Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak skutecznie dystrybuować treści w content marketingu? 10 najbardziej efektywnych kanałów

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
291

Kluczową sprawą przy opracowywaniu strategii działań content marketingowych jest wybranie właściwych miejsc publikacji i promocji treści. Artykuł prezentuje najskuteczniejsze metody dystrybucji contentu w sieci (i nie tylko). Pamiętaj, że od właściwego doboru kanałów do Twojej grupy docelowej często zależy sukces całej kampanii!

1. Blog firmowy

Blogi często są uważane za najlepszy kanał dystrybucji contentu. Można na nich umieszczać wiele treści, m.in. artykuły, wideo, infografiki czy e-booki. To najlepszy sposób, by szczegółowo zapoznać potencjalnego klienta ze swoją ofertą i zbudować jego zaufanie do marki. Blog prowadzony zgodnie z opracowaną wcześniej strategią i uzupełniany regularnie wysokiej jakości contentem spełnia najważniejsze założenia content marketingu – pozyska dla firmy klientów dzięki atrakcyjnym treściom, unikając efektu jednostronnego przekazu reklamowego. Publikując np. artykuły poradnikowe czy dotyczące najczęściej występującej w danej branży problemów, firma wchodzi w dialog z klientem, co sprawia, że ten zwiększa swoje zaufanie do marki i staje się do niej bardziej przywiązany.

POLECAMY

Dobrze wie to amerykańska sieć supermarketów Walmart. Blog koncernu zawiera opisy produktów, porady zakupowe czy historię firmy, ale jego największą wartością są teksty „z życia wzięte”, odwołujące się do emocji odbiorców. Dzięki temu Walmart buduje wizerunek firmy, która nie tylko sprzedaje ludziom atrakcyjne cenowo produkty, ale przede wszystkim naprawdę się o nich troszczy. 

2. Pozycjonowanie w Google 

Zalet pozycjonowania nie trzeba tłumaczyć – ponad 95% polskich internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Wypozycjonowanie strony firmowej czy sklepu sprawia, że firma zyskuje ogromny zasięg wśród osób zainteresowanych jej usługami. Minusy tego kanału dystrybucji to niepewność pozycji w wynikach wyszukiwania (Google stale zmienia i udoskonala swoje algorytmy) oraz, wbrew pozorom, duże koszty. W dzisiejszych czasach skuteczne wypozycjonowanie firm z większości branż wymaga zatrudnienia sprawdzonej agencji SEO lub co najmniej dobrego specjalisty, który stworzy przemyślaną długofalową strategię działań, obejmującą nierzadko przebudowę całej strony oraz (przede wszystkim) stworzenie dużej ilości zoptymalizowanego pod SEO, a zarazem jakościowego contentu. Po zmianach algorytmów, jakie Google wprowadziło w ostatnich latach, wysoka pozycja strony w wyszukiwarce to w pewnym sensie pozytywny efekt uboczny wysokiej jakości contentu.

3. Publikacje u wydawców zewnętrznych – na portalach i blogach

Publikacje mogą znacząco zwiększyć zaufanie odbiorcy do marki, a dzięki umieszczaniu treści w serwisach wertykalnych firma może trafić idealnie do swojej grupy docelowej. Ich efekt nie jest jednak tak prosty do uzyskania: publikowany content musi być najwyższej jakości oraz dopasowany do witryny, na której zostanie umieszczony. Część klientów agencji content marketingowych wpada w pułapkę, wychodząc z założenia, że reklamę swoich usług trzeba przemycić odbiorcy podprogowo. Nic bardziej mylnego. Dzisiejsi internauci są bardzo wyczuleni na ukrytą reklamę i odkrywszy ją, natychmiast tracą zaufanie do marki. Przykład kampanii reklamowych na portalu BuzzFeed.com udowadnia, że sponsorowana treść może być wprost obrandowana – obroni się sama, jeśli będzie jakościowa i trafiająca w gust czytelników portalu. Minusem tej formy dystrybucji treści może być wysoki koszt, jeśli reklamodawca zadecyduje o umieszczeniu artykułu w serwisie o dużym zasięgu. W tym przypadku warto rozważyć dystrybucję treści na serwisach tematycznych, które nie będą może gwarantować tak szerokiego dotarcia, ale za to przekaz będzie skierowany do grupy czytelników zainteresowanych konkretnie danym tematem. 

4. Sieci content marketingowe 

Stworzone wprost do promocji treści. Obejmują emisję włącznie na natywnych placementach – pod artykułami czy w listingach newsów na stronach głównych – dzięki czemu nie przeszkadzają internaucie, a są wręcz rozwinięciem redakcyjnej tematyki. Dzięki zaawansowanym metodom targetowania treści sieci content marketingowe pozwalają trafić do precyzyjnie określonej grupy docelowej. Dają także duże możliwości monitorowania wyników kampanii i jakości ruchu. Boksy content marketingowe nie są też odbierane jak zwykłe reklamy, a ciekawe uzupełnienie treści w serwisach. Dodatkowe kanały, dzięki którym poszerzysz swoje działania content marketingowe:

Rysunek 1. Wpis z bloga Walmarta opisujący historię chorej córeczki jednego z pracowników koncernu

 

Rysunek 2. Publikacja na BuzzFeed.com w ramach kampanii content marketingowej dla Toyoty

 

5. Media społecznościowe

Content udostępniany w mediach społecznościowych ma największe szanse na zdobycie dużego zasięgu; daje również możliwość precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej i zbudowania wokół swojej marki silnej społeczności. Wadami tego kanału są czasochłonność i konieczność nieustannego monitorowania reakcji użytkowników, dla których ten kanał często staje się najważniejszą drogą komunikacji z firmą. Pamiętajmy również, że moderowania kanałów społecznościowych pod żadnym pozorem nie można powierzyć osobom niedoświadczonym – tutaj każda wpadka (o którą nietrudno, co wie każdy, kto choć trochę jest na bieżąco w zakresie promocji działań marek w social media) może skończyć się kompromitacją i sporymi stratami dla firmy.

6. E-mail

Ten kanał pozwala dostarczyć odbiorcom cenne treści, a także utrzymać ich i sprawić, że pozostaną lojalni wobec marki.

W przeciwieństwie do działań w social media tutaj znasz dokładnie grupę docelową i jesteś pewien, że jest ona zainteresowana wysyłanymi jej treściami. UWAGA: ludzie bardzo lubią interesujące maile, ale nie cierpią spamu, więc trzeba postawić na naprawdę wysoką jakość contentu. Na szczęście w tym kanale możesz wykorzystać różnego rodzaju treści: artykuły, infografiki, notki prasowe czy e-booki lub innego rodzaju poradniki do ściągnięcia wyłącznie przez subskrybentów newslettera.

Rysunek 3. Boks „Czytaj także” sieci ContentStream z linkiem reklamowym umieszczony na stronie wydawcy

 

7. Wideo 

Wideo to ten rodzaj treści, którym ludzie najchętniej dzielą się w sieci z innymi, jest też najbardziej angażujący. Duża część odbiorców wol...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy