Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Jak budować skuteczną strategię w influencer marketingu w każdej branży?

0 187

Popularność influencer marketingu rośnie dzięki dużej skuteczności. Czy jednak zawsze gwarantuje wysokie ROI? Sprawdź, co zrobić, aby osiągać cele w swojej kampanii niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz.

W wielu branżach pokutuje przekonanie, że influencer marketing to świetne rozwiązania, jednak nie dla wszystkich. A wręcz – dla nielicznych firm. Nietrudno odgadnąć, skąd wzięła się ta opinia. Najczęściej widzimy blogerów i vlogerów w branży modowej, kosmetycznej czy wnętrzarskiej polecających kolejne atrakcyjnie wyglądające produkty. Ich ekspozycja nie jest skomplikowana. Przy odpowiedniej aranżacji przyciągają wzrok samym wyglądem. Co więcej, produktów z tego segmentu używamy regularnie, nawet codziennie, a ich cena pozwala na zakupy kilka razy w miesiącu. Jeśli odbiorcy, którzy i tak planują zakup, otrzymają rekomendacje, dużo chętniej podążą za konkretnym poleceniem. 

 

Rys. 1. Za każde 1 USD wydane na kampanie z influencerem, firmy zarabiają
średnio 7,65 USD. Niektóre firmy deklarują, że potrafią nawet uzyskać
20 USD za każdego wydanego dolara. Źródło: Influencer Marketing Hub

 

Rys. 2. Profil, a właściwie komentarze pod postem Cajmel,
czyli Karoliny Ościk, pokazują, jaką siłę mają rekomendacje influencera


A jeśli jednak nasza firma zajmuje się sprzedażą kursów językowych, narzędzi do wykończenia mieszkania lub jest restauracją czy zakładem fryzjerskim? Wtedy wybór influencer marketingu nie jest już taki oczywisty. Ten artykuł służy odwróceniu takiego myślenia. Możliwości, format i zakres współpracy z influencerami jest tak różnorodny, że każdy może przygotować właściwą kampanię zgodnie ze swoimi potrzebami. Jak to zrobić, wyjaśnię w niniejszym artykule. 
 

 

Rys. 3. Identyfikacja właściwego influencera do kampanii to jedno z największych wyzwań marketerów. Powyższy wykres pokazuje, którą
drogę obierają najczęściej. Źródło: Blogovin



Czy wiesz, co chcesz osiągnąć?

Niektórzy marketerzy, zapatrzeni w fenomenalne wyniki kampanii influencer marketingu, oczekują, że zaraz po rozpoczęciu takich działań u siebie, bez większych trudności scenariusz się powtórzy. Owszem, istnieje taka szansa. Jednak droga do wyników, którymi będziemy się chwalić przed zarządem i na konferencjach branżowych, nie jest aż tak prosta. Kluczowym, ale wciąż nie dla wszystkich oczywistym, pierwszym krokiem jest dokładne określenie celów działań. Oczywiście, na koniec dnia wszyscy chcemy, aby nasze słupki sprzedaży szybowały wysoko. Pamiętajmy jednak, że influencer to nie sprzedawca. O ile we wspomnianej wcześniej branży beauty i fashion skuteczność działań „wpływaczy” (to słowo, które w języku polskim ma zastąpić influencera) widać niemal od razu, o tyle w innych może to wymagać więcej czasu i wysiłku. W szerszej perspektywie osoba wpływowa może poprzez wspólnie prowadzone działania wesprzeć realizację celów sprzedażowych, jednak to wymaga konkretnego przystosowania komunikacji.

Zastanów się, czy Twoim najważniejszym celem jest:

  • budowanie/zwiększenie świadomości marki, dotarcie do nowych odbiorców,
  • oprawienie wizerunku po wpadce, kryzysie, niefortunnie prowadzonej komunikacji,
  • poinformowanie odbiorców o (nowym) produkcie, usłudze czy wydarzeniu,
  • budowanie zaangażowania pomiędzy odbiorcami a marką,
  • sprzedaż bezpośrednia.

Naturalnie, cele mogą się ze sobą łączyć. Najważniejsze, abyśmy byli świadomi, do czego dążymy. To determinuje formę komunikacji, kanały dotarcia, metody pomiarowe. Właściwie określone cele decydują, czy nasze działania mają szanse na powodzenie, a budżet na ROI. 

Dowiedz się, kto jest dobry

A dokładniej, kto jest najbardziej odpowiednim influencerem do Twojej kampanii. Nie ma złych influencerów. Są tacy, którzy udają, że nimi są (kupując tysiące nieistniejących fanów), lub tacy, którzy przekazują treści niespójne z Twoją marką, tj. trafiają do innej grupy odbiorców lub mówią o rzeczach, które nie są zgodne z tym, co Ty chcesz przekazać. 
 

Wskazówka

Czym zatem warto kierować się przy wyborze influencera? Jak podaje platforma Blogovin’, marketerzy zwracają uwagę na jakość i autentyczność publikowanych treści. 


Aby sprawdzić, kto ma największe zasięgi w sieci, możesz użyć takich narzędzi jak Brand24 czy Sotrender. Wskażą Ci nie tylko dane dotyczące konkretnej osoby i jej kont w social mediach. Ustawiając monitoring internetu na hasło kluczowe, takie jak „restauracja Wrocław” czy „Barber Poznań”, będziesz także w stanie sprawdzić, kto najczęściej wypowiada się w danym temacie i kto ma największy wpływ na odbiorców. Pamiętaj, nie musi to być zawsze ekspert w Twojej branży, ale osoba, która realnie może chcieć skorzystać z Twoich usług (influencer nie musi być ekspertem w budowie komunikatorów wewnętrznych, ale może chcieć taki posiadać u siebie w domu). 
Możesz także wspomóc się platformami, które łączą marki z influencerami. Zajmuje się tym m.in. HYPR, Julius czy BrandBacker. Pomyśl, czy zależy Ci najbardziej na „wpływaczach” na danej platformie społecznościowej, czy też miejsce nie ma znaczenia tak bardzo, jak osoba, która będzie Cię reprezentować. Zestaw zasięgi z realnym zaangażowaniem. Identyfikacja właściwego influencera to duże wyzwanie. Jeśli jednak wykonasz swoje zadanie prawidłowo, szanse na powodzenie działań mocno wzrastają.

 

Rys. 4. Firma Cukrówka nie tylko namierza i dociera do influencerów,
ale też skurpulatnie monitoruje i reaguje na publikacje, które są
udostępniane

 


Brainstorm 

Jeśli już wiesz, z kim będziesz współpracować, czas przejść do ustaleń. Jaki konkretnie kształt będzie miała Wasza współpraca i kampania. Ustalcie, który kanał komunikacji jest najbardziej skuteczny dla odbiorców Waszych komunikatów. Pamiętaj o swoich celach. Jak będziesz się komunikować, gdy zachęcasz odbiorców do odwiedzenia Twojego lokalu i skorzystania z usług, jak będziesz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy