Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak maksymalizować efekt ROPO, czyli Instagram dla e-commerce

Artykuł | 20 kwietnia 2019 | NR 36
135

Jak zaplanować i zakupić media „efektywnie”, a nie „efektownie”? Istnieje znacząca różnica między działaniami performance’owymi a wizerunkowymi. Media „efektywne” w pojęciu performance marketingu to takie, które za „odpowiednio niską cenę jednostkową” pozwolą zrealizować cele zarówno wizerunkowe, jak i sprzedażowe – dotrą do odpowiedniej grupy docelowej, poinformują o obecności produktu bądź usługi, zachęcą do wykonania ustalonej w serwisie akcji. Media „efektywne” to również takie, które pozwolą na to, by środki przeznaczone na reklamę zwróciły się w zakładanym czasie.

Jak w dobie rozwoju Instagrama oraz w kontekście wzrostu znaczenia urządzeń mobilnych i sporego zasięgu reklamowego prowadzić skuteczne działania sprzedażowe na Instagramie? Jak sprzedawać produkty offline i wykorzystać klasyczne działanie ROPO (Research Online, Purchase Offline)?

Tubądzin Management Group Sp. z o.o. – case study

Celem kampanii reklamowej było wprowadzenie marki Tubądzin, jednego z największych producentów płytek ceramicznych w Polsce, w świat digital marketingu z wykorzystaniem jak największej liczby efektywnych kanałów promocji. Do najważniejszych celów należało zwiększenie ruchu w witrynie, a także wzrost świadomości marki (mierzonej m.in. przez wzrost ruchu bezpośrednio na serwis). Dodatkowo dążyliśmy do wygenerowania jak największej liczby makro- oraz mikrokonwersji w serwisie, takich jak pobrania katalogów, kontakt e-mailowy, zainteresowanie użytkowników ofertą, przejścia na poszczególne podstrony).

Strategia opierała się m.in. na modelowaniu ścieżki użytkownika wg metodologii They.pl – Digital Customer Buying Journey, w której istotne okazują się punkty styku z użytkownikiem na każdym możliwym etapie świadomości zakupowej. Po rozpoczęciu działań ruch w witrynie został zwiększony o 166%, a liczba konwersji – o 50%. Google AdWords stał się kanałem promocji nr 1 wśród wszystkich kanałów. Pozostałe (m.in. Facebook Ads oraz display w modelu real time bidding) zostały – po ruchu organicznym – kolejnymi kanałami na liście generującymi największy ruch w witrynie www.tubadzin.pl.

Promocja „Pakiet korzyści”

Najnowsza promocja to „Pakiet Korzyści”. Klient może w niej uzyskać rabat 15% na kolekcję płytek łazienkowych marki oraz otrzymać pakiet bonusów – 6 lat gwarancji na zakupione produkty, 0 zł za dostawę towaru oraz 0 zł za zwizualizowanie łazienki. Mechanika akcji wygląda następująco: klient na specjalnej stronie docelowej pobiera kupon rabatowy z unikatowym numerem identyfikacyjnym, a następnie realizuje go w salonie sprzedaży Tubądzin.

Rys. 1. Landing page akcji „Pakiet korzyści”

 

1. Wyzwania

Wyzwaniem w kontekście badania ROPO jest zazwyczaj sposób mierzenia dostarczanych efektów. W przypadku gdy serwis nie sprzedaje wyłącznie (lub w ogóle) w internecie, agencji trudno jest przedstawić dowody na taką sprzedaż. Wymaga to integracji systemu zarządzania danymi w firmie klienta (również na poziomie placówek franczyzowych i własnych), szkoleń z obsługi systemu, synchronizacji wszystkich salonów sprzedaży itp.

2. Rozwiązanie

W celu mierzenia efektów ROPO agencja They.pl stworzyła nuLead – system do zarządzania leadami sprzedażowymi. System został zintegrowany we wszystkich punktach stacjonarnych Tubądzina.

To nowe narzędzie nastawione na szybkie i proste zarządzanie leadami sprzedażowymi. Umożliwia eksport danych do plików XLSX, CSV, PDF, a także import prosto do popularnych systemów reklamowych obsługujących importowanie konwersji dokonanych offline (np. Google AdWords).

System oferuje możliwość weryfikacji leadów (wykluczenie tych nieprawidłowych), jak również zarządzania kontami (przypisanie leadów do konkretnych pracowników).

nuLead pozwala również na konfigurację śledzenia działań za pomocą popularnych tagów (gclid, utm_source, utm_medium, utm_campaign i inne).

  • Dzięki dedykowanemu landing page’owi z podpiętym systemem nuLead pozyskane leady importowano do systemu jednostki centralnej. Następnie leady były przydzielane – na podstawie nr. IP lub świadomego wyboru użytkownika – do odpowiedniego salonu sprzedaży (w danej lokalizacji).
  • Po dokonaniu sprzedaży salon aktualizował kontakt i wpisywał status sprzedaży, a także kwotę. Następnie taki status, wraz z parametrami gclid lub utm, był importowany przez They.pl do systemów reklamowych, a tam optymalizowany pod kątem sprzedaży offline.
  • Przed rozpoczęciem działań w systemie nuLead zostały przygotowane wszystkie konfiguracje i uprawnienia dla ponad 132 salonów stacjonarnych firmy Tubądzin, a pracownicy przeszli szkolenie z procesu zarządzania leadami.

Rys. 2. System służący do zarządzania leadami sprzedażowymi – nuLead

 

Rys. 3. – Jak mierzyć efekt ROPO? Proces integracji i obsługi leadów z wykorzystaniem nuLead

 

#Instagram sprzedaje

Instagram to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Ponad 400 000 000 użytkowników miesięcznie robi wrażenie i świadczy o jego sukcesie. W Polsce potencjalny zasięg reklamowy wynosi aktualnie około 2 300 000 użytkowników (dane wg panelu reklamowego Facebook Ads). Inne źródła – NapoleonCat – podają informację o 3 200 000 użytkownikach korzystających z tej strony.

They.pl jako prawdopodobnie pierwsza agencja digitalowa na świecie rozpoczęła sprzedaż, wykorzystując dodatkowe możliwości platformy reklamowej Facebook Ads oraz opcję Instagram Ads dla firmy z branży płytek ceramicznych – Tubądzin Management Group Sp. z o.o.

Kampanię przygotowano w systemie Facebook Ads, wykorzystywała również Instagram Ads i kierowanie reklam na tę sieć społecznościową. W przypadku medium, jakim jest Instagram, na rynku brakuje benchmarków, które pozwoliłby wstępnie oszacować potenc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy