Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

1 września 2021

NR 59 (Sierpień 2021)

Jak wykorzystać InstaStories do zwiększenia sprzedaży w sklepie online?

12

Instagram rośnie w siłę! Zarówno jako sieć społecznościowa, jak i narzędzie wykorzystywane do sprzedaży. Według statystyk, ponad bilion (!) osób na świecie co miesiąc przegląda zdjęcia i filmy innych użytkowników i marek, średnio spędzając na platformie 30 minut dziennie, a 130 mln miesięcznie deklaruje, że klika w posty sprzedażowe firm i brandów. Ludzie coraz częściej zaglądają na Instagram, aby… kupować. Jakąś firmę na Instagramie obserwuje 90% kont, a 70% użytkowników platformy odwiedza ją w celu poszukiwania nowych produktów.

Rosnąca popularność Instagrama to trend ogólnoświatowy, który nie zna granic! Polacy również polubili platformę. Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba użytkowników (w marcu przekroczyła 10 mln!), a coraz więcej z nich śledzi za pośrednictwem kanału swoje ulubione polskie i zagraniczne brandy i marki. Jeszcze do niedawna Instagram nie kojarzył się z biznesem. To jednak zaczyna się zmieniać, m.in. dzięki rosnącemu zainteresowaniu profilami firmowymi oraz coraz większej liczbie funkcjonalności platformy, które wspomagają sprzedaż (rys. 1). 
 

Ciekawostka
  • 90% użytkowników Instagrama obserwuje minimum jedną firmę.
  • Dwie na trzy osoby obecne na Instagramie potwierdzają, że używają platformy do kontaktu z markami i obserwowania brandów. 
  • 50% użytkowników jest bardziej skłonnych zainteresować się produktami marki, której reklamy widziało na Instagramie*.
* https://business.instagram.com/

 

Rys. 1. Użytkownicy Instagrama w Polsce, stan na marzec 2021 r.
Źródło: www.napoleoncat.com/stats

 
Dlaczego InstaStories mogą być skutecznym kanałem komunikacji dla marek?

InstaStories raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Relacje to materiał efemeryczny w formie wideo (o długości maksymalnie 15 s) lub zdjęć, widoczny dla użytkownika tylko przez 24 godz. od momentu publikacji. Po tym czasie znika (chyba że zostanie zapisany w Highlights – Wyróżnionych relacjach). Format krótkich relacji został zapoczątkowany przez Snapchata, później został zaimplementowany przez Instagram (w sierpniu 2016 r.), Facebooka, a nawet LinkedIn, ale to właśnie instagramowe stories cieszą się największą popularnością. Każdego dnia przegląda je ok. 500 mln osób na świecie! Nic dziwnego, że stały się 
także środowiskiem komunikacji wielu firm. Biorąc pod uwagę popularność tego formatu, stanowi on doskonały kanał dotarcia do potencjalnych klientów. Relacje to również świetny sposób na dzielenie się codziennymi, spontanicznymi wydarzeniami z życia Twojej marki, doskonałe miejsce do relacjonowania działalności zza kulis lub z perspektywy pracownika oraz idealna przestrzeń do prezentowania oferowanych produktów.
 

Czy wiesz, że?

58% osób korzystających z Instagrama przyznało, że zainteresowało się marką lub produktem po zobaczeniu ich w InstaStories. Niewiele mniej, bo 50% użytkowników deklaruje, że odwiedziło sklep internetowy, aby dokonać zakupu produktu lub usługi, którą widziało w relacji brandu lub firmy.

 

Rys. 2. Przykłady angażujących stories dla brandów z sektora e-commerce


Coraz więcej użytkowników Instagrama deklaruje, że rezygnuje ze scrollowania feedu na Instagramie, właśnie na rzecz relacji. Co sprawia, że InstaStories są tak chętnie oglądane? Ich przewagą nad postami jest przede wszystkim to, że po 24 godz. wygasają. Przez to pozwalają na dużo większą swobodę, spontaniczność i naturalność, a to z kolei przyciąga użytkowników, którzy są bardziej skłonni utożsamiać się z daną marką! 
Efemeryczne treści na Instagramie agregują w sobie kilka bardzo kluczowych funkcji – umożliwiają prezentację produktów, dają możliwości reklamowe, pozwalają na podejmowanie działań angażujących potencjalnych klientów oraz ułatwiają bezpośredni kontakt z potencjalnymi nabywcami (m.in. przez pytania, ankiety itp.). Wszystko to razem wzięte daje bardzo duży potencjał sprzedażowy.

Insta-commerce – jak wykorzystać potencjał zakupowy InstaStories i sprzedawać na platformie?

Aspekt wizualny na Instagramie jest niezwykle ważny, dlatego – jeżeli chcesz sprzedawać na tej platformie, to z całą pewnością musisz zadbać o prezentację swoich produktów. Trzeba jednak wiedzieć, że estetyczne relacje nie wystarczą. Aby InstaStories angażowały konsumentów i wspierały efektywną sprzedaż, należy zadbać o to, aby spełniały cele biznesowe. Jak to zrobić? Oto garść dobrych praktyk, które warto wdrożyć, chcąc wykorzystać potencjał zakupowy Instagrama w pełni.
 

Rys. 3. Przykłady relacji angażujących obserwatorów


Zadbaj o naturalność i kreatywność relacji

Relacje powinny być niewymuszone i naturalne, ale nie należy przy tym zapominać o dopasowaniu do strategii marki oraz grupy docelowej. Ważne, aby InstaStories były ciekawe i unikalne. Obserwatorzy na pewno docenią inwencję i finezję w ich tworzeniu, a kreatywne rozwiązania i pomysły sprawią, że będą chcieli śledzić Twoje stories regularnie. Wykorzystaj relacje do komunikowania swojej oferty w sposób nieoczywisty i taki, który pokazuje zakulisowe tajniki funkcjonowania marki. Użytkownicy Instagrama uwielbiają wszelkie materiały „od kuchni”. Pokaż backstage eventów, życie firmy zza kulis, pracowników podczas codziennych obowiązków, proces powstawania produktu lub jego projektowanie, zapowiadaj premiery, nadchodzące nowości czy promocje (rys. 2)! 

Korzystaj ze „swipe up”

Swipe up to możliwość dodania w InstaStories linku, który przekieruje użytkownika bezpośrednio do dowolnej strony internetowej. 
Dla właścicieli biznesów i e-sklepów funkcja ta jest ogromnym ułatwieniem. Dzięki niej mogą swoim obserwatorom pomóc w znalezieniu treści, o których wspominają w relacji, dodając link np. do oferty w sklepie internetowym, cennika, katalogu lub pokierować do konkretnego produktu w e-sklepie. Niestety „swipe up” nie jest opcją dostępną dla wszystkich. Możliwość dodawania linku do InstaStories mają wyłącznie konta firmowe i publiczne, a uaktywnia się on automatycznie po przekroczeniu 10 tys. obserwujących. Profile z mniej niż 10 tys. obserwatorów mogą zamieścić tylko jeden link – w BIO. Ten, niestety, ma zdecydowanie mniejszy potencjał sprzedażowy niż „swipe up”, dlatego 10 tys. to tak bardzo pożądana liczba obserwatorów i swojego rodzaju magiczna bariera!

Angażuj użytkowników

Dzięki InstaStories masz możliwość jeszcze bardziej zbliżyć się do swojego odbiorcy. Zaangażuj followersów w proces tworzenia produktu czy planowania kolejnych kolekcji. Jak? Chociażby tworząc ankietę lub quiz, za pomocą których Twoi obserwatorzy będą mogli zadecydować, jaka ma być finalna nazwa czy wygląd produktu lub które rzeczy z oferty obejmie kolejna promocja. Warto również wykorzystywać w relacji okienko z możliwością zadawania pytań. Dzięki niemu masz szansę nie tylko zwiększyć aktywność swoich odbiorców, zaangażować ich, ale też lepiej poznać ich zdanie i potrzeby (rys. 3)! 
 

Rys. 4. InstaStories wykorzystujące naklejkę Pytania

 

Wskazówka

Wykorzystaj w relacji okienko Pytania. Najciekawsze lub te najczęściej zadawane możesz udostępnić wraz ze swoją odpowiedzią w relacji, a następnie dodać ją do wyróżnionych stories. Nazwij ją Q & A albo FAQ. Twoi obserwatorzy zyskają dzięki temu bazę wiedzy na temat Twojej marki zebraną w jednym miejscu (rys. 4).

 

Reklamuj się w InstaStories

InstaStories to doskonały placement dla reklam, dzięki któremu trafisz do potencjalnych klientów. Największą zaletą tworzenia reklam w relacjach jest to, że treść wyświetlana jest w trybie pełnoekranowym, między InstaStories innych użytkowników. Dzięki temu możesz łatwo i skutecznie zainteresować użytkowników Instagrama. Pamiętaj, że do reklamy możesz wybrać zdjęcia i opublikować je pojedynczo lub w karuzeli, albo np. film, którego długość nie może przekraczać 15 s. Co istotne, publikując reklamę w relacji, nie musisz martwić się o jej żywotność. W przeciwieństwie do „zwykłych” stories treści utworzone w Menedżerze reklam nie znikną po 24 godz., a będą widoczne przez cały czas trwania promocji (rys. 5).
 

Rys. 5. Reklamy umiejscowione w InstaStories dla marki Big Star Shoes


Doceń moc call to action

Żeby zachęcić klienta do wykonania określonej akcji, potrzebujesz skutecznego call to action (CTA). Dlatego nie zapominaj o umieszczeniu w relacjach wezwania do działania. Najczęściej stosowane przez reklamodawców hasła to „Kup teraz”, „Obejrzyj więcej”, „Zainstaluj” oraz „Więcej informacji”. CTA w reklamach umiejscowionych w InstaStories pojawia się na dole obrazu, a przejście do docelowego miejsca (profilu, strony internetowej, bloga itd.) następuje po przesunięciu strzałki w górę. Ponieważ wezwanie znajduje się bezpośrednio na obrazie, jego widoczność jest mocno uzależniona od wyglądu Twojej kreacji. Zadbaj o to, aby ni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy