Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

13 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Ile da się wycisnąć z narzędzi SEO?

111

Na co dzień korzystasz w pracy z co najmniej kilku narzędzi. Do tych podstawowych należą zapewne Google Analytics, CMS, komunikatory czy chociażby Excel. Czy do swojego podręcznego zestawu warto byłoby dołożyć kolejne? Przyjrzyjmy się, co potrafią te związane z SEO!

Czym są narzędzia SEO?

Narzędzia SEO to narzędzia wspomagające działania marketingowe w wyszukiwarce internetowej z naciskiem na zwiększenie widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Definicja ta jest dość precyzyjna i oddaje naturę narzędzi SEO. Należy pamiętać, że nie wyręczą Cię one w pozycjonowaniu strony w Google, ponieważ służą jedynie do tego, aby wesprzeć Cię w procesie decyzyjnym. Analiza danych dostarczanych przez narzędzia SEO przyda się na każdym etapie prowadzenia kampanii – podczas jej planowania, wdrażania, monitorowania oraz optymalizacji.

Dla kogo są przeznaczone?

Wielu marketerów i specjalistów e-commerce rezygnuje z pomocy narzędzi SEO, sądząc, iż są one przeznaczone wyłącznie dla osób zajmujących się SEO w sposób profesjonalny. Tymczasem jest zupełnie inaczej. 
Narzędzia SEO to nieodłączny atrybut specjalistów SEO. Powinny się jednak znaleźć także w podręcznym zestawie narzędzi każdego, komu zależy na zwiększeniu ruchu organicznego na swojej stronie – niezależnie od tego, czy jest on szefem marketingu, content marketerem, copywriterem czy managerem sklepu e-commerce. Przydadzą się one zarówno wewnętrznym specjalistom, jak i osobom pracującym w agencjach.
 

Rys. 1. Komentarz uznanego marketera i autora książek z tematyki marketingu – Marka Schaefera – na temat nieustannych zmian w algorytmie Google. Korzystając z narzędzi SEO, możesz trzymać rękę na pulsie! Źródło: LinkedIn


Czego się z nich dowiesz?

Informacji, które dostarczają narzędzia SEO, jest mnóstwo. Poniżej przedstawiam kilka swoich ulubionych przykładów.

Na jakie słowa kluczowe Twoja witryna jest widoczna w Google?

Informacja o tym, na jakie frazy Twoja strona jest widoczna w Google, ma kluczowe znaczenie na każdym etapie działań zmierzających do zwiększenia widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. 
Należy to sprawdzić na początku, gdy dopiero zabieramy się za planowanie działań SEO – po to, aby wiedzieć, jaka jest sytuacja wyjściowa. Także podczas trwania kampanii warto regularnie zaglądać do wykresów widoczności, aby nacieszyć oczy rosnącą liczbą słów, na jakie nasz serwis wyświetla się w TOP3 lub TOP10 wyników wyszukiwania. Jeśli jednak widoczność serwisu stoi w miejscu lub – co gorsza – spada, jest to sygnał, aby zrewidować przyjętą taktykę.
 

Rys. 2. Wykres przedstawia rosnącą widoczność serwisu Apteline.pl 
w organicznych wynikach wyszukiwania Google. 
Źródło: app.senuto.com

 

Rys. 3. Wykres przedstawia malejącą widoczność serwisu Ikea.com w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Źródło: app.senuto.com



Oprócz ogólnej widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania polecam zbadać również widoczność poszczególnych sekcji – w sklepie e-commerce będą to np. strony kategorii czy poszczególnych produktów. Daje to świadomość, które części serwisu radzą sobie w Google najlepiej, a którym warto byłoby pomóc.
Słowa, na jakie Twoja witryna jest widoczna w Google, możesz sprawdzić np. w Senuto lub Google Search Console. 

Jaka jest sytuacja Twojej strony w Google?

Skoro mowa o Google Search Console, to nie sposób nie wspomnieć o jego pozostałych funkcjach. W świecie SEO każdy Ci to powie – GSC to narzędzie, bez którego ciężko walczyć o wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. A do tego jest darmowe! Co jeszcze z niego wyciśniesz? 
 

 Rys. 4. Informacje dostępne w Google Search Console to bogate źródło wiedzy na temat tego, jak Google ocenia Twoją stronę. Źródło: Google Search Console


 Google Search Console wyposaży Cię m.in. w dane na temat:

  • słów kluczowych, z których generowane są wejścia na stronę,
  • pozycji tych fraz oraz ich CTR,
  • sytuacji pojedynczych adresów URL oraz ogólnego stanu indeksacji witryny,
  • ewentualnych kar nałożonych na Twoją stronę,
  • problemów z dostosowaniem witryny do urządzeń mobilnych.

