Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe , Otwarty dostęp

17 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Firma na LinkedInie – siedem zasad tworzenia dobrej strony firmowej

190

W warunkach zachodzącej „przyspieszonej digitalizacji” LinkedIn zyskuje jeszcze więcej. Firmy coraz mocniej interesują się rozpoczęciem działań na tej platformie i wykorzystaniem jej w różnych celach biznesowych, a szczególnie w dotarciu do klientów oraz sprzedaży.

Wiele firm posiada już doświadczenia z działań na Facebooku i zakłada, że LinkedIn to analogiczna przestrzeń, w ramach której można funkcjonować właściwie tak samo. To jednak błędne założenie. Pomimo wielu podobieństw LinkedIn w wielu znaczących aspektach­ różni się od Facebooka. Z tego powodu łatwo popełnić istotne błędy. W artykule krok po kroku omówię to, co warto zrobić, a także na co zwrócić uwagę, by uniknąć pomyłek i optymalnie wprowadzić swoją firmę (lub zoptymalizować jej obecność) na największej biznesowej platformie świata.

POLECAMY


1. Opracuj strategię obecności na LinkedInie


Często zwracają się do mnie firmy i organizacje, które potrzebują szkolenia lub strategii dla swojej strony na LinkedInie. Zawsze podkreślam wtedy, że właściwe podejście do tej platformy wymaga poświęcenia szczególnej uwagi profilom osobowym. Dobra strategia obecności firmy na LinkedInie powinna uwzględniać profile osób związanych z przedsiębiorstwem. Może nawet całą swoją obecność oprzeć na pracownikach. Idealny model obecności na omawianym portalu powinien być trójkątem zależności między profilami liderów i pracowników (employee advocacy), stroną firmową oraz działaniami reklamowymi.

Dlaczego LinkedIn?

  1. To największa sieć kontaktów biznesowych – z 690 milionami użykowników na świecie i niemal 4 milionami w Polsce.
  2. Na LinkedInie są obecni przedstawiciele większości branż – od najczęściej reprezentowanych, takich jak IT i przemysł, aż po rolnictwo oraz bezpieczeństwo publiczne.
  3. Co piąty użytkownik LinkedIna to osoba decyzyjna.
  4. LinkedIn to świetne źródło wiedzy o rynku, konkurencji i możliwościach rozwoju kariery.
  5. LinkedIn to doskonałe narzędzie dotarcia do klientów, pracowników i partnerów biznesowych.
  6. Omawiany portal stanowi również idealne miejsce do budowania marki osobistej eksperta czy lidera...
  7. ...a także wzmacniania świadomości marki firmy lub organizacji, budowania zaufania i skracania procesów sprzedażowych.


Oczywiście strategia obecności w social mediach powinna być spójna z ogólną strategią firmy. Przed jej opracowaniem należy poznać specyfikę LinkedIna i użytkowników tego portalu, naszą konkurencję oraz oszacować własne możliwości. Następnym krokiem może być konkretne zdefiniowanie celów obecności (np. budowa wizerunku w wybranych grupach docelowych, sprzedaż, przedstawienie się jako atrakcyjny pracodawca itp.). Po analizie grup odbiorców warto opracować persony – wzorce idealnych klientów wraz z dokładnym określeniem ich potrzeb w kontekście Twojego produktu lub usługi. Jako jedną z grup docelowych/partnerów koniecznie uwzględnij pracowników, bo to oni – dodając stronę jako swoje miejsce pracy – stają się jej pierwszymi obserwującymi. Zresztą to właśnie te osoby najlepiej znają Twoją firmę i mogą o niej opowiadać. Właśnie dlatego zalecam, by integralną częścią strategii obecności na LinkedInie był program zaangażowania pracowników w komunikację firmy. Centralnym elementem strategii jest sam pomysł na obecność, czyli koncept komunikacji, a także plan działań taktycznych, które przybliżą nas do wyznaczonego celu. W miarę możliwości cele te powinny zostać określone w formie mierzalnych wskaźników. Jeśli już wiesz, jaki wizerunek swojej firmy chcesz na LinkedInie kreować, jakie cele osiągnąć, a także z kim i jak powinieneś się komunikować, by móc je zrealizować, przystąp do utworzenia strony firmowej lub jej zaktualizowania.

Rys. 1. Źródło: Raport „LinkedIn w Polsce w 2020 roku”,
https://adriangamon.com/Raport/

2. Utwórz stronę i ją uzupełnij 


Strona na LinkedInie to wizytówka Twojej firmy, która dobrze pozycjonuje się w wyszukiwarce Google. Dzięki niej możesz publikować treści, zabierać głos jako firma oraz integrować działania pracowników. Biorąc pod uwagę wszystkie te możliwości, spraw, by Twoja strona na LinkedInie była maksymalnie uzupełniona i spójna z tym, jak działa Twoja firma. Budowanie strony zacznij od dodania odpowiedniego zdjęcia profilowego (taką funkcję może pełnić również animowany gif) i zdjęcia w tle, sloganu oraz przycisku akcji. Następnie uzupełnij informacje o firmie, przypisz jej najbardziej adekwatną branżę i dodaj specjalizacje. Zadbaj również o wpisanie wszystkich lokalizacji przedsiębiorstwa oraz powiązanie go z odpowiednimi hasztagami i grupami. Jeśli Twoja firma działa również poza Polską, to koniecznie stwórz jej opis w innych językach. Jeżeli nawet nie współpracujesz obecnie z kontrahentami z zagranicy, to i tak warto zadbać o zamieszczenie krótkiej notki przynajmniej w języku angielskim – nigdy nie wiadomo, kto dzięki temu znajdzie Twoją firmę i jakie możliwości to otworzy. Podczas tworzenia strony zdefiniuj również adres URL, który będziesz mógł opublikować w innych miejscach i dzięki temu sprawniej promować witrynę. Choć radzę maksymalnie uzupełnić stronę, to od tej zasady jest jeden wyjątek. Mam tu na myśli podstronę kultura firmowa – to opcja dodatkowo płatna (na dodatek nietania) i w większości przypadków spokojnie można się bez niej obejść. Podczas tworzenia strony uzyskasz możliwość utworzenia strony marki. To osobna postronna powiązana wprawdzie ze stroną firmową, ale zorientowana wyłącznie na promocję wybranych produktów czy usług. Takie rozwiązanie przeznaczone jest raczej dla większych firm, których produkty lub usługi mają inne grupy docelowe niż sama strona firmowa. Nie polecam tego rozwiązania – wymaga ono tworzenia odrębnej komunikacji i budowania od zera grupy odbiorców, a ponadto strony marki nie można dodać do swojego profilu jako miejsca pracy.

10 największych stron firmowych na LinkedIn w Polsce (z dn. 1 maja 2020 r.)

LP. FIRMA LICZBA OBSERWUJĄCYCH
1 Niebezpiecznik.pl 104 944
2 CD PROJEKT RED 88 823
3 Harvard Business Review Polska 87 368
4 Asseco South Eastern Europe 55 345
5 Business Insider Polska 53 938
6 DocPlanner 49 090
7 Comarch 42 187
8 PKN ORLEN S.A. 36 997
9 LOT Polish Airlines 36 132
10 PwC Polska 33 647
Źródło: Raport „LinkedIn w Polsce w 2020 roku”,
https://adriangamon.com/Raport/

3. Regularnie publikuj treści i angażuj grupę docelową


Jeśli Twoja strona firmowa ma być skuteczna, powinna za pomocą publikowanych postów opowiadać o samej firmie. Jeżeli znasz już swoje cele oraz określiłeś grupy docelowe, to kolejnym krokiem będzie zaprojektowanie skierowanych do nich wartościowych treści. W tym momencie często pojawiają dwa istotne pytania. Co publikować? Jak często? Zacznijmy od pierwszego z nich. Poprawnych odpowiedzi może być bardzo wiele – ta, która okaże się właściwa dla Ciebie, zależy od specyfiki Twojej firmy, branży, w której funkcjonujesz, a także od samych odbiorców na LinkedInie. 
Na początek proponuję rozważyć cztery uniwersalne kategorie treści, które zwykle bardzo dobrze się sprawdzają:

  1. Bieżące informacje/aktualności z życia firmy – wszelkie materiały opowiadające o zmianach w przedsiębiorstwie i branży, sukcesach oraz wyzwaniach; inaczej mówiąc, komunikaty, które pozwolą innym być na bieżąco z tym, co dzieje się w Twojej firmie oraz branży.
  2. Treści edukacyjne, których zadaniem jest edukowanie klientów i partnerów oraz budowanie autorytetu i eksperckości firmy oraz jej pracowników; content tego typu można podzielić jeszcze na dwa podstawowe rodzaje: wartościowe dane, raporty, analizy i studia przypadków oraz treści typowo poradnikowe i edukacyjne.
  3. Treści dotyczące ludzi i firmy „od kuchni”, które posiadają kontekst przede wszystkim employer-brandingowy; dzięki nim możemy pokazać kulturę organizacyjną firmy, jej pracowników i ich historie, przedstawić wydarzenia z życia organizacji, przywitać nowych członków zespołu, wreszcie – poszukiwać ich. 
  4. Treści ofertowe, których celem jest przedstawienie produktów i usług oraz edukacja dotycząca tego, w jaki sposób można współpracować z firmą oraz skorzystać z jej pomocy.

Wymienione wyżej rodzaje treści mogą się w Twoich publikacjach przenikać i uzupełniać. Pamiętaj jednak, aby żaden z tych obszarów nie zdominował całej reszty. Dodatkowym, piątym zakresem tematycznym mogą być lżejsze treści o charakterze nieco rozrywkowym czy motywacyjnym. W każdym wypadku zwróć uwagę na autentyczność i treściwość komunikatów, nie przesadzaj też z formalnością języka. Druga zasygnalizowana wyżej wątpliwość dotyczy tego, jak często i kiedy publikować. Tu też nie ma jednoznacznej odpowiedzi – warto sprawdzić, jak to działa w przypadku Twojej branży. Istnieją badania wskazujące na to, że warto udzielać się w konkretne dni tygodnia, a mianowicie we wtorek, środę i czwartek – w godzinach porannych lub w ciągu dnia pracy. Nie przywiązywałbym do nich szczególnej uwagi. Algorytm decydujący o tym, kto zobaczy post, jest „zainteresowany” przede wszystkim liczbą i szybkością interakcji wywołanych przez dany wpis od momentu jego publikacji. Częstotliwość publikowania wpisów powinna zależeć przede wszystkim od tego, jak wiele ciekawego mamy do opowiedzenia – ważne, by znaleźć równowagę między obawą o zmęczenie czytelników a zagrożeniem, że o nas zapomną. Można publikować zarówno jeden post tygodniowo, jak i parę dziennie – byle nie kilka w ciągu godziny!

4. Dodaj informacje o obecności firmy na LinkedInie i zachęć do obserwowania Twojej strony

Strona, o której nikt nie wie, nie przyniesie szczególnego pożytku – właśnie dlatego należy poinformować innych o obecności na LinkedInie. Możesz między innymi:

  • rozesłać informacje do pracowników – koniecznie poinformuj ich, jaki jest cel strony i co sami mogą zrobić, by pomóc w promocji firmy,
  • przygotować miniporadnik dla pracowników, a najlepiej zorganizować dla nich inspirujące szkolenie z LinkedIna,
  • rozesłać mailing do klientów i partnerów z informacją o obecności na LinkedInie,
  • dodać informację o stronie na LinkedInie, na swojej witrynie www,
  • dodać informację do stopek e-maili pracowników,
  • rozkleić informacje z adresem strony i prowadzącym do niej kod...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy