Influencer marketing 2023 – najskuteczniejsze formy współpracy z twórcami internetowych treści

Temat numeru

Influencer marketing ciągle ewoluuje, a firmy coraz chętniej wykorzystują go w swoich strategiach marketingowych. Według podsumowania grupy LTTM w 2022 r. w branży rządziła multiplatformowość, profesjonalizacja krótkich form wideo i wzrost zarobków twórców internetowych.

Marki stawiały głównie na działania crossplatformowe i realizowały kampanie na kilku platformach jednocześnie, a koszt jednego pakietu świadczeń z influencerem wyniósł średnio 18 592 zł. 

POLECAMY

Mimo dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej, rynek influencer marketingu ciągle rośnie i coraz więcej marek z różnych branż decyduje się na taką formę promocji. Najczęściej firmy wybierają standardowe lokowanie produktu, ale nie jest to nie jedyny sposób na tworzenie kampanii we współpracy z twórcą. 

W roku 2023 warto przyjrzeć się bliżej i przetestować kilka innych form współpracy, które mogą wygenerować nie tylko zasięgi, ale również sprzedaż. 

Produkty influencerów

Sygnowanie produktów znanymi twarzami nie jest niczym nowym. Od dawna na półkach sklepowych pojawiały się produkty, które miały zwrócić uwagę klientów wizerunkiem popularnej gwiazdy czy influencera na opakowaniu. 

Ostatnio jednak w branży influencer marketingu zaczęły się pojawiać produkty, które nie tylko są sygnowane wizerunkiem, ale również są tworzone we współpracy z influencerem. Przy takiej współpracy twórca ma realny wpływ na końcowy produkt, który pojawia się na rynku. Może decydować o kolorystyce, smaku czy formie towaru, które chciały stworzyć dla swoich widzów. Dzięki takiej współpracy influencer może stworzyć produkt, którego sam chętnie by używał i który jednoznacznie będzie się z nim kojarzył. Takie działanie wymaga dużego zaangażowania nie tylko marki, ale również twórcy, ale efekty mogą być bardzo zaskakujące i przekraczające pierwotne założenia. W końcu nie ma lepszego produktu dla fanów niż ten stworzony przez ulubionego twórcę. Możliwość wyboru smaków czy tak jak w przypadku kosmetyków np. kolorów, konsystencji lub opakowania sprawia, że twórca oferuje widzom produkt, który spełnia jego potrzeby i wymagania. 

Przykładem marki, która chętnie wykorzystuje taką formę współpracy, jest Dres Kod. Specjalizuje się ona w tworzeniu ubrań, takich jak dresy czy kostiumy kąpielowe. Do kooperacji zaprosiła m.in. popularną twórczynię lifestyle’ową Alexxis Olę. Zainteresowanie pierwszymi wspólnymi produktami było tak duże, że marka postanowiła wypuścić kolejne autorskie kolekcje twórczyni. I tak influencerka może pochwalić się m.in. własną kolekcją dresów czy kostiumów kąpielowych, które inspirowane były jej podróżami. Każda premiera kolekcji Alexxis Oli i Dres Kodu była ogromnie wyczekiwana przez fanki, a po uruchomieniu sprzedaży produkty wyprzedawały się w ciągu kilku godzin. Jednak produkty influencerów to nie tylko ubrania. Na rynku możemy znaleźć również produkty spożywcze, takie jak: płatki, napoje, lody czy batony, a ostatnio popularnością cieszą się również kolekcje kosmetyków do makijażu czy pielęgnacji. Własną kolekcją produktów beauty mogą pochwalić się tacy twórcy, jak: Zmalowana, Stysio czy damska część grupy Team X i Genzie. 

Rys. 1. Promocja marki własnej. 
Źródło: https://www.instagram.com/zmalowana_official

Firma DAAG to kolejna marka, na którą warto zwrócić uwagę, mówiąc o produktach tworzonych we współpracy z influencerami. Lamakeupebella, Loveandgreatshoes czy MsDoncellita to tylko niektóre z twórczyń, które stworzyły własne kolekcje we współpracy z tą polską marką, tworzącą skórzane torebki i akcesoria. Współpraca DAAG z twórczyniami lifestyle’owymi to idealne połączenie wysokiej jakości produktów i doświadczenia marki z kreatywnością i własnym stylem twórczyń. 

Zainteresowanie, jakie budzą produkty tworzone we współpracy z influencerami, sprawia, że coraz więcej firm decyduje się sprawdzić taką formę współpracy. I zazwyczaj efekty sprawiają, że nie kończy się na jednym produkcie czy kolekcji. Wspólny produkt jest długofalowym procesem, który wymaga dużego nakładu pracy i dwustronnego zaangażowania, ale może przynieść również ogromne zasięgi i wzrost sprzedaży.

Rys. 2. Współpraca firmy DAAG z influencerkami. 
Źródło: https://www.instagram.com/loveandgreatshoesblog

Kanał marki we współpracy z influencerami

Współpraca marki z influencerem nie musi się odbywać tylko na profilach twórców. Coraz więcej firm decyduje się na tworzenie własnych, brandowych profili i zapraszanie influencerów do wspólnego tworzenia contentu. Początkowo taki format był wykorzystywany głównie na YouTubie, gdzie znajdziemy takie kanały marek, jak: Studio Tymbark czy Urodomaniaczki by Hebe. W materiałach na obu kanałach pojawiają się popularni twórcy, którzy przyciągają nowych widzów. Wybranie takiej formy współpracy pozwala również na skuteczne wzmacnianie pożądanego wizerunku w ramach grup docelowych, które odrzucają tradycyjną reklamę (ślepota banerowa, AdBlocki). To też jednocześnie jedno z najbezpieczniejszych dla marek narzędzi influencer marketingu, pozwalające na wysoki stopień kontroli treści w porównaniu z działaniami na kanałach influencerów. 

Ostatnio ze względu na rosnącą popularność TikToka taka forma współpracy przeniosła się również tam. Biedronka to jedna z najpopularniejszych marek na polskim TikToku. Konto firmy śledzi prawie 240 tys. użytkowników, a liczba polubień materiałów przekroczyła już 1,5 mln. Marka postawiła na tworzenie contentu we współpracy z wieloma influencerami. Twórcy występują w filmach, na których prezentują aktualną ofertę sklepu. Do współpracy zaangażowani zostali m.in.: Nathallae, Jeleniewska, Kamelemona, Couple Power, Natalia Sisik, Jasper czy Damian Tkaczuk. Wybór popularnych twórców do współpracy pomaga marce w dotarciu do nowych odbiorców, a ich różnorodność sprawia, że profil jest ciekawy i widzowie chętnie oglądają nowe produkcje. Stworzenie własnego kanału marki i zaangażowanie do współpracy twórców internetowych jest także idealnym sposobem na zebranie wokół marki grupy odbiorców, którzy z czasem mogą stać się stałymi klientami. 

Długofalowa współpraca i ambasadorstwa

Tworząc kampanię z wykorzystaniem influencer marketingu, warto mieć na uwadze konkurencję. Żeby kampania przyniosła oczekiwane efekty, musi wyróżnić się spośród innych reklam, które publikowane są w mediach społecznościowych i zainteresować odbiorców. 

Standardowe lokowanie produktu jest najczęściej spotykaną formą współpracy z influencerem. Jednak jednorazowe pokazanie produktu lub usługi może nie być wystarczające, aby widzowie poznali markę i zdecydowali się na zakup. O wiele lepszym rozwiązaniem jest podejmowanie długofalowej współpracy lub angażowanie twórców do roli ambasadora. 

Długofalowa współpraca jest bardziej wiarygodna dla widzów i sprawia, że twórca zaczyna naturalnie kojarzyć się odbiorcom z konkretną marką. Dzięki temu chętniej decydują się oni na zakup produktów, a reklama wygląda bardziej naturalnie w ich oczach. Dodatkowo kluczowym argumentem dla marek jest często to, że dzięki negocjacji pakietu świadczeń u wielu influencerów sieć partnerska czy agencja są w stanie zaproponować korzystniejszą ofertę cenową oraz zagwarantować elastyczność doboru twórców w zależności od trendów, czy rozwoju ich działalności. 

 Rys. 3. Profil marki Biedronka w aplikacji TikTok. Źródło: https://www.tiktok.com/@biedronka

Połączenie metaverse marketingu i współpracy z influencerami

Metaverse to temat, który ostatnio dosyć często przewija się w branży. 

Nowa przestrzeń do zagospodarowania i promocji jest kusząca, a dodatkowo jej potencjał marketingowy może potwierdzić badanie przeprowadzone przez grupę IQS we współpracy z agencją Gameset. Z badania wynika, że ponad 16 mln Polaków uczestniczyło lub chciałoby uczestniczyć w wirtualnym świecie. Dodatkowo, co trzeci Polak uważa, że obecność marek w metaverse byłaby przez niego pozytywnie odbierana. Oprócz tego wirtualny świat ma również dużo do zaoferowania zarówno firmom, jak i marketerom. Oprócz tworzenia sygnowanych, wirtualnych produktów pozwala też na kreowanie własnych wirtualnych przestrzeni brand experience, a nawet na organizowanie wydarzeń, takich jak premiery czy koncerty. Jednak samo pojawienie się w metaverse nie gwarantuje sukcesu. Podejmując takie działania, warto zadbać o ich dobre rozpromowanie pośród interesującej grupy docelowej. Jak to zrobić? Najlepiej wykorzystując influencera z zaangażowaną widownią! Pojawienie się marki w metaverse połączone z działaniami wykorzystującymi influencer marketing pozwala dotrzeć i zaangażować maksymalnie duże grono odbiorców. Przykładem może być kampania marki Heineken, która jakiś czas temu promowała nowy produkt – Heineken Silver. Do promocji wydarzenia i „spróbowania” wirtualnego piwa zachęcali popularni twórcy: Cyber Marian, Adam Boguta i Maciej Dąbrowski. Dzięki wsparciu influencerów marce udało się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy dzięki temu dowiedzieli się o organizowanym wydarzeniu. Metaverse to temat, który ciągle wzbudza ogromne emocje, a marki coraz przychylniej patrzą w jego kierunku, dlatego w 2023 r. warto przemyśleć obecność w wirtualnym świecie, a do jej promocji zaangażować twórców internetowych.

Influencer marketing ciągle ewoluuje i się zmienia. Pojawiają się trendy i nowe możliwości wynikające z rozwoju branży. Chcąc maksymalnie wykorzystać potencjał influencer marketingu, należy przede wszystkim eksperymentować i nie ograniczać się tylko do jednej formy współpracy. Warto przeanalizować wszystkie możliwości i wybrać te, które będą spełniały określone cele. 

Przypisy