Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inteligentne doradztwo to przyszłość reklamy w e-commerce

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
88

Reklama online znacząco zmieniła się w ostatnich latach. Coraz więcej firm zajmuje się wsparciem e-commerce, a popularność programmatic buying rośnie w szybkim tempie. Ta tendencja w najbliższym czasie na pewno się nie zmieni. 

Kolejne analizy rynkowe ugruntowują nasze patrzenie na polską branżę, która przeżywa gwałtowny rozwój. Perspektywy są jeszcze lepsze: eksperci McKinsey&Co. przewidują, że dochody młodych ludzi do 2020 r. wzrosną przynajmniej dwukrotnie, co może w jeszcze większym stopniu wpłynąć na model dokonywania zakupów w naszym kraju. Jeżeli zestawimy to z szacunkami PMR o prognozowanym 10-proc. udziale e-commerce w handlu, wyraźnie widzimy, że mamy do czynienia z trendem zmieniającym układ sił w handlu. Pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, które podejmują walkę o zainteresowanie klientów.

Na rynku obecnych jest wiele rozwiązań mających efektywnie wesprzeć sprzedaż w e-biznesie. Wyzwanie, jakie stoi przed właścicielami e-sklepów, stanowi dobranie narzędzia, które faktycznie zwiększy liczbę transakcji. Dylemat właścicieli sklepów jest zrozumiały: rynek e-commerce w Polsce jest stosunkowo młody, a większość firm dostarczających technologie wspierające sprzedaż komunikuje podobne treści: „zmniejszymy liczbę tzw. porzuconych koszyków i wygenerujemy więcej transakcji zakończonych zakupem”. Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Dlatego warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które powinny być wzięte pod rozwagę przy planowaniu wspierania sprzedaży online.

1. Bądź asystentem, nie słupem reklamowym

Dziś, kiedy na polskim rynku działa już 20 000 e-sklepów, efekt zadowolenia z samego faktu dokonywania zakupów w sieci to już za mało. Podstawowe znaczenie ma poziom user experience i możliwie bezproblemowe ukończenie transakcji. Oczywiście wciąż pozostaje problem tzw. porzuconych koszyków.  Naturalne jest, podobnie jak w sklepie tradycyjnym, że klient może się rozmyślić i zrezygnować z zakupu. Jednak wobec dostępnych rozwiązań technologicznych przyczyną takiej decyzji nie powinny być problemy z funkcjonowaniem witryny. I tu widać szereg elementów wspólnych z działaniami związanymi ogólnie ze wsparciem sprzedaży.

Rysunek 1. Dyskrecja, a zarazem kompleksowość rozwiązań są kluczowe.Tu przykład powłoki, na której umieszczona jest informacja o oferowanej zniżce. Jest widoczna, jednak sprawia wrażenia sugestii, a nie komunikatu reklamowego

 

Analizując zachowania klientów dokonujących zakupów w e-commerce, można wysnuć wniosek, że przekazywanie komunikatów w sposób zbyt nachalny może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Tak samo jak do zakupów może zniechęcić nas problem ze sfinalizowaniem transakcji, tak intensywnie emitowana reklama typu pop-up pozbawi nas chęci dalszego przeglądania oferty.

Przyszłościowym kierunkiem wydaje się postrzeganie wsparcia sprzedaży jako rodzaju rozszerzenia funkcjonalności sklepu. Na swojej ścieżce zakupowej klient powinien doświadczać subtelnej, ale skutecznej sugestii zamiast zalewu natarczywych komunikatów reklamowych. 

2. Samo „big data” nie wystarczy

Na pierwszy rzut oka to zdanie brzmi wręcz nieprawdopodobnie w kontekście doniesień z ostatnich lat. Jednak prawdą jest, że sama baza danych, niezależnie od tego, jak dobrej jakości będzie, nie zmieni Twojego biznesu. Kluczem jest pozyskanie danych z odpowiedniego źródła i precyzyjne ich przetworzenie. Możemy je gromadzić m.in. z ruchu na stronie, mediów społecznościowych czy systemu CRM. Ich odpowiednia analiza przekłada się na zwiększenie skuteczności zastosowanych narzędzi i przede wszystkim sprofilowanie oferty. Informacje na temat preferowanych produktów czy zwyczajów zakupowych stanowią podstawę dla dalszych aktywności e-sklepów, które mogą znacznie podnieść user experience klienta. Narzędzia wspierające handel internetowy powinny pełnić funkcję asystenta: niemal niewidocznego dla klienta, jednak w odpowiednim momencie uaktywniającego się i „prowadzącego” go do udanej transakcji. Klient dodatkowo zyskuje poczucie, że „jest u siebie” – przecież proponowane produkty są w jego guście, a sposób ich przedstawienia pozostaje dyskretny. Umiejętne zastosowanie „big data” to szansa na dopasowanie sklepu do oczekiwań klienta oraz zwiększenie sprzedaży.

Kierunki rozwoju reklamy e-commerce – jak je wykorzystać w swoim e-sklepie?

  • Działaj dyskretnie. Zamiast natężenia komunikatów reklamowych pokaż klientowi, że wiesz, jakie są jego zainteresowania.
  • Gromadź dane, ale w celu wsparcia klienta, a nie nachalnej reklamy. 
  • Narzędzia to tylko narzędzia. Rozważ skorzystanie z usług firmy, która w kompleksowy sposób zarządzi działaniami zwiększającymi konwer...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy