest to dla mnie zupełnie niezrozumiałe.
  2. Budować społeczność wokół tematyki spójnej z wartościami oraz/lub atrybutami marki – tzw. hub content (np. treści kulinarne dla marki sprzętu kuchennego).
  3. Pomagać klientom we właściwym korzystaniu z marki oraz/lub produktu (tzw. help content) – np. filmy instruktażowe jak złożyć meble dla marki sprzedającej meble do indywidualnego montażu). 

Założenie kanału na YouTube jest proste i trwa chwilę. Pamiętaj, że jego nazwy nie da się zmienić po założeniu – można jedynie nadać alias, ale sama nazwa kanału pozostanie bez zmian. Przed rozpoczęciem działań na własnym kanale warto poświęcić czas na analizę otoczenia i konkurencji, aby odpowiednio przygotować kalendarz publikacji obejmujący tematykę i rodzaje treści. Zakładając kanał pomyśl w perspektywie średnio- i długoterminowej, czyli uwzględniając miesiące i lata, a nie dni i tygodnie. To analogiczne do zakładania fanpage’a w dowolnej sieci społecznościowej, który musimy potem stale utrzymywać i zasilać nowymi ciekawymi treściami, jeśli chcemy budować społeczność wokół marki. Nie będę ukrywać, że zbudowanie wartościowego i atrakcyjnego kanału jest dużym wyzwaniem przy tak dużej liczbie istniejących kanałów i treści, jaka są wprowadzane na platformę (400 godzin nowych treści co minutę). Nie powinno to Cię jednak zniechęcać, ponieważ kanał na YouTube powinna mieć absolutnie każda marka (choćby najprostszy).
Przed założeniem kanału i w trakcie jego prowadzenia warto przyglądać się trendom, jakie panują w danej kategorii, wyczytując je z następujących źródeł:

  • istniejących sp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy