Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak ePR posiłkuje się content marketingiem? 8 kreatywnych pomysłów

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
145

Jakie są cechy dobrze prowadzonych działań ePR? To forma budowania relacji w świecie nowych mediów za pomocą kreowania historii wokół marki, tworzenia treści, które są interesujące dla jej konsumentów, potrafią budzić realne emocje i samoistnie przykuwają uwagę odbiorców. 

W dobie synergii różnych mediów i wielu platform technologicznych pozwalających na realizację założeń komunikacyjnych dobra treść nie może być przekazywana tylko za pomocą jednego, nawet najlepszego kanału. Skuteczność buduje się za pomocą synergii mediów oraz tworzenia kilku punktów styku z historią, którą mamy do przekazania.

Przykład 1. Brand journalism, czyli myśleć i działać jak media

Brand journalism to tak naprawdę Nowy PR, który kreuje dziennikarski sposób myślenia o komunikacji. W efekcie narracji podejmuje się marka. Świetnym przykładem dobrych i efektywnych działań brand journalism jest magazyn wydawany przez markę RedBull – to działania na najwyższym poziomie (//www.redbulletin.com/us/us)! Na portalu znajdziemy autorskie wpisy ze świata sportu, kultury czy stylu życia, w tym m.in. wywiady, zestawienia, porady itp.  

RedBull to przykład, jak robić 360° brand journlism – użytkownik ma dostęp do contentu na każdej, preferowanej przez siebie platformie.  

W podobnym stylu redagowany jest „Magazyn Allegro” (//magazyn.allegro.pl/) oraz serwis Intel Polska, pod nazwą Intel IQ (//iq.intel.pl/). W portalu dyskretnie wkomponowane są wtyczka do Twittera Intel Polska oraz kontekstowe artykuły o produktach posiadających podzespoły Intela. 

W „Magazynie Allegro” znajdziemy treści o książkach, modzie, newsy oraz relacje z eventów organizowanych przez Allegro. Wszystkie budują wizerunek firmy oraz kierują czytelników na aukcje w celu dokonania zakupów.  

Pierwsze, co jednak nasuwa się przy tworzeniu takiego sposobu komunikacji, to budżet. Mniejsze serwisy to np. projekt firmy Saledo (www.saldeosmart.pl/blog) czy bieznesbezprzeszkod.pl – portale, które generują niewielki koszt, a przynoszą wymierne zyski (edukacja, kontekstowa informacja o produkcie, nowe możliwości generowania ruchu wokół marki).  

Przykład 2. Wartościowy e-mail marketing, czyli zacznij od treści

Zacznijmy od tego, że portale brandend contentowe (o których mowa w przykładzie 3.) to naturalne dla użytkownika miejsce na pozostawienie swojego e-maila, a dla nadawcy – zbieranie leadów i budowanie bazy.

Efektywne kampanie e-mail marketingowe to te, które zawierają w sobie dawkę treści inspirujących lub poszerzających wiedzę.

Rysunek 1. RedBull to przykład, jak robić 360° brand journalism – użytkownik ma dostęp do contentu na każdej, preferowanej przez siebie platformie (Źródło: materiały promocyjne RedBull)

 

Wiadomość rozpoczęta od artykułu o nadchodzących trendach lub „3 sposobach na…” zwiększa liczbę przejść na stronę. Duże pole do popisu mają tutaj firmy z branży fashion&beauty (te robią to dobrze: H&M, Tchibo, Rossman), które nadają komunikaty zachęcające np. do uzupełnienia szafy. Inną strategię mają firmy typu UXPin czy FreshMail, które rozsyłają swój świetny content edukacyjny i w bardzo nienachalny sposób przemycają upusty czy zalety swoich produktów. 

Rysunek 2. W „Magazynie Allegro” znajdziemy treści o książkach, modzie, newsy oraz relacje z eventów organizowanych przez Allegro. Wszystkie budują wizerunek firmy oraz kierują czytelników na aukcje w celu dokonania zakupów (Źródło: „Magazyn Allegro”)

 

Przykład 3. Serwis brandend contentowy, czyli wyjście od kontekstu

Przez serwis brandend contentowy rozumiemy portal, który łączy praktyczne treści z reklamą i który dzięki kontekstowi wychodzi w naturalny sposób do odbiorcy. 

Ciekawym przykładem może być portal lubienaboczku.pl, który w sposób zabawny, ale praktyczny (dzięki przepisom, artykułom i ciekawostkom) prowadzi użytkownika w świat, z pozoru nieciekawego, boczku. Dzięki nieszablonowemu podejściu marka Kaminiarz edukuje swoich obecnych i przyszłych klientów na temat bogactwa smaku, jaki może nadać boczek.

Przykład 4. Custom comunication, czyli pracownicy jako grupa docelowa

PR to również wizerunek wewnętrzny organizacji. Do budowania pozytywnych doświadczeń ciągle dobrym sposobem jest biuletyn.

Najciekawszy (i regularnie doceniany w konkursach) to magazyn Grupy Żywiec – „Biromaniak”. Ciekawa zawartość, dobrej jakości zdjęcia, inspirujące historie pracowników, ciekawostki na temat warzenia i smakowania piwa, a nawet psychotesty – to nadal działa wizerunkowo!

Rysunek 3. Średni czas (w minutach), jaki internauci przeznaczają na przeglądanie contentu w podziale na sprzęt. Warto zauważyć, że skoro zdecydowanie wygrywa smartfon, należy pamiętać o przygotowaniu materiałów pod mobile (Źródło: Raport „The State of Branded Content” Polar 2016)

Według raportu „The State of Branded Content” z 2016 r. opracowanego przez firmę Polar, brandend content mocno angażuje przede wszystkim użytkowników mobilnych. Czas spędzony na przeglądaniu treści na smartfonie to blisko dwie godziny! Na telefonach chętniej też klikamy w tego typu treści, a najwięcej czasu spędzamy, czytając informacje o finansach, zdrowiu, sporcie i swoim hobby. 

 

 

 

Przykład 5. Event, czyli kopalnia contentu

Wydarzenie to PR-owe wspięcie się na wyżyny. Sam koncept, organizacja, zainteresowanie nim odbiorców i mediów to duże wyzwania logist...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy