Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak optymalizować sprzedaż na Allegro? TOP 7 elementów do diagnostyki – dobre praktyki i unikanie błędów

Artykuł | 19 kwietnia 2019 | NR 35
117

Ten, kto jeszcze nie myśli o sprzedaży przez internet, jest już na przegranej pozycji, ale czy są jeszcze tacy? Na rynku jest wiele opracowań i prognoz dotyczących spodziewanych wzrostów w e-commerce, w których najważniejszą informację stanowi szacowany podwójny wzrost tego rynku w ciągu 5 lat. Myśląc o zakupach przez internet, blisko 70% Polaków wskazuje Allegro. Dlatego skupimy się na największym i najpopularniejszym marketplace w Polsce, aby opisać 7 kluczowych elementów umożliwiających sprzedającemu efektywną działalność.

Sprzedaż w marketplace

Czym jest w ogóle marketplace? To platforma internetowa łącząca sprzedających z kupującymi, udostępniając im do tego odpowiednie narzędzia. Zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących mogą być to osoby prywatne i firmy. W niniejszym tekście skupimy się na tym, jak optymalizować działania sklepu prowadzącego sprzedaż na Allegro, przy założeniu, że implementacja z API Allegro – czyli możliwość połączenia oprogramowania sklepu bezpośrednio z kontem sprzedażowym w marketplace, m.in. powiązanie stanów magazynowych ze stanem pokazywanym w Allegro – jest zrobiona celująco.

Przygotowanie widoku oferty

W ostatnim czasie Allegro wprowadziło zmiany w celu standaryzacji i unifikacji widoku ofert zarówno na listingu (lista produktów), jak i na karcie produktu. Zmiany wymuszają sami użytkownicy: to oni są decydującym głosem, a ułatwienie im dotarcia do właściwej oferty i zapoznania się z jej wszystkimi aspektami jest najważniejsze. Co to zatem oznacza?

Miniaturki oraz zdjęcia produktów muszą być przygotowane na białym tle i nie mogą zawierać żadnych napisów (np. nazwy sprzedawcy, informacji o promocji itp.). Opis produktu powinien być konkretny i wyczerpujący, użytkownicy coraz bardziej doceniają profesjonalizm, który wyznaczają najwięksi sprzedawcy, i wybierają oferty, które w usystematyzowany sposób podają im informacje dotyczące produktu, ceny, wysyłki, dodatkowych benefitów. Nie wiesz, jak przygotować widok oferty? Podpatrz, jak robią to najwięksi.

Należy pamiętać, że bazowo produkty pojawiają się posortowane nie wg ceny czy czasu zakończenia oferty, a wg trafności. To algorytm uwzględniający wiele czynników, m.in. indywidualne zachowanie użytkownika, ale również takie, jak dynamika i wielkość sprzedaży danego przedmiotu oraz pośrednio właściwie przygotowane miniaturki zdjęć. To właśnie poprawne zdjęcia mogą wg statystyk Allegro poprawić sprzedaż o nawet 12%.

Tytuł i kategoria oferty

Tytuł oferty jest jednym z kluczowych elementów, który skróci drogę do Twojego asortymentu. Zapamiętaj: nie Ty tworzysz tytuł oferty, a konsumenci. Jak to rozumieć? Tytuł powinien być dopasowany do tego, co i jak wyszukują użytkownicy. Przykładowo: sprzedajesz telewizory, w tytule podajesz markę, model i nr katalogowy. Natomiast użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę zapytanie – marka i model lub parametry (np. LCD, HD, 4k itp.). Dlatego warto testować, który tytuł będzie bardziej zbliżony do ich zapytania. Analizować należy przede wszystkim wyniki liczby wyświetleń oferty.

Rys. 1. Oferta na białym tle wyróżnia się na tle innych i wygląda profesjonalnie

 

Rys. 2. Wyniki wyszukiwania „szczoteczka elektryczna” w różnych kategoriach

 

Rys. 3.  Top-listing Banner

 

Rys. 4. Trzykrotny wzrost średniej dziennej sprzedaży w dniu emisji reklamy Showcase na stronie głównej

 

Wybór kategorii jest ważny szczególnie w przypadku przedmiotów, które mogą być poszukiwane i pasować do kilku różnych kategorii. Dobrym przykładem są szczoteczki elektryczne, dostępne w kategorii AGD, Zdrowie czy Dziecko. Może warto, aby sprzedawany przez Ciebie przedmiot pojawił się w ramach każdej dodatkowo pasującej kategorii? Może się okazać, że zmiana kategorii lub dodanie dodatkowej poskutkuje zwiększeniem sprzedaży.

Reklama

Dwa powyższe elementy są bardzo ważne dla prowadzenia skutecznych działań w zakresie kampanii PPC (płatność za kliknięcie w ofertę) w ramach systemu Allegro Ads, z którym zapoznać powinien się każdy sprzedający myślący o zwiększeniu sprzedaży. Włączenie tego sposobu promocji oferty na początku sprzedaży jest szczególnie ważne, bo może bezpośrednio wpłynąć na wyższy ranking oferty w organicznych wynikach. Wzrośnie liczba zainteresowanych i kupujących produkt, a co za tym idzie – Twoja oferta naturalnie zwiększy udział w kampaniach retargetingowych prowadzonych przez Allegro. Należy dodać, że w przypadku osiągnięcia wysokiej pozycji oferty na listingu danej kategorii wysokie pozycjonowanie Allegro w wyszukiwarkach (np. Google) dodatkowo skróci ścieżkę dotarcia do Twojej oferty.

Wskazówki, jak skutecznie działać w ramach Allegro Ads:

  • Testuj różne tytuły i porównuj liczbę wyświetleń ofert i konwersję.
  • Testuj różne stawki CPC oraz wielkość budżetu dziennego, pamiętając, że na pozycjonowanie Twojej oferty wpływ ma również aktualny i historyczny wynik sprzedaży danej oferty.
  • Testuj różne miejsca, w których pokazuje się reklama Allegro Ads (np. porównaj wyniki z emisji na szczycie listingu produktów oraz w lewej kolumnie).

Miniaturki oraz zdjęcia produktów muszą być przygoto­wane na białym tle i nie mogą zawierać żadnych napisów (np. nazwy sprzedawcy, informacji o promocji itp.). Opis produktu powinien być konkretny i wyczerpujący.

 

Działania w ramach PPC na Allegro są skuteczne w dłuższym okresie, podobnie jest z działaniami display na listingach. Top-listing Banner (rys. 3) to format reklamowy dostępny wyłącznie do promocji sprzedaży wewnątrz Allegro. To reklama, która pojawia się na szczycie listingu w wybranej kategorii lub w wynikach wyszukiwania, zatem jego emisja może być uzależniona od tego, co użytkownik wpisze w wyszukiwarkę Allegro. Na przykład w przypadku zbliżających się walentynek warto emitować się z prezentem dla niej lub dla niego również na frazę „walentynki”, która jest jedną z najpopularniejszych w pierwszej połowie lutego i wskazuje na poszukiwanie inspiracji.

Top-listing Banner w ramach wybranej kategorii buduje świadomość produktu, marki oraz sprzedaż. Jest najbardziej skuteczny, gdy zostanie precyzyjnie stargetowany, a jego komunikat jest zbieżny z kategorią wyszukiwania użytkownika. W czasie, gdy Twoja oferta jest najlepsza na rynku lub masz dodatkowe benefity, dzięki którym masz szansę osiągnąć sukces w sprzedaży, niewątpliwie należy zastanowić się nad jeszcze szerszymi możliwościami dotarcia do klienta. Szczególnie istotna jest obecność na stronie głównej, przez którą na zakupy przychodzi codziennie ok. 60% użytkowników. Na rys. 4 pokazany jest przykład, gdy na stronie głównej, formacie reklamowym Showcase, na pierwszej odsłonie (ten format zachowuje się jak karuzela z 5 różnymi propozycjami) pojawił...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy