Growth hacking - Jak wzrastać w postępie geometrycznym

Temat numeru

Określenie growth hacking pojawiło się na rynku wraz z modelem eksponencjalnego – czyli wykładniczego – wzrostu biznesu. Na wielu konferencjach pokazywane są przypadki Airbnb czy Ubera. Niekiedy te dwa określenia – growth hacking i wzrost wykładniczy – są używane zamiennie lub mylone ze sobą. Aby to uporządkować, można przyjąć, że growth hacking jest sposobem na wykorzystanie dystrybucji innego kanału czy firmy do uzyskania własnego wzrostu – właśnie w wykładniczym, geometrycznym postępie.

Airbnb było przedsięwzięciem, które przez jakiś czas było stosunkowo mało znane. Jego założyciele uruchamiali swój serwis trzykrotnie, a początkowo nawet parali się dodatkowo innymi zajęciami, żeby przeżyć – w czasie kampanii prezydenckiej w 2008 r. sprzedawali płatki pod nazwą „Obama O’s” i „Cap’n McCain’s”. Ich sytuacja finansowa była na tyle trudna, że nawet żywili się niesprzedanymi płatkami. Przełomem stało się dopiero umożliwienie użytkownikom bezproblemowego zamieszczania ofert Airbnb w innym serwisie ogłoszeniowym, znacznie bardziej wtedy popularnym – Craigslist. Ponieważ Craigslist w zasadzie nie pozwalał na taką automatyczną integrację, inżynierowie z Airbnb stali się de facto hackerami, którzy prześledzili sposób, w jaki Craigslist zarządzał listami swoich ogłoszeń, i w sprytny sposób skonstruowali obejście tego ograniczenia. W efekcie przez jakiś czas Craigslist
był nieświadomym promotorem Airbnb, do którego przechodzili użytkownicy szukający wakacyjnych ofert noclegowych. W pewnym momencie ludzie z Craigslist zorientowali się, co się dzieje, i zablokowali te możliwości dostępu, ale Airbnb zyskał ogromny wzrost popularności, i dalej już radził sobie innymi sposobami. 
Na tym polegało zhackowanie wzrostu – wybicie się „na czyichś plecach”, wykorzystując czyjś inny dorobek – w tym przypadku bez wiedzy i zgody „promotora”.
 

POLECAMY

Grow...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy