Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obrazy w projektach internetowych – jak wybierać?

Artykuł | 23 grudnia 2018 | NR 29
287

Od wskazówek technicznych, w tym dotyczących pozycjonowania i licencji, po porady natury artystycznej – wybraliśmy osiem najważniejszych zasad wykorzystywania obrazów w projektach online. Sprawdź, czy wszystkie je znasz i stosujesz.

Wskazówki techniczne

Zanim przejdziemy do artystycznych kryteriów doboru zdjęć, czyli tych nieco bardziej zaawansowanych i jednocześnie trudniej uchwytnych, zacznijmy od rzeczy podstawowej, czyli technikaliów. Aby uniknąć wpadki, warto te zasady stosować w każdym projekcie online’owym, niezależnie od jego skali czy charakteru.

POLECAMY

Używaj tylko obrazów najwyższej jakości

Rozmazane, nieciekawe fotografie mogą przytłumić każdą, nawet najbardziej fascynującą treść. Jeśli więc chcesz wywrzeć dobre wrażenie na swoich odbiorcach, pamiętaj, by używać wyłącznie zdjęć wysokiej jakości – wyraźnych, poprawnie skadrowanych, o odpowiednio wysokiej rozdzielczości. Tylko takie fotografie przemówią do internautów i zachęcą ich do pozostania na Twojej stronie lub kliknięcia Twojego banneru. Nieskazitelne obrazy spowodują też, że inni użytkownicy chętniej będą do nich odsyłać. Ważne jest także, by nawet miniatury wykorzystanych fotografii były ostre – pojawiając się w wynikach wyszukiwania, będą prezentowały się bez zarzutu i wyróżnią się na tle sąsiadów.

Dostosuj obrazy do publikacji w internecie

Współcześnie strony internetowe i inne projekty digitalowe opierają się w większości na obrazach, dlatego pamiętaj o trzech rzeczach, które pomogą skrócić czas ich wczytywania i tym samym poprawią odczucia użytkowników: 

  1. Nie wrzucaj zdjęć w rozmiarze większym niż ten, w jakim ostatecznie będą wyświetlane. Jeśli zaplanowałeś, że fotografie na stronie będą w rozmiarze 300 px na 600 px, to przed ich załadowaniem zmniejsz je do tego rozmiaru.
  2. Jeśli zmniejszone obrazy nadal dużo ważą, spróbuj je odchudzić, zwiększając kompresję.
  3. Dobierz odpowiedni format zapisu obrazu – dla animacji będzie to GIF, natomiast jeśli potrzebujesz zachować efekt przezroczystości albo drobne detale o najwyższej rozdzielczości, użyj PNG. W innych przypadkach, a będzie ich pewnie większość, skorzystaj z JPG.

Pamiętaj, że nie ma jednego uniwersalnego formatu obrazów ani sposobu ich optymalizacji – dlatego eksperymentuj, zmieniaj ustawienia jakości i sprawdzaj efekty. Po znalezieniu optymalnych ustawień zastosuj je do innych podobnych obrazów, ale nie korzystaj z jednej metody do wszystkich zdjęć.

Kiedy już zoptymalizujesz wszystkie obrazy, określ w kodzie strony ich wymiary. Dzięki temu przeglądarka internetowa, wyświetlając

Twoją stronę, będzie od razu wiedziała, jak rozmieścić wokół nich pozostałe elementy i wyświetli całość znacznie szybciej.

Pozycjonuj obrazy

Mało kto pamięta o tym, że obrazy można i warto pozycjonować tak jak inne komponenty strony. Wykonanie kilku poniższych czynności podczas prac programistycznych na pewno pomoże Ci zająć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania:

  1. Nazywaj pliki graficzne opisowo i szczegółowo. Nazwa „młoda-kobieta-pijąca-kawę.jpg” niesie zdecydowanie więcej informacji niż np. „foto-001.jpg”, a poza tym zwiększa szansę na znalezienie zdjęcia w wynikach wyszukiwania.
  2. Zadbaj, by tekst alternatywny (atrybut ALT) był bogaty w treść i trafnie opisywał obraz. Osoby z wadą wzroku albo korzystające z wolnego łączą mogą nie widzieć obrazów na Twojej stronie. Dobrze skonstruowany tekst dostarczy im ważnych informacji i podniesie komfort korzystania ze strony. W naszym przykładzie atrybut ALT mógłby brzmieć np. tak: „Młoda długowłosa blondynka pije kawę w zamyśleniu, siedząc na parapecie i patrząc przez okno”.
  3. Jeśli to tylko możliwe, wstawiaj obrazy w otoczeniu treści o zbliżonej tematyce. W przeciwnym wypadku (np. jeśli umieścilibyśmy nasze zdjęcie z kobietą na stronie poświęconej naprawie rowerów) wyszukiwarki mogą mylnie ocenić, co znajduje się na fotografii i wyświetlą ją w wynikach wyszukiwania, mimo że nie będzie pasować do zapytania.

Upewnij się, że masz prawo do używania obrazów

Nielegalne wykorzystanie zdjęć w internecie niestety nadal się zdarza, a przecież bardzo łatwo można znaleźć obrazy, których wolno użyć zgodnie z prawem za niewielką opłatą lub nawet zupełnie za darmo. 

 

Pierwszą opcją są serwisy takie jak Fotolia by Adobe (//pl.fotolia.com), która oferuje obrazy objęte jedną z dwóch rodzajów licencji: standardową lub rozszerzoną. Żeby wykorzystać obrazy z tego banku na stronach internetowych, bannerach, blogach itp., wystarczy tańsza licencja standardowa. Istnieją także zbiory darmowych obrazów, z których też można zrobić użytek – są one jednak znacznie mniej zasobne niż profesjonalne stocki i trudniej będzie Ci znaleźć idealnie dopasowane do Twoich potrzeb zdjęcie. Obrazy takie są objęte jedną z licencji Creative Commons (CC). Wszystkie rodzaje licencji zawierają warunek uznania autorstwa, ale jedne zezwalają jedynie na użycie w celach niekomercyjnych (licencja CC-BY-NC), podczas gdy inne dają możliwość wykorzystania komercyjnego i wprowadzania zmian, pod warunkiem że zmienione fotografie będą opublikowane na takiej samej licencji (licencja CC-BY-SA).

Kryteria artystyczne

Choć świat designu rządzi się swoimi prawami i trudno w nim o zasady mające powszechne zastosowanie, pokusiliśmy się o kilka generalnych wskazówek, które mogą pomóc w tworzeniu warstwy graficznej Twojego projektu.

Wybieraj obrazy, które pasują do Twojej marki i oddają przesłanie projektu

Szukając zdjęć do swojego projektu, zastanów się najpierw, czego dotyczy i co za jego pomocą chcesz sprzedać albo osiągnąć.

Dobrze jest na samym początku stworzyć listę haseł, które najlepiej opisują Twoją markę oraz oddają klimat i cel konkretnego projektu internetowego. Będziesz mógł później wykor...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy