Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak pisać w serwisach społecznościowych?

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
149

Wiem, że nie masz czasu czytać. Tym bardziej nie robisz tego w internecie. Czasu nie ma również Twój odbiorca, dlatego lepiej pisz mniej, a lepiej, i stosuj tylko te rodzaje treści, które naprawdę działają.

Nie jest wielkim odkryciem powiedzieć, że w internecie nie czytamy tekstów. Również w serwisach społecznościowych zdecydowanie większym zainteresowaniem darzymy naszych znajomych niż marki, które chcą z nami rozmawiać. 
Największą błąd osoby odpowiedzialnej za treści w serwisach społecznościowych to dobieranie treści przez pryzmat kanału komunikacji, który wybraliśmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na treści i dialog ze społecznością, to co piątek kończymy z postem o zbliżającym się weekendzie, a w każdy poniedziałek przypominamy o wypiciu kawy. Nuda!  
Zobacz, co działa w poszczególnych serwisach społecznościowych i popraw swoją komunikację. 

Twitter

Liczba znaków

Choć jeden tweet to 140 znaków, to okazuje się, że największym powodzeniem cieszą się tweety, które mają maksymalnie 120 znaków. Są one najlepiej przyswajane i najczęściej retweetowane przez użytkowników.

Hashtagi

Twitter to kolebka #hashtagów, czyli słów kluczowych, po których możemy selekcjonować informacje. Ale również z hashtagami nie warto przesadzać. Tweety cieszące się największą popularnością mają nie więcej niż dwa #hashtagi.

Poprawność językowa

Jeśli wydaje Ci się, że interpunkcja na Twitterze nie ma znaczenia, to grubo się mylisz! Podobnie jak ze znakami i hashtagami tak i tutaj mamy potwierdzenie w badaniach. Staranne tweety, w których autorzy zadbali o interpunkcję, bo o błędach ortograficznych nawet nie wspominam, są bardziej poczytne i cieszą się większą popularnością. Istotne jest nawet to, by z powodu braku znaków nie robić zbitek słów. Diabeł tkwi w szczegółach!

Największym zainteresowaniem użytkowników cieszą się:

  • Tweety z cyklu jak to działa/jak zrobić, treść instruktażowa.
  • Gorące newsy.
  • Ostrzeżenia (np. przed phishingiem).
  • Gratisy i konkursy.

Częstotliwość

Tweet żyje bardzo krótko, dlatego nie ma żadnego rozsądnego zalecenia, jeśli chodzi o częstotliwość. Masz co 10 minut do przekazania coś sensownego? Pisz! Nie masz co napisać przez kolejnych 10 dni? Milcz.

Rys. 1. Twitter

 

Linki

Skracanie linków ułatwia życie, przynajmniej to na Twitterze. Korzystaj z serwisów, które skracają linki, np. Bitly.com, a dzięki temu masz więcej znaków, by napisać coś wartościowego.

Badania pokazują, że tweety z linkiem cieszą się większą popularnością i są częściej podawane dalej. Aż 70% z retweetowanych treści zawiera link. Ponieważ limit 140 znaków często nie pozwala umieścić linku w pełnej wersji, warto je skracać. Przydatne narzędzia do szybkiego skrócenia linku:

  • bit.ly,
  • goo.gl,
  • ow.ly.

Treść przede wszystkim

Twitter to serwis, w którym nikt nie będzie nas śledził ze względu na podglądanie życia. Tutaj liczy się treść. Nie pisz więc, co zjadłeś czy jak się miewa Twój kot. Twórz i udostępniaj wartościowe treści, które będą przyciągać uwagę, a wtedy na pewno zbudujesz zasięg.

Rys. 2. Facebook

 

Instagram

Instagram jest królem hashtagów. Cała idea opiera się na budowaniu społeczności poprzez bezpośrednie opisy-tagi łączące ze sobą zupełnie obce profile. To znaczy, że im więcej, tym lepiej! Niezależne badania pokazują zawsze ten sam wynik. Na tej platformie dostrzeżesz znaczny wzrost zainteresowania, kiedy zastosujesz 11 i więcej hashtagów. Na podstawie dokładnej analizy SumAll Blog przeprowadzonej na 450 tys. użytkowników zaobserwowano, że w porównaniu do postu bez hashtagów:

  • 1 hashtag = 19-procentowy wzrost zainteresowania (polubienia bądź komentarze),
  • 8 hashtagów = 10-procentowy wzrost zainteresowania (polubienia bądź komentarze),
  • 11 i więcej tagów = 552-procentowy wzrost zainteresowania (polubienia bądź komentarze)!

Dodatkowo zauważono, że posty, które posiadają w opisie nawołanie do działania, czyli „polub” albo „skomentuj”, otrzymują kolejno 89% więcej lajków i 2194% (!) więcej komentarzy w stosunku do tych postów, które nie mają go wcale (badanie Dana Zarrella z HubSpot, INBOUND Boston, 15-18.09.2014).

Przydatne linki i narzędzia

  • TagsForLikes.com – tutaj sprawdzisz, jakie są najpopularniejsze hashtagi w danych kategoriach i skopiujesz całymi paczkami do swoich wpisów.
  • TagsForFollowers.com – chcesz mieć jeszcze więcej followersów? Odwiedź bliźniaczą stronę TagsForLikes.
  • InstagramTags.com – znajdziesz tutaj nie tylko hashtagi instagramowe, ale wyłapiesz też te Snapchatowe.
  • Aplikacja Obserwujący+ – sprawdzaj, kto Cię przestał obserwować i bądź na bieżąco z efektami działania Twoich postów.

Facebook

Użytkownicy Facebooka nie byli zbytnio zadowoleni, kiedy ten wprowadził możliwość wpisywania hashtagów. Jest to też spowodowane tym, że kod platformy zbudowany jest tak, aby łączyć na stałe ze sobą konkretne profile, a nie generować anonimowe społeczności. W tym przypadku zdecydowanie większy zasięg osiągają posty, które nie mają hashtagów wcale.

Według badań zbyt duża liczba hashtagów może ograniczyć zainteresowanie nawet czterokrotnie! Badanie przeprowadzone przez platformę SumAll Blog na 450 tys. użytkowników wykazało, że w przypadku każdego hashtagu dodanego do treści postu na Facebooku obserwuje się spadek zaangażowania średnio o 30%! Jaki jest wniosek? Używaj ich tylko, gdy publikujesz kilka postów na ten sam temat i chcesz zbudować określoną społeczność, która w łatwy sposób dotrze do Twoich wiadomości. Dodatkowo warto wiedzieć, że Facebook zdecydował nie magazynować historii hashtagów i każdy taki post pod daną nazwą widoczny jest tylko przez 30 dni! Organiczny zasięg postów na Facebooku to składowa wielu czynników, które analizuje Edge Rank plus reakacja społeczności. Spróbujmy jednak usystematyzować i zgeneralizować najskuteczniejsze formy.

Zdjęcia

Facebook zdecydowanie bardziej promuje posty ze zdjęciami niż te czysto tekstowe. Podkreślam, że nie jest to regułą, jednak zarówno algorytm Facebooka, jak i ludzkie oko bardziej zwrócą uwagę na post zdjęciowo-tekstowy.

Wideo

Zarząd Facebooka prognozuje, że do 2020 r. na Facebooku będzie już tylko treść w formie wideo. Już dziś widać, że ta forma postów zwycięża na zasięgi. Ważne jednak, by nie było to linkowanie do wideo z YouTube’a. Jeśli chcemy dystrybuować taką treść, to lepiej opublikować zrzut ekranu wideo z YouTube’a i dodać skrócony link. 

Gify

Internet uwielbia memy i gify. I serwisy społecznościowe o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy