Dlaczego moja strona nie sprzedaje? Checklista eksperta e-commerce

Temat numeru

Jeżeli ktoś zapytałby Ciebie, co decyduje o tym, że dana strona internetowa sprzedaje, a inna nie, to jaki jeden kluczowy element byś wskazał? Jestem pewien, że ile osób miałoby na to odpowiedzieć, tyle byłoby wskazanych elementów. I każdy z dopiskiem „superważne”. Z jednej strony padały odpowiedzi, że skuteczna kampania reklamowa, z drugiej że komunikacja i budowanie społeczności. Jeszcze inne osoby wskazałyby dobrą strategię, a część napisałaby, że kolor i rozmieszczenie przycisków w sklepie internetowym. Prawda jest taka, że wszyscy mieliby rację. Spróbujmy zatem przyjrzeć się kilku wybranym przeze mnie elementom. Czy najważniejszym? Z mojego doświadczenia – na pewno kluczowym.

Kluczowe elementy sukcesu w e-commerce

Zapewne jesteś już świadomy, że samo założenie sklepu internetowego nie wystarczy do tego, aby klienci u Ciebie kupowali, a Ty żebyś zaczął zarabiać. Jest bardzo dużo czynników i elementów wpływających na to, czy osiągniesz sukces i zbudujesz rentowny sklep internetowy. Większość błędów popełnianych przez menedżerów e-commerce wynika z tego, że nie zadbali w pierwszej kolejności o fundamenty, a skupili się na stronie internetowej i technologii. O czym zatem powinieneś pamiętać na początku.

POLECAMY

  1. Zacznij od strategii. To fundament określający, w którym kierunku powinien podążać Twój biznes. Strategia powinna być zrozumiała i jasno zakomunikowana całej organizacji. Dlatego koniecznie zrób ją w formie spisanego dokumentu. Pamiętaj, że nawet jeśli masz ją poukładaną w głowie, to niekoniecznie musi być znana Twoim pracownikom.

    Pamiętaj!

    Dobrze przygotowana strategia zawiera m.in. takie elementy, jak:

    1. Kim jest Twoja konkurencja. Zastanów się, jakie ma przewagi rynkowe, model biznesowy i do kogo kieruje swoją ofertę.
    2. Twoją przewagę rynkową, wyróżniającą Cię na rynku w odniesieniu do konkurencji (np. zdefiniowana nisza, w której się specjalizujesz).
    3. Określenie, kim jest Twój docelowy klient. Dowiedz się, co jest dla niego ważne i jak podejmuje decyzje zakupowe. Pomoże Ci to w przygotowaniu oferty, komunikacji czy ścieżek zakupowych.
    4. Jaką unikalną korzyść będziesz oferował swoim klientom. Czy będzie na tyle niepowtarzalna, że Twoja konkurencja łatwo jej nie skopiuje?
    5. Jakie kanały komunikacji będziesz wykorzystywał, aby dotrzeć do klienta. Pomyśl, gdzie Twój odbiorca szuka informacji, i na tych miejscach skup swoją uwagę. 

     

  1. Przygotuj budżet i finanse. Bez stałej i świadomej kontroli nad aspektem finansowym Twojej firmy trudno będzie Ci podejmować rozsądne decyzje biznesowe. Obszarów kosztowych w e-commerce jest sporo. Od utrzymania samej technologii, przez zespół, marketing, logistykę, administrację czy koszty biura. Budżet pokaże Ci również, jak powinieneś zarządzać polityką cenową i...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy