Czy niewłaściwe opakowanie może zrazić klientów?

Otwarty dostęp

Gdy zastanawiasz się nad swoimi doświadczeniami z przesyłkami i opakowaniami, przychodzą Ci na myśl zarówno pozytywne jak i negatywne przykłady. Pewnie zdarzyły się produkty gdy nie mogłeś dostać się do zawartości przez kilka minut. Jedynie stosując nóż, nożyczki itp. udało się dostać do zawartości. Część opakowań z kolei nie ulega uszkodzeniu w trakcie otwierania, ale nie można ich potem zamknąć ponownie według instrukcji.

Opakowania do wysyłek to kolejny element w kwestii pakowania. Mogą frustrować klientów równie bardzo jak opakowania pierwotne produktów. Najczęściej występujące problemy z opakowaniami można by przypisać do 5 kategorii, które pokrótce przestawimy w tym artykule. Jeśli chcemy dowiedzieć się gdzie są słabe punkty opakowania, warto wpierw zrozumieć właściwie rolę pakowania.

POLECAMY

Opakowanie musi spełniać swoją rolę

W przypadku opakowań wysyłkowych bardzo liczy się funkcjonalność i całościowy wygląd opakowania. Opakowania na sklepowej półce a wysyłkowe to dwie różne rzeczy. W sklepie naziemnym klient widzi opakowania produktu a potem właściwy produkt. Kupujący online z kolei widzą także opakowania wysyłkowe. Przez wzgląd na to powinny one być sensowne. Choćby tak jak czynią to tacy jak Amazon, stosujący proste, tanie ale brandowane uśmiechem kartony. Dzięki temu klient od razu poznaje paczkę i wie czego się spodziewać po jej otrzymaniu.

Można by wyróżnić 3 warstwy opakowania e-commerce –

  • Zewnętrzne czyli najczęściej kartony lub koperty wysyłkowe, które klient widzi w pierwszej kolejności i stanowiące główną ochronę zawartości
  • Wewnętrzne – wypełniacze czy folia bąbelkowa wyściełające wnętrze opakowania dla lepszej ochrony czy czasem dodające szyku dodatki bibuły czy kolorowych wiórków papierowych
  • Opakowania produktu – często kolorowe, z logo, opisem, ważniejsze w zakupach stacjonarnych
     

Jeśli już zastanawiasz się nad modyfikacją pakowania w twoi sklepie internetowym, mamy dla ciebie 5 głównych błędów z pakowaniu które odstraszają klientów. Zdecydowanie powinno się ich unikać!

5 błędów w pakowaniu, które odstraszają klientów

Problematyczne otwieranie paczki

Czy odbiorcy twojego sklepu internetowego potrzebują narzędzi, swoich paznokci czy zębów by dostać się do przesyłki? Jeśli tak – to jest to pierwszy i poważny błąd. Nic bardziej nie frustruje odbiorcy wyczekanej paczki który nie może się do niej dostać. Tymczasem nie można skupiać się wyłącznie na bezpieczeństwie zawartości i niskim koszcie opakowania, lecz pomyśleć także o wygodzie klienta.

Zbędne ilości materiałów

Zapewne każdy kto choć czasem zamawia produkty online spotkał się opakowaniem nieproporcjonalnym do zamawianego produktu. Czy to pendrive spakowany w karton do Gabarytu B czy kilka drobnych artykułów spożywczych dostarczonych w kartonie tak wielkim jakby miał się tam zmieścić cały wózek sklepowy bądź ilości wypełniacza takie jakby miały wypełnić basenik… Po pierwsze stwarza to u odbiorcy obawy czy na pewno otrzymał to, co powinien (i tu może np. w obawie odmówić przyjęcia paczki-> koszt dla nadawcy!). Po drugie świadczy o marnotrawstwie sprzedającego. Po trzecie powoduje irytację zamawiającego zajmując zbędnie miejsce w mieszkaniu do czasu wyrzucenia opakowania bo często opakowania są tak duże, że nie sposób wepchnąć je do śmietnika w mieszkaniu.

Nieprzyjazne dla środowiska

Obecnie przywiązuje się coraz większą wagę do troski o środowisko i zrównoważonego rozwoju. Sprzedający, którzy wydają się być na bakier ze środowiskiem, nie pokazują się z dobrej strony. Najlepiej, żeby opakowanie było biodegradowalne i nadające się do ponownego przetworzenia, np. wykonane z papieru czy tektury jak karton, koperta. Nawet taśma papierowa zyskuje na popularności. Inna rzecz to znowu minimalizacja odpadów – czyli najmniejsze możliwe opakowania dla danego zamówienia. Pilnując tego można wyróżnić się wśród wielu sprzedawców.

Niewłaściwe materiały opakowaniowe

To, w czym wysyłasz produkty klientom powinno i wyglądać i spełniać funkcję. Nie powinniśmy specjalnie skąpić na materiałach, np. używając wyłącznie pudeł zbieranych z marketów. Jeśli pudełko ulegnie uszkodzeniu w drodze do klienta a co gorsza uszkodzi się zawartość – popsuje to wizerunek sklepu. Wysyłasz ciężkie produkty? Użyj grubszego kartonu. Wysyłasz delikatne rzeczy? Użyj koperty bąbelkowej lub zapakuj w folię bąbelkową. Ponadto jeśli na przykład istnieje ryzyko wylania – właściwym materiałem będzie tu jakiś rodzaj folii – czy to stretch, czy worek czy zaślepka na korek.

Bez emocji

Bezpłciowe, nudne opakowania nie zapadają w pamięć. Nie tylko wysyłając drogie, ekskluzywne produkty można wywrzeć wrażenie na odbiorcy owijając zawartość bibułą i stosując kolorowy karton przewiązany wstążką. Nawet proste rzeczy jak klamki można ładnie wysłać dbając o estetykę, stosując kolorowe taśmy PP czy pakowe, zaskakując tak klientów którym paczka skojarzy się z prezentem. Można też stosować kolorowe pieczęci, naklejki czy zamówić kolorowe opakowania bądź umieścić wewnątrz krótki liścik z podziękowaniem i kontaktem do siebie w razie pytań. Proste rzeczy a cieszą.

Prosty sposób na podniesienie jakości twoich opakowań

By pakowanie w twojej firmie działało prawidłowo, należy dobrze przeanalizować stan obecny i możliwości zmian, poprawy. Bardzo dużo przedsiębiorców internetowych nie pamięta o tak istotnych sprawach zastanawiając się co powoduje tak wolne wzrosty sprzedaży czy wręcz spadki. Dlatego polecamy na chwilę się zatrzymać i zastanowić, czy opakowania aktualnie używane i cały proces pakowania są wolne od wymienionych powyżej błędów. Szukasz więcej porad i inspiracji a także opakowań wysyłkowych? Zajrzyj na www.heykapak.pl po więcej!

Przypisy