Pozycjonowanie szerokie w Google - opłacalność i efektywność promowania Long Tailowego

Otwarty dostęp

SEO jest obecnie szerokim zakresem działań, których potrzebuje każdy, kto prowadzi biznes w internecie. Jeśli posiadamy e-commerce, potrzebujemy dopływu klientów z wielu źródeł. Jednym z nich są właśnie wyniki organiczne, za które odpowiada SEO. Jeżeli natomiast prowadzimy jakąkolwiek inną działalność w internecie, mamy stronę wizytówkę, porównywarkę, zarabiamy na afiliacji – również potrzebujemy odpowiedniego SEO, a zwłaszcza pozycjonowania szerokiego. O czym dokładnie mowa? Zachęcamy do lektury!

 

POLECAMY

Czym jest SEO?

Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest SEO? SEO to proces optymalizacji strony internetowej, tak aby była ona jak najbardziej przyjazna dla wyszukiwarek oraz użytkowników. Obejmuje działania techniczne (np. poprawa szybkości ładowania strony), tworzenie wartościowych i ustrukturyzowanych treści, które odpowiadają na potrzeby i zapytania użytkowników, a także budowanie wartościowego profilu linków zwrotnych (backlinków). Celem SEO jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słowach kluczowych, co oczywiście przekłada się na większy ruch na stronie i potencjalnie większe zyski. Jedną ze strategii SEO jest pozycjonowanie się na tak zwany long tail. Co to takiego?

Co to jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie, znane również jako strategia long tail, polega na skoncentrowaniu się na mniej konkurencyjnych, lecz bardzo specyficznych frazach kluczowych, które są często dłuższe niż tradycyjne zapytania. Przykładem może być: “Wakacje w Grecji” versus “Wakacje w Grecji dla rodzin z dziećmi" lub “Wczasy w Grecji w hotelu przyjaznym dla rodzin z dziećmi”. Jak widzimy long tail to frazy składające się z większej liczby słów, dłuższe, posiadające mniejszy wolumen wyszukiwania, ale za to bardziej precyzyjne i łatwiejsze w pozycjonowaniu. Dzięki temu podejściu strony mogą przyciągnąć bardziej ukierunkowany ruch, składający się z osób faktycznie zainteresowanych konkretną ofertą.

Opłacalność strategii long tailowej

Jakie są więc największe zalety strategii pozycjonowania szeroko, na "długi ogon"? 

  • Wyższa konwersja

Użytkownicy, którzy wyszukują konkretne frazy, są zazwyczaj bliżej podjęcia decyzji o zakupie. Dlatego ruch generowany przez pozycjonowanie szerokie charakteryzuje się wyższą konwersją.

  • Mniejsza konkurencja 

Długie frazy kluczowe są mniej konkurencyjne, co ułatwia osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

  • Większa dostępność słów kluczowych 

Istnieje praktycznie nieograniczona liczba kombinacji długich fraz kluczowych, co pozwala na ciągłe rozszerzanie strategii SEO i przy wykorzystaniu głównych fraz kluczowych osiągnięcie Topical Authority. 

Sukces w pozycjonowaniu szerokim wymaga tworzenia sporej ilości wysokiej jakości treści, co może być czasochłonne. Strony muszą być optymalizowane pod kątem wielu długich fraz kluczowych, co wymaga dokładnego planowania i realizacji strategii SEO, a także zaangażowania UX, ponieważ tę treść nasyconą frazami long tail należy odpowiednio rozplanować na stronie. Mimo wszystko pozycjonowanie szerokie w Google oferuje wiele korzyści dla stron internetowych, w tym wyższą konwersję i mniejszą konkurencję. Jest to szczególnie istotne dla e-commerce oraz stron specjalizujących się w niszowych produktach lub usługach. Wymaga jednak odpowiedniego planowania i wdrożenia strategii treści, aby móc skutecznie konkurować na rynku. 

Przypisy