Funkcji jest mnóstwo, zajrzyj koniecznie!
 

W Google Search Console nie podejrzysz konkurencji – w narzędziu możesz analizować sytuację wyłącznie własnej witryny.


Podczas oceny Twojej strony, Google bierze pod uwagę także szybkość jej ładowania – zarówno na ekranach desktopowych, jak i urządzeniach mobilnych. Czy Twoja strona nie wczytuje się zbyt wolno? Sprawdź to w darmowym narzędziu Google Page Speed Insights i optymalizuj, ile się da. Im szybciej ładuje się Twoja witryna, tym przychylniejsza ocena Google. Ważna jest każda milisekunda!
 

 Rys. 5. Wynik badania przeprowadzonego w Google Page Speed Insights dla domeny newsweek.pl. Źródło: Google Page Speed Insights


Czym charakteryzują się frazy, na jakie Twój serwis wyświetla się w Google?

Narzędzia SEO, które umożliwiają analizę widoczności strony w Google, pomogą Ci również zrozumieć specyfikę fraz, na jakie serwis wyświetla się w wynikach organicznych. 
Jakich danych szukać? Na pewno warto sprawdzić sezonowość, a więc popularność fraz kluczowych naszej strony w perspektywie całego roku. Wiedza ta daje Ci pogląd, w których miesiącach możesz liczyć na największy ruch organiczny w witrynie, a kiedy tych wizyt będzie mniej. Pozwoli Ci to odpowiednio zaplanować kampanie w poszczególnych kanałach.
 

Rys. 6. Wykres sezonowości pokazujący, jak w perspektywie całego roku zmienia się popularność są fraz kluczowych, na które widoczny jest serwis. Źródło: app.senuto.com


Oprócz sezonowości warto sprawdzić, jaka część słów kluczowych, na które serwis jest widoczny, to frazy sprzedażowe, a także ile z nich zawiera nazwy brandów (frazy brandowe) czy miast (frazy lokalne). Pozwoli to lepiej zrozumieć sytuację serwisu w Google.

Kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją w Google i na jakie frazy witryny te są widoczne w wynikach organicznych? 

Podglądanie działań konkurencji, podobnie jak w każdej innej dziedzinie marketingu, w SEO również ma ogromne znaczenie. 
Wiedząc, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją w Google, i jak radzi sobie ona w wynikach wyszukiwania, możesz porównać sytuację tych serwisów do swojej witryny. Dodatkowo, znając słowa kluczowe, na jakie widoczni są konkurenci, możesz zdecydować, na które z nich warto pozycjonować własny serwis. 
 

 Rys. 7. Wykres przedstawiający najbliższych konkurentów serwisu X-kom.pl w Google oraz porównanie fraz wspólnych i wszystkich fraz, na jakich widoczny jest serwis konkurencji. Źródło: app.senuto.com

 

Ważne

Warto pamiętać, że konkurencja w Google nie zawsze jest tożsama z konkurencją biznesową w świecie rzeczywistym. W Google walczysz ze wszystkimi, którym zależy na widoczności na te same słowa kluczowe, co Tobie. Oferta konkurujących ze sobą witryn może być jednak zupełnie różna.


Skąd konkurencja pozyskuje linki?

Jednym z głównych elementów, który wpływa na widoczność stron www w Google, jest ich profil linkowy. To nic innego, jak liczba oraz rodzaj linków z serwisów zewnętrznych, które kierują do naszej strony. Powinno Ci zależeć, aby zbiór domen linkujących do Twojej witryny systematycznie rósł. Pamiętaj jednak, że linki powinny pochodzić ze stron tematycznie powiązanych.
Z budowaniem profilu linkowego jest niemało zabawy. Warto zautomatyzować ten proces, korzystając z ułatwień, jakie oferują specjalistyczne platformy – pozwalają one na zakup artykułów sponsorowanych (które są świetnym źródłem linków!) w wybranych serwisach w intuicyjnie prosty i szybki sposób.
Podczas opracowywania strategii linkowania warto przyjrzeć się działaniom konkurencji – zwłaszcza tym serwisom, które są najlepiej widoczne na frazy, na których zależy nam najbardziej. To, skąd te witryny pozyskują linki, jest dla nas konkretną wskazówką; jeśli im udało się pozyskać link z danej witryny i wspiera on profil linkowania konkurenta, w większości przypadków my też powinniśmy się o to postarać. 
 

Wskazówka

Serwisy, z których konk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy