Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak wybrać platformę e-commerce –10 kluczowych parametrów do porównania

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
279

Wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego powinien mieć zawsze odzwierciedlenie w przemyślanym biznesplanie, gdzie kluczowe znaczenie odgrywa analiza potrzeb i konkurencji. Wybierając optymalne pod kątem potrzeb oprogramowanie, należy zacząć od sporządzenia listy funkcjonalności, które będą niezbędne na samym starcie biznesu oraz takich, które mogą okazać się potrzebne w niedalekiej przyszłości. Pomoże to m.in. uniknąć ponoszenia dodatkowych i nieprzewidzianych kosztów, chociażby ze względu na rozwój biznesu i dynamiczne zmiany na rynku e-commerce. 

Nie istnieje narzędzie idealne dla każdego właściciela sklepu: rynek oferuje wiele rozwiązań, jednak to, które z nich jest optymalne dla konkretnego e-biznesu, zależy od czynników takich, jak: 

POLECAMY

  • skala biznesu, przewidywana wielkość sprzedaży,
  • zasoby ludzkie: czas i umiejętności, 
  • budżet przewidziany na wdrożenie i rozwój oprogramowania w przyszłości,
  • strategia biznesowa: rodzaj asortymentu, wybór kanałów sprzedaży,
  • indywidualne założenia i potrzeby. 

Wdrażanie dużych sklepów, obsługujących dziennie bardzo duże ilości zamówień, zwykle oddaje się w ręce wyspecjalizowanych agencji, które potrafią zaprojektować platformą e-commerce’ową zgodnie z każdym indywidualnym założeniem. Właściciele średnich i mniejszych biznesów dysponują możliwością samodzielnego rozwijania sklepu opartego o oprogramowanie typu open source, co wymaga jednak posiadania umiejętności technicznych i określonego zasobu czasu lub powierzenia misji stworzenia platformy sklepowej agencji. 

Sklep internetowy założyć można także, korzystając z tzw. gotowego rozwiązania, takiego jak dzierżawa oprogramowania typu SaaS. 

Wybór narzędzia warunkuje w znacznym stopniu oczywiście cena, która może bardzo się różnić w zależności od konkretnego rozwiązania. Warto jednak podkreślić, że wiele z tańszych, dostępnych na rynku programów sklepowych nie ustępuje pod kątem zaawansowania i funkcjonalności np. platformom projektowanym na indywidualne zamówienie. 

Zbudowanie w pełni funkcjonalnego sklepu na oprogramowaniu typu open source wymaga czasu i umiejętności. Agencja na stworzenie dedykowanego oprogramowania potrzebuje od trzech
do sześciu miesięcy, w zależności od stopnia zaawansowania.

 

Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego, należy zwrócić uwagę na czynniki takie, jak: 

1. Czas uruchomienia w pełni funkcjonalnej platformy sprzedażowej oraz koszt prac wdrożeniowych. 

Zbudowanie w pełni funkcjonalnego sklepu na oprogramowaniu typu open source wymaga czasu i umiejętności. Agencja na stworzenie dedykowanego oprogramowania potrzebuje od trzech do sześciu miesięcy, w zależności od stopnia zaawansowania. Platformy typu SaaS pozwalają na otworzenie gotowego sklepu zawierającego już zestaw najważniejszych narzędzi do prowadzenia sprzedaży. Widełki kosztowe są bardzo szerokie i zależą przede wszystkim od ilości pracy potrzebnej na dostosowanie do wymagań oraz rozwój o nowe narzędzia.

2. Hosting, domena.

Zakładając sklep internetowy, należy pamiętać o wynajęciu zasobów serwerowych oraz wykupieniu domeny, co doliczyć trzeba oczywiście do kosztów utrzymania sklepu. Część z firm zajmujących się sprzedażą oprogramowania oferuje tego typu usługi w ramach opłaty za sklep.

3. Wygoda obsługi i wsparcie techniczne. 

Podejmując decyzję o założeniu biznesu internetowego, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: kto będzie obsługiwać sklep oraz ewentualnie rozwijać platformę o nowe funkcjonalności i jaki zakres kompetencji będzie potrzebny w tym celu. Obsługa techniczna i rozwój to zawsze dodatkowy koszt, z pewnością warto więc zwrócić uwagę na zakres pomocy udzielany przez dostawcę oprogramowania. 

4. Integracja z usługami pozwalającymi na realizację zamówień oraz zarządzanie magazynem.

Klienci – właściciele sklepów internetowych zgodnie potwierdzają, że walka o klienta tylko przy pomocy ceny prowadzi na manowce, a silną markę sklepu zbudować można m.in. na doskonałych relacjach z klientami i szybkiej obsłudze. Wybierając oprogramowanie sklepu, warto z pewnością wziąć pod uwagę konieczność zapewnienia klientom jak największego wyboru dostępnych w sklepie płatności i opcji przesyłek, a więc integrację z dostawcami usług e-commerce. Podstawą sprawnej realizacji zamówień jest odpowiednia organizacja zarządzania asortymentem, do czego zalicza się m.in. polityka magazynowa, integracja z dostawcami towaru i zewnętrznymi programami magazynowymi. 

5. Szata graficzna i prezentacja oferty produktowej w sklepie.

Szeroko pojęty wygląd sklepu oraz wszelkie aspekty związane z tzw. e-merchandisingiem to nie tylko kwestie estetyczne, mające na celu odróżnienie się od konkurencji. To bardzo ważne narzędzia marketingowe, które przekładają się bezpośrednio zarówno na budowanie marki sklepu, jak i na sprzedaż. Odpowiednia prezentacja asortymentu zapewnia zwiększenie konwersji, a więc lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję sklepu. Należy więc dokładnie przeanalizować liczbę funkcji i modułów sklepu umożliwiających np. promocję wyselekcjonowanych grup asortymentu, cross-selling, tworzenie zaawansowanych reguł rabatowych. Wybierając oprogramowanie, warto zwrócić także uwagę na możliwości ingerencji w wygląd i układ sklepu tak, aby dopasować go do swoich potrzeb.

6. Sprzedaż wielokanałowa i dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Jak wynika m.in. z raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej: M-commerce. Kupuję mobilnie 2015, urządzenia mobilne są w coraz większym stopniu wykorzystywane przez konsumentów już na każdym etapie zakupowym: zarówno podczas przeglądania i porównywania ofert, jak i dokonywania transakcji. Jednym z najważniejszych wniosków płynących z raportu jest tendencja do migracji klientów między różnymi urządzeniami i wzajemne wspieranie się kanałów sprzedaży. Ponadto polscy e-konsumenci w poszukiwaniu produktów wciąż bardzo chętnie sięgają po porównywarki cen, pasaże handlowe, serwisy aukcyjne. W dużym stopniu sugerują się opiniami na temat jakości obsługi. Wzajemne przenikanie i wspieranie się różnych kanałów sprzedaży powinno wyznaczać strategię biznesową nie tylko dla sklepów online, stąd konieczność postawienia na wersję mobilną sklepu oraz integrację platformy e-commerce z najważniejszymi serwisami sprzedażowymi i marketingowymi na rynku. 

7. Dostępne narzędzia marketingowe.

Narzędzia zawarte w oprogramowaniu sklepu internetowego powinny zapewniać jak najwięcej możliwości skutecznej promocji w sieci i wspierania sprzedaży. Dostępne na rynku rozwiązania w standardzie oferują funkcje takie, jak wyskakujące okienko pop-up, mające za zadanie np. zachęcić do subskrypcji newslettera, który rozesłać można potem wybranym grupom klientów w postaci personalizowanej gazetki z wyselekcjonowanymi produktami. Istotna jest także integracja z Google Shopping, szybki podgląd produktu, dzięki czemu klient nie musi przechodzić na kartę produktową, aby zapoznać się z właściwościami asortymentu, lub moduł bloga wbudowany w sklep, pozwalający na dodanie wartościowego contentu. 

Tabela 1. Porównanie najważniejszych parametrów w rozwiązaniach: dedykowanych, open source i platformie SaaS

8. Narzędzia budowania marki sklepu godnego zaufania.

Powołując się na dane zawarte m.in. w raporcie M-commerce. Kupuję mobilnie 2015, opinie o sklepie to jeden z bardzo ważnych czynników mających wpływ na decyzje zakupowe oraz budujących markę sklepu. Wybierając oprogramowanie, warto więc zwrócić uwagę na możliwości integracji z systemami zbierania rekomendacji w sklepie oraz zapewnić jak najwięcej kanałów wygodnej komunikacji z klientem poprzez zainstalowanie w sklepie live chat lub integrację z mediami społecznościowymi. 

9. Aktualizacja i dostosowanie do rynku.

Żaden właściciel biznesu internetowego nie może zapomnieć, że rynek e-commerce zmienia się niezwykle dynamicznie: ewoluują nie tylko narzędzia i zasady promocji w sieci, ale także, co ważniejsze, nawyki i zasady zachowania się samych konsumentów. Należy zawsze liczyć się z potrzebą aktualizacji platformy sprzedażowej lub koniecznością ustawicznego wzbogacania o nowe narzędzia i funkcjonalności, które można dod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy