Dołącz do czytelników
Brak wyników

Identyfikacja grupy docelowej i przechwycenie kontaktu online – 6 praktycznych narzędzi

Artykuł | 27 marca 2019 | NR 34
99

Jednym z najważniejszych zadań marketingu jest określenie i identyfikacja grupy docelowej. Wiadomo to od dawna, pisał o tym już ojciec współczesnego marketingu, Philip Kotler. Ale mamy już 2017 r. – wiele się zmieniło, w dzisiejszych czasach identyfikacja swojej grupy docelowej to zdecydowanie za mało. Trzeba wiedzieć, jak analizować każdy kontakt i na podstawie tej analizy budować komunikację marketingową. Co więcej, trzeba robić to w „real time”, czyli w czasie rzeczywistym.

Wszystko to wymaga ogromnych nakładów pracy. Nic więc dziwnego, że narzędzia pozwalające na szybsze i bardziej efektywne realizowanie zadań marketingowych wyrastają jak grzyby po deszczu. Można je podzielić na dwie kategorie. Programy z pierwszej z nich pomagają w identyfikowaniu użytkowników i analizowaniu ich zachowań, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć naszych potencjalnych klientów. Z drugiej – usprawniają kontakt online z klientem, dzięki czemu pomagają również w lepszym rozpoznaniu grupy docelowej.

Łatwo się zgubić w mnogości tych rozwiązań, dlatego też chciałbym podzielić się tutaj kilkoma – według mnie – najlepszymi narzędziami z obu tych kategorii.

1. HubSpot  

HubSpot to platforma służąca do automatyzacji działań marketingowych. Ma ona dużo różnych funkcjonalności, które ułatwiają pracę marketingowcom. Jak to się sprawdza w praktyce? HubSpot pozwala agregować dane kontaktowe wszystkich potencjalnych klientów (którzy np. zapisali się na newsletter, pobrali e-booka itp.) i powiązywać je z plikami cookies tych osób. W ten sposób zdobywamy dokładne informacje na temat tego, jak zachowuje się dany użytkownik i na ich podstawie możemy zdecydować, jak powinniśmy się komunikować.

Przykład: Mateusz odwiedził naszą stronę. Zainteresował go jeden z oferowanych przez nas e-booków, więc zdecydował się go pobrać. By to zrobić, musiał jednak podać swój adres e-mail i numer telefonu. HubSpot zapisał go jako potencjalnego klienta. Dwa tygodnie później Mateusz znowu odwiedził naszą stronę i wszedł w zakładkę „cennik”. System wykrywa to i uznaje, że jeśli Mateusz ponownie przegląda serwis i sprawdza tę zakładkę, to istnieje szansa, że jest on zainteresowany naszą ofertą. HubSpot automatycznie wysyła e-mail do naszego działu handlowego z informacją, że Mateusz, potencjalny klient, znajduje się właśnie na stronie i warto się z nim skontaktować. Jeśli nasz dział handlowy zareaguje i od razu zadzwoni do Mateusza, to istnieje duża szansa na zawarcie transakcji.

Dlaczego to działa? Dlatego, że HubSpot na bieżąco śledzi zachowanie użytkownika na stronie i na podstawie takich danych, jak np. historia przeglądania potrafi zidentyfikować potencjalnego klienta. Jeśli przedstawiciel handlowy skorzysta z tego i skontaktuje się z taką osobą dokładnie wtedy, kiedy jest ona najbardziej zainteresowana naszą ofertą, czyli gdy przegląda stronę internetową, to możliwość sprzedaży znacznie rośnie. Wybranie odpowiedniego momentu na skontaktowanie się z klientem to przecież klucz do sukcesu.

2. Brand24

Brand24 to popularne narzędzie do monitoringu mediów społecznościowych, pozwalające na zorientowanie się, jakie grupy odbiorców piszą lub rozmawiają o naszym produkcie. Umożliwia więc ono identyfikację grupy docelowej oraz pojedynczych użytkowników. Bo jeśli ludzie o nas rozmawiają, to znaczy, że są nami zainteresowani.

Brand24 na bieżąco informuje o pojawiających się w mediach społecznościowych wzmiankach na temat naszej firmy. Dzięki temu zyskujemy możliwość włączenia się w dyskusję toczącą się wokół naszego produktu lub usługi, budowanie relacji, zaradzenie kryzysowi, gdyby pojawiły się krytyczne opinie i… zwiększenie sprzedaży.

Podam przykład. Za każdym razem, kiedy ktoś zapyta w grupie branżowej na Facebooku o to, czy warto korzystać z oferowanego przez Ciebie narzędzia, Ty dostajesz o tym informację razem z linkiem do konwersacji. Możesz teraz albo włączyć się w dyskusję, albo napisać bezpośrednio do osoby, która zadała pytanie, by przedstawić jej swoją ofertę i odpowiedzieć na wątpliwości. Takie bezpośrednie zwrócenie się do potencjalnego klienta znacznie zwiększy szansę na zawarcie transakcji.

Co ważne, Brand24 pozwala również na zbieranie statystyk na temat naszej firmy lub rynku, na którym działamy. Umożliwia to lepsze zrozumienie trendów i grupy docelowej, do której kierujemy nasze komunikaty marketingowe.

3. Intercom

Intercom to narzędzie, które łączy zalety chatu na stronie i systemu klasy marketing automation. Umożliwia segmentowanie użytkowników na stronie i – w zależności od tego, w którym segmencie się znajdują – wyświetlanie im różnych komunikatów.

Możemy więc np. ustalić, że jeśli na naszej stronie pojawi się użytkownik, który już wcześniej ją odwiedził, to zobaczy komunikat: „Witamy ponownie! Masz pytanie dotyczące naszego produktu? Napisz na chacie, nasi doradcy wszystko Ci wyjaśnią!”. Taka personalizacja komunikatów może pozytywnie wpłynąć na Twój wizerunek i skłonić osobę odwiedzającą stronę do bezpośredniego kontaktu z firmą.

Intercom pozwala także na segmentowanie i identyfikowanie użytkowników na podstawie dowolnego parametru, np. lokalizacji, języka, urządzenia czy zachowania na stronie. Ponadto Intercom posiada dużo funkcji pomagających w sprawniejszej obsłudze klienta, jednak tutaj skupiłem się na tych, które ułatwiają zdobywanie kontaktów do nowych klientów.

Rys. 1. Intercom

 

4. CallPage

CallPage to widget przeznaczony do zainstalowania na stronie internetowej. Gdy wykryje on, że w serwisie znajduje się potencjalny klient, wyświetla mu pop-up z propozycją darmowego połączenia telefonicznego w 28 s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy