Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak pozyskiwać linki zewnętrzne przy ograniczonym budżecie? Linkbuilding dla dużych i małych firm...

Artykuł | 20 kwietnia 2019 | NR 36
108

Jak wiadomo, nie od dziś w działaniach SEO linki prowadzące do domeny odgrywają dość istotną rolę. Choć od kilku lat ich wartość nieco się dewaluuje, to nadal niekiedy ciężko bez ich udziału przeprowadzić udaną kampanię SEO. Sposobów na pozyskiwanie linków jest bardzo wiele, niektóre z nich na przestrzeni ostatnich lat i aktualizacji algorytmu Google przestały mieć wartość, dlatego w tym artykule przedstawię Ci sposoby, które obecnie wydają się być najkorzystniejszą opcją.

Działanie to staje się też coraz droższe, w ciągu ostatnich 3-4 lat przeprowadzenie kampanii o podobnej skuteczności może się wiązać z kosztami nawet kilkukrotnie wyższymi, stąd też rosnące ceny usług SEO na rynku. W tym artykule przedstawiam sposoby pozyskiwania linków zarówno dla tych z dużym budżetem, jak i dla tych z bardzo ograniczonymi zasobami finansowymi.

Mam ograniczony budżet

Ograniczony budżet nie stawia Cię na straconej pozycji w walce o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Co prawda brak budżetu będziesz musiał nadrobić swoją pracą, ale istnieją sposoby, dzięki którym pozyskasz odnośniki.

Własne medium

Jeśli prowadzisz działania SEO, to zapewne na bazie obecnie panującego trendu stworzyłeś własne medium, takie jak blog czy miejsce, gdzie publikujesz treść. Jest to świetne miejsce do pozyskiwania odnośników. Przedstawię Ci to na realnym przykładzie.

Rys. 1. Źródło: //vestigio.pl/ga/

 

Rys. 2. Źródło: //vestigio.pl/ga/

 

W grudniu 2014 r. stworzyliśmy e-book pt. „Kurs Google Analytics” (e-book nosi taką nazwę nie bez przyczyny, co za chwilę wyjaśnię). Stworzyliśmy specjalną stronę internetową, gdzie można pobrać materiał: //vestigio.pl/ga/

Daliśmy tu dwa sposoby na pobranie materiału:

  1. zapisanie się do listy mailingowej,
  2. udostępnienie informacji o e-booku w social media.

Ważne jest to, że nie ograniczyliśmy się tu do jednego sposobu. Jeśli postawilibyśmy tylko na e-mail, zbudowalibyśmy tylko bazę e-mailową, jeśli postawilibyśmy tylko na social media, zbudowalibyśmy tylko zasięg. Dzięki takiej metodzie mieliśmy bazę mailową, ale też każda osoba, która udostępniała informację w social mediach, generowała średnio kolejne 3 pobrania.

Dodatkowym ważnym elementem w tej układance są partnerzy. Do publikacji zaprosiliśmy kilka znanych marek, które w zamian za umieszczenie w e-booku ich logotypów i zniżek na ich produkty miały udostępnić swoje media do promocji naszego materiału.

Partnerzy również zapewnili nam dość dobry zasięg poprzez publikacje, które poczynili zarówno na swoich kanałach w mediach społecznościowych, jak i swoich blogach.

Zapewniam Cię, że pozyskanie partnerów do materiału, który jest bezpłatny, a dodatkowo ma dużą wartość merytoryczną, nie jest trudne. Poniższy screen przestawia statystyki pobrań naszego materiału.

Jak widzisz, e-book został pobrany 7161 razy. Pomimo że został opublikowany prawie 3 lata temu, to nadal odnotowujemy około 100 pobrań w ciągu jednego miesiąca.

Rys. 3. Źródło: fanpage Brand24

 

Dzięki publikacji materiału osiągnęliśmy kilka celów:

  • Pozyskaliśmy odnośniki: nie przeznaczyliśmy na to żadnego budżetu, a udało nam się wygenerować 181 linków z 21 unikalnych domen.

Wśród linków znajdowały się dosyć znane blogi, które bez żadnego naszego udziału opublikowały informację o materiale (dzięki zasięgowi w social media, który udało się wygenerować):

  • Pozyskaliśmy bazę około 6000 maili, którą możemy wykorzystywać przy kolejnych tworzonych przez nas treściach.
  • Zdobyliśmy wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania dla frazy „Kurs Google Analytics” czy „ebook Google Analytics”.

Jak widzisz, poza pierwszym miejscem na tę frazę publikacja o materiale zajmuje też 8. pozycję (swego czasu była to 2. pozycja) – daje to zatem możliwość nie tylko zajęcia wysokiego miejsca, ale też zdominowania wyników wyszukiwania.

Jak widzisz, nie mając żadnego budżetu, udało nam się pozyskać 181 odnośników, których wartość przekracza kilkanaście tysięcy złotych, udało nam się też zbudować bazę mailową i dodatkowo zająć wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania dla kilku ważnych dla nas haseł kluczowych. Praca nad e-bookiem trwała 3 tygodnie, ekwiwalent tej pracy to jakieś  30 tysięcy złotych – na pytanie, czy warto, każdy odpowie sobie sam. Według mojej opinii, jeśli dysponujesz wolnymi zasobami i niezbędną wiedzą, jest to najlepszy sposób na pozyskiwanie odnośników.

Praca na istniejących już linkach

W wielu przypadkach problemem witryny nie jest brak linków, tylko błędnie dodane odnośniki. Zanim zaczniesz wydawać środki na pozyskiwanie linków, warto zobaczyć, czy takowych już nie posiadasz.

Możesz to sprawdzić za pomocą takich narzędzi, jak:

  • Ahrefs.com
  • Majesticseo.com

Przećwiczmy to na przykładzie. Wiem, że wiele blogów udostępniało informację o e-booku, który napisaliśmy. Za pomocą wyżej wspomnianych narzędzi mogę zobaczyć, które dokładnie były to blogi.

Widzę między innymi, że link został opublikowany tu: //makehappylife.pl/2017/03/zbior-darmowych-szkolen-online-kursy-pomocnne-w-blogowaniu-i-ebooki.html

Odnalazłem swój link i widzę, że można by było zamienić jego zawartość, bo sama nazwa Google Analytics zawiera błąd. Mogę zatem wysłać maila do autorki bloga z prośbą o zmianę anchor tekstu linka, w większości przypadków nie stanowi to problemu, zwłaszcza jeśli jest tam błąd w nazwie.

Jest to bardzo powszechny sposób poprawy profilu linkowania. Co prawda jest czasochłonny, ale wymaga dużo zaangażowania i czasu.

Mam budżet na działania

Jeśli posiadasz budżet na pozyskiwanie odnośników, to otwiera się przed Tobą morze możliwości. Musisz jednak wiedzieć, że to morze pełne niespodzianek, łatwo w nim utonąć, łatwo też się zgubić. Jeśli korzystasz z usług agencji SEO, to warto zapytać, gdzie dokładnie umieszczane są odnośniki. Jeśli zamierzasz umieszczać je sam ,skorzystaj z metod wymienionych niżej.

Rys. 4. Źródło: //analytics.google.com

 

Rys. 5. Źródło: //majestic.com/

 

Rys. 6. Źródło: //majestic.com/

 

Rys. 7. Źródło: //www.google.com/searchq=kurs+Google+Analytics&oq=kurs+Google+Analytics&aqs=chrome..69i57j69i61l2j69i60j69i59.2677j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Rys. 8. Źródło: Google Analytics

 

Rys. 9. Źródło: //makehappylife.pl/2017/03/zbior-darmowych-szkolen-online-kursy-pomocnne-w-blogowaniu-i-ebooki.html

 

Rys. 10. Źródło: app.senuto.com

 

Artykuły sponsorowane

Jest to obecnie jedna z popularniejszych form pozyskiwania odnośników. Z kilku przyczyn:

  • artykuły opublikowane są często na serwisach o wysokiej jakości, dzięki czemu takie linki rzadko są przyczyną kar od wyszukiwa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy