Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

6 lipca 2022

NR 64 (Czerwiec 2022)

Instrukcja w 10 krokach – Jak prowadzić i rozwijać małe konto marki na TikToku?

0 65

TikTok stał się platformą, która wzbudza ogromne zainteresowanie marek z całego świata. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie – nie dziwi więc, że małe i duże marki szukają pomysłów na to, jak zaistnieć w społeczności TikToka i zdobyć jej sympatię. Dziś podpowiadamy, jak nabrać wiatru w żagle, kiedy prowadzisz mały profil swojej marki.

Po globalnym starcie TikToka mało która marka zdecydowała się od razu założyć tam swój profil. Jednak mniej więcej od roku tendencja wyraźnie się zmieniła – wpłynął na to m.in. dynamiczny rozwój platformy, a także powiększające się grono użytkowników. Co więc zrobić, aby konto Twojej marki wyróżniło się spośród innych i dalej rosło w siłę?

POLECAMY

Określ swój cel

Na początku wskaż cel, w osiągnięciu którego pomoże Ci prowadzenie TikToka. Opcji jest sporo – może to być zwiększenie rozpoznawalności, kierowanie ruchu na stronę internetową, ale też prezentacja produktów, zachęcenie do zakupów czy pobrania aplikacji. Mając cel, wiesz lepiej, jak budować dalszą komunikację, kogo zapraszać na kanał, jakiego rodzaju materiały tworzyć i w jaki sposób nawiązać interakcję z widzami. 

Przemyśl prezentację produktu lub usługi

Twoja marka jest Ci dobrze znana, więc doskonale wiesz, jakie są jej mocne strony. Zastanów się, w jaki sposób możesz pokazać je społeczności TikToka. Podzielisz się lifehackami i sprytnym rozwiązaniem? A może zdradzisz sekrety lub kulisy branży? Postawisz na humor i rozrywkę czy merytorykę i pokazanie rezultatów? Wybierz swój styl i trzymaj się go, tworząc treści – a jeśli potrzebujesz inspiracji, zajrzyj na profile @empikgo lub @cccshoesbags. Polskie marki robią to całkiem nieźle!

Pomyśl o budżecie 

Jeśli traktujesz TikToka jako jeden z ważnych kanałów komunikacji marki, warto zainwestować w jego prowadzenie pewną pulę środków. Możesz przeznaczyć je np. na zakup sprzętu do nagrań, subskrypcję w banku muzyki lub współpracę z influencerem. Ciekawym rozwiązaniem są też formaty reklamowe TikToka, które mogą wspierać Twój kanał. 
 

Wskazówka

Na początku swojej przygody z TikTokiem warto planować działania z miesiąca na miesiąc. Kiedy poczujesz, że wypracowałeś sposób, który daje Ci zadowalające efekty, możesz przejść na planowanie kwartalne lub półroczne. Pozwoli Ci to zaoszczędzić sporo czasu i stworzyć część materiałów z wyprzedzeniem, unikając ewentualnych opóźnień w przyszłości.

 

Ustal harmonogram publikacji

 

Nowy film codziennie, trzy razy w tygodniu, a może w każdy czwartek? Zarówno algorytm, jak i użytkownicy TikToka lubią twórców, którzy regularnie publikują swój content. Planując harmonogram pamiętaj, by uwzględnić tzw. bufor na przygotowanie i obróbkę materiałów. Zwykle drobne spóźnienie nie spowoduje katastrofy, ale kiedy planujesz tematyczne wideo (np. z okazji końca roku szkolnego), warto przygotować je np. kilka dni wcześniej. Jeśli szykujesz się do współpracy z influencerem pamiętaj, że on także powinien mieć kilka dni na nagranie i zmontowanie materiału.

Wybierz swoją twarz!

Możesz uzyskać dodatkowy efekt, wybierając tzw. hosta dla swojego kanału. Pomyśl, kogo mogliby zobaczyć (i polubić!) Twoi widzowie? Kilkuosobowy zespół, konkretnego pracownika, a może Ciebie samego? Zajrzyj na profil @rossmannpl lub @mon_credo, aby zobaczyć, jak na to pytanie odpowiedziały marki z sektora drogerii.

Możesz także postawić na influencera związanego z Twoją branżą. Wybierając osoby prowadzące profil, pamiętaj jednak, aby ich wartości, styl i zachowanie były spójne z tymi, które opisują Twoją markę. Jeśli prywatnie jesteś fanem pływania i sportów wodnych, ale Twoja marka produkuje drony, współpraca z zawodowym pływakiem może nie być najlepszym z dostępnych pomysłów.
 

Wskazówka

W przypadku współpracy z influencerami warto tworzyć tzw. materiały dzielone.
W tym wariancie pierwsza część filmu jest publikowana na kanale twórcy, a druga (np. z końcowym rezultatem) na kanale marki. Celem pierwszego filmu jest wzbudzenie ciekawości i zainteresowania, a drugiego – zaspokojenie go. Wykorzystując ten prosty mechanizm, łatwo możesz kierować ruch na swój profil.

 

Profil wart uwagi: Dooti Donuts

Producent kolorowych donutów ruszył ze swoim profilem pod koniec sierpnia w 2021 r. 

Od tego czasu na kanale pojawiło się blisko 50 filmów – w tym materiały własne, animacje, treści tworzone we współpracy z influencerami oraz challenge i wyzwania z okazji świąt i dni tematycznych.

Marka okazjonalnie korzysta także z formatów reklamowych oferowanych przez platformę (m.in. Top View), które podnoszą jej rozpoznawalność i każdorazowo przynoszą spory przyrost liczby fanów. Na bieżąco używa też rozwiązania Spark Ads, czyli integracji materiału organicznego z reklamą In-Feed.

Perfekcyjnie dobrana grupa widzów, atrakcyjne treści, znane twarze i mądre wykorzystanie produktów spowodowały, że Dooti Donuts są jedną z najlepiej widocznych polskich marek spożywczych na TikToku!

56 tys. obserwujących 750 tys. polubień 65 mln wyświetleń

    


Korzystaj z formatów reklamowych

TikTok oferuje mnóstwo ciekawych formatów – od Ciebie zależy, jak je wykorzystasz. Może In-Feed Ads, czyli reklamy w modelu aukcyjnym, które pojawią się między kolejnymi filmami tylko precyzyjnie wybranej grupie widzów? Może format Top View, który zobaczą wszyscy użytkownicy TikToka w wybrany dzień, od razu po uruchomieniu aplikacji?

A może Branded Effect, czyli niepowtarzalny filtr stworzony specjalnie dla Twojej marki i dostępny dla całej społeczności TikToka? To tylko kilka dostępnych rozwiązań, a sama platforma intensywnie pracuje już nad kolejnymi. Reklamy zwiększają szanse na to, że widzowie odwiedzą nasz profil i zostaną tam na dłużej, klikając „follow”!

Odpowiedzialnie używaj muzyki

Dodając do swoich materiałów dźwięk lub muzykę, powinieneś pamiętać, że musisz mieć do niej licencję lub – w przeciwnym razie – skorzystać z odpowiedniej bazy multimediów. Niestety, wiele marek nie przestrzega tej zasady i w przyszłości może się spotkać z nieprzyjemnymi konsekwencjami (także finansowymi).

TikTok udostępnia markom własną bazę utworów do użytku komercyjnego. Jeśli okaże się ona dla Ciebie niewystarczająca, możesz wykupić licencję na dany utwór (opcja droższa) lub zainwestować w dostęp do zewnętrznej bazy utworów – np. Universal czy Extreme Music (opcja tańsza, w formie abonamentu lub subskrypcji). 
 

Dobre praktyki na kanale marki

  1. Zaaranżuj przestrzeń do nagrań. 
    Nie musisz mieć profesjonalnego studia – żeby stworzyć ciekawy kadr, wybierz np. dobrze doświetlony pokój, estetyczne meble lub kilka akcesoriów związanych z Twoją branżą.
  2. Zadbaj o szczegóły. 
    Używaj piktogramów, oznaczeń i plansz tytułowych – to one dodają atrakcyjności Twoim treściom. Użytkownicy TikToka doceniają, kiedy konto marki jest zadbane!
  3. Korzystaj z legalnych źródeł.
    Jeśli korzystasz z materiałów audio i wideo innych niż własne, pamiętaj, że powinieneś mieć do nich prawa lub licencję. Dobrym pomysłem jest zakup subskrypcji w internetowej bazie multimediów, która pozwala na wykorzystanie wielu materiałów.
  4. Oddaj pomysł w ręce Twórcy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy