Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i sprzedaż

11 sierpnia 2020

NR 53 (Sierpień 2020)

Jak skutecznie zbudować markę eksperta?

37

Aktywne kształtowanie swojej kariery zawodowej jest dziś koniecznością. Nie polega to wyłącznie na uzupełnianiu CV. To proces wymagający dopasowanej i przemyślanej strategii. Chciałbym w tym tekście podpowiedzieć Ci, jak samodzielnie stworzyć osobistą markę eksperta. Ten tekst to zbiór porad oraz konkretnych kroków oparty bardziej na doświadczeniu niż na teorii. Przeanalizuj każdy punkt i stwórz skuteczną strategię.

Ustal swoje cele

Z moich doświadczeń wynika, że to chyba najtrudniejszy punkt. Musisz szczerze odpowiedzieć sobie na trudne pytanie i wybrać najlepszy cel, co sprawia wielu ludziom spory problem. Czy chcesz robić karierę wewnątrz Twojej organizacji, czy poza nią? 

POLECAMY

Zdefiniuj swoją markę

Zacznij od ćwiczenia, które opisał Kevin Keller w swojej książce Strategiczne zarządzanie marką. Odpowiedz na 4 pytania:

  • Kim jesteś? Jaka jest tożsamość Twojej marki?
  • Czym jesteś dla odbiorcy? Jakie masz dla niego znaczenie?
  • Co myślę o Tobie jako o marce? Jaka jest reakcja na Twoją markę?
  • Z czym mi się kojarzysz? Jakie są związki marki. 

Zastosujemy przykład managerki Anny, która po 20 latach w korporacjach zdecydowała się na pracę na własny rachunek. Kim jest Anna? Jest psychologiem, doradcą zawodowym, rekruterem i pasjonatką mentoringu. Jakie ma znaczenie jako marka? Jej znaczenie dla odbiorcy jest szalenie istotne, ponieważ dotyczy ważnej strefy jego życia – pracy i kariery zawodowej. Co odbiorcy myślą o niej po pierwszym kontakcie? Jest profesjonalna, doświadczona, ale jednocześnie ciepła, ludzka i wzbudzająca zaufanie.
Simon Sinek w swojej książce Zaczynaj od dlaczego pomaga nam stworzyć tak zwaną „one milion dolar message”. Spróbuj napisać krótką sentencję, odpowiadając na trzy pytania:

  • Dlaczego robię to, co robię?
  • Jak to robię?
  • Co robię?

Anna powiedziałaby: –Podjęłam w swoim życiu zawodowym wiele decyzji, które pozwoliły mi zajmować się tym, co kocham, czyli wspierać ludzi swoją wiedzą i doświadczeniem w spełnianiu ich celów zawodowych. Stworzyłam w tym celu autorski pomysł procesu wsparcia osób poszukujących spełnienia w sferze zawodowej, bazujący jednocześnie na psychologii, mentoringu i doradztwie zawodowym.

Sprawdź swój wizerunek online w 8 krokach

  1. Ustaw przeglądarkę w tryb prywatny (incognito) i skontroluj, co Google o Tobie wie. Tryb prywatny jest istotny, ponieważ w innym przypadku dostaniesz sprofilowane pod siebie wyniki, a chcesz zobaczyć to, co widzą inni.
  2. Uruchom stały monitoring na swoje imię i nazwisko. Możesz to zrobić za pomocą bezpłatnych Google Alerts lub Socialmention.com, a także wyspecjalizowanych narzędzi, np. Brand 24.
  3. Oddziel siebie od innych osób – w przypadku bezpłatnych narzędzi musisz to zrobić ręcznie, a w płatnych system uczy się, że Rafał Szymański, kapitan statku „Dar Młodzieży”, i autor tego artykułu to dwie różne osoby.
  4. Wyczyść wzmianki o sobie w social mediach. To bardzo częsty błąd, ponieważ zapominamy, że możemy pojawiać się w cudzych kanałach, gdzie ktoś nas oznaczył albo wymienił. Czy chcesz być widoczny na zdjęciu z czyjegoś przyjęcia urodzinowego lub grilla? Poproś o usunięcie oznaczenia, jeśli taki wpis Ci nie pasuje.
  5. Sprawdź i ewentualnie uaktualnij wszystkie Twoje profile – często mamy jeszcze takie zabytki, jak profil na Goldenline ze stanowiskiem sprzed 10 lat. 
  6. Usuń niewygodne wyniki z Google. Możesz to zrobić na mocy europejskich przepisów o ochronie danych. Skorzystaj z tego linku: https://tiny.pl/7c3rn
  7. Możesz też wysyłać wiadomości do właścicieli poszczególnych witryn lub domen. Kontakt powinien być umieszczony w danych WHOIS. W przypadku forów internetowych warto zgłaszać negatywne komentarze do moderacji lub zamykać całe wątki.
  8. Przykryj negatywne wyniki tymi pozytywnymi. To najskuteczniejsza i najbardziej etyczna metoda. 

Załóż swoją ekspercką stronę internetową

Ma być możliwie krótko i łatwo do zapamiętania. Adres stworzony na bazie nazwiska pozycjonuje się najlepiej. Zobacz AnnaJarzebska.pl, Marczak.me, grzegorzmiecznikowski.pl czy RafalSzymanski.pl
To, co powinno znaleźć się na tej stronie, zależy od zakładanego celu. Optymalnie jest prowadzić regularnego bloga z wartościowymi treściami. Może to być strona z ofertą i potwierdzeniem kompetencji poprzez rekomendacje, tak jak witryna psycholożki Anny lub jednostronicowy landing page do zbierania leadów, tak jak moja.

Marka eksperta na LinkedInie

Zakładam, że określiłeś już swój cel. Czas na szybki poradnik budowania marki osobistej na Linekdinie. Po wejściu na Twoją stronę lub profil odbiorca powinien móc szybko odpowiedzieć na pytania: Co z tego, co widzę, jest dla mnie i co z tego mam? Obecnie dajemy sobie na ocenę strony lub profilu około 3,5 sekundy. Po tym czasie podejmujemy decyzję o tym, czy zostajemy, czy szukamy dalej kogoś, kto nam pomoże w rozwiązaniu naszego problemu.

Jak prawidłowo wypełnić profil?

  • Zdjęcie w tle. Najczęściej pomijany element w profilu, a jego stworzenie w takim narzędziu jak Canva jest bardzo proste. Wpisz tam swoje motto zawodowe lub hasła czy zakresy tematyczne, którymi się zajmujesz. Zadbaj o dobry projekt, a jeśli reprezentujesz firmę – o logo i kolorystykę spójną z jej identyfikacją wizualną.
  • Zdjęcie nagłówkowe, czyli awatar. Czy wiesz, że bez jego umieszczenia LinkedIn nie odblokuje Ci pewnych funkcjonalności, na przykład zapraszania większej liczby osób? Jak podają własne badania wspomnianego portalu, osoba z dobrym zdjęciem profilowym jest 9 razy chętniej zapraszana do kontaktu, a sam profil jest 20 razy częściej odwiedzany.
  • Jak określamy dobre zdjęcie na LinkedInie? Przede wszystkim musi być aktualne i musimy być na nim łatwi do rozpoznania. Twarz powinna zajmować co najmniej 60% kadru. Tło powinno być jednolite i nie rozpraszać. Warto zdecydować się na sesję biznesową, aby mieć kilka spójnych ujęć, które wykorzystasz jako fotografie profilowe na LinkedInie, ale także jako zdjęcia w tle lub na stronie WWW.
  • Nagłówek (tagline/job title). Kolejne miejsce, gdzie często popełniamy błąd. Jeśli samodzielnie nie wypełnimy tego pola, to LinkedIn automatycznie wstawi nam tu ostatnie stanowisko z naszego doświadczenia. Jak najlepiej wykorzystać te 120 znaków?
  • Przede wszystkim warto wiedzieć, że z tego pola wyszukiwarka pobiera słowa kluczowe, więc od niego zależy, czy i po czym będziemy znalezieni. Dlatego należy wpisać tam stanowisko, ale już bez firmy, bo ta będzie widoczna w częśc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